Forum » Off Topic » RailDriver
Tilretnings vejledning for MY og MX

Udskriv debat

  Tilretnings vejledning for MY og MX
Skrevet af BlackChart, 1/4-2006 16:00 (#1)

Brugers avatar
BlackChart

Ekspert



Antal indlæg: 3322
Tilmeldt: 9/4-2004
Bopæl: Skanderborg
Alder: 43
Status:

Med venlig hilsen,
Morten Trab - Admin
http://www.trukz.com


SV: Tilretnings vejledning for MY og MX
Skrevet af knudbe, 1/4-2006 17:13 (#2)

Ã…bn altid ENG og WAG filer i WordPad


Mener du ikke Notepad?

Det er min erfaring at Wordpad kan finde på at indsætte noget formatteringskode hvorimod Notepad altid er uformatteret.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 71
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Tilretnings vejledning for MY og MX
Skrevet af BlackChart, 1/4-2006 17:22 (#3)

Prøv du bare at åbne den i Notepad...Når jeg skriver WordPad er det fordi jeg MENER WordPad...

ENG/WAG filer er formatteret tekst...
Brugers avatar
BlackChart

Ekspert



Antal indlæg: 3322
Tilmeldt: 9/4-2004
Bopæl: Skanderborg
Alder: 43
Status:

Med venlig hilsen,
Morten Trab - Admin
http://www.trukz.com

SV: Tilretnings vejledning for MY og MX
Skrevet af Loke, 1/4-2006 17:51 (#4)

Brugers avatar
Loke

Erfaren bruger



Antal indlæg: 574
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Vestjylland
Alder: 70
Status:

M.v.h. Loke Freelance Rutebuilder

SV: Tilretnings vejledning for MY og MX
Skrevet af BlackChart, 1/4-2006 18:00 (#5)

Du har DELVIST ret...

Nogle lokomotiver/togsæt virker uden vidre mens andre ikke gør...

MSTS har ikkeunderstøttelse for andre end kontroller end tastaturet, derfor er det ikke så lige til at erstatte og kræver noget blandet software/hardware...
Derfor kan du heller ikke uden vidre sætte et joystick til den, og skal også i dette tilfælde bruge noget software...

Derfor kan det være en smule omstændigt at få det til at virke, men har man først fået sat det op og hvis forfattere til materiel sikre sig at deres lokomotiver/togsæt er RailDriver kompatible, så er der ingen ko på isen mere...
Brugers avatar
BlackChart

Ekspert



Antal indlæg: 3322
Tilmeldt: 9/4-2004
Bopæl: Skanderborg
Alder: 43
Status:

Med venlig hilsen,
Morten Trab - Admin
http://www.trukz.com

SV: Tilretnings vejledning for MY og MX
Skrevet af knudbe, 1/4-2006 18:00 (#6)

BlackChart skrev: Prøv du bare at åbne den i Notepad...Når jeg skriver WordPad er det fordi jeg MENER WordPad...

ENG/WAG filer er formatteret tekst...


Når jeg skriver "formatteret tekst" så mener jeg ikke blot linieskift og indrykning med mellemrumstasten, men at man i Wordpad kan angive at en tekst skal være fed eller kursiv og understreget.
I det øjeblik at man kan angive sådan noget, så vil filen indeholde formatteringskoder og er ikke længere ren tekst som den vil være i Notepad hvor man ikke kan formattere teksten på ovennævnte måde.

Wordpads standardfiltype er .rtf mens Notepad kun har .txt

Det er med andre ord - efter min mening - forbundet med stor risiko at rette i konfigurationsfiler med Wordpad idet denne kan indsætte koder som man ikke umiddelbart kan se mens man arbejder mens Notepad kun indeholder det man ser.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 71
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Tilretnings vejledning for MY og MX
Skrevet af BlackChart, 1/4-2006 18:07 (#7)

Skåret ud i pap, Knud...

ENG/WAG filer SKAL - gentager - SKAL rettes i WordPad og ikke Notesblok da de ellers ikke med garanti vil virke i MSTS...
Bruger du notesblok kan du godt risikere at de ikke vil virke sammen med din MSTS hvorimod du er garanteret at de har rette format osv. hvis du bruger din Wordpad...
Brugers avatar
BlackChart

Ekspert



Antal indlæg: 3322
Tilmeldt: 9/4-2004
Bopæl: Skanderborg
Alder: 43
Status:

Med venlig hilsen,
Morten Trab - Admin
http://www.trukz.com

SV: Tilretnings vejledning for MY og MX
Skrevet af KimS., 1/4-2006 19:44 (#8)

Hvad er nu det for noget sludder, Knud.

Nu har jeg lavet/rettet flere tusinde .eng -, .wag -, .s -, .sd -, ATC -, PAT -, SRV -, TRF filer og hvad de
ellers hedder alle sammen. Det er der ikke sket noget farligt ved, men det kan da godt være jeg
har været meget heldig.
Brugers avatar
KimS.

Erfaren bruger



Antal indlæg: 999
Tilmeldt: 10/4-2004
Bopæl: Trekroner/Roskilde
Alder: 79
Status:


SV: Tilretnings vejledning for MY og MX
Skrevet af knudbe, 1/4-2006 20:13 (#9)

Jeg har siden DOS-dagene rettet alle tekstbaserede konfigurationsfiler med Notepad og tilsvarende programmer uden problemer.
Det kan godt være at man også kan rette dem med Wordpad, men her er risikoen for at den uerfarne får lavet noget formattering og så kunne man lige så godt bruge WinWord. I kan jo ved selvsyn konstatere at Wordpad har en værktøjslinie med formmateringsværktøjer som Fed, understreg og kursiv. Disse værktøjer findes ikke i Notepad af den simple grund at det ikke er muligt at foretage den slags formatteringer.

F.eks. er epokebeskrivelsen på oldtimerklubben.dk skrevet og formatteret i Wordpad, så den er ulæselig i programmer som Notepad. Der er bare en masse firkanter hver gang der er et linieskift og en indrykning - altså en masse formatteringskoder.
De eneste formatteringskoder der er i Notepad er Hex-værdierne 9, D og A (Tab, linieretur og linieskift)
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 71
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Tilretnings vejledning for MY og MX
Skrevet af BlackChart, 1/4-2006 20:15 (#10)

Er det nødvendigt at gentage mig selv, Knud??

Læs lige mit indlæg een gang til...
Kan godt høre at du åbenbart ikke har ret megen erfaring med at lave ENG/WAG filer...
Brugers avatar
BlackChart

Ekspert



Antal indlæg: 3322
Tilmeldt: 9/4-2004
Bopæl: Skanderborg
Alder: 43
Status:

Med venlig hilsen,
Morten Trab - Admin
http://www.trukz.com

SV: Tilretnings vejledning for MY og MX
Skrevet af knudbe, 1/4-2006 20:35 (#11)

Dem har jeg godt nok ikke pillet så meget i, men stort set alle andre MSTS-filer har jeg redigeret masser af gange med Notepad og alt har virket fortrinligt, men OK nu har jeg rettet mit MY eng-fil med Wordpad, men den står ikke lige så pænt som den gjorde før. Nu er det ikke længere et 2 tabulatortryk men et 6 mellemrumstryk fra venstre kant og ind til teksten.
Har det nogen betydning?
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 71
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Tilretnings vejledning for MY og MX
Skrevet af AlvinM.J., 2/3-2007 16:14 (#12)

min anbefallin er at man KUN radter konfigurationsfiler som rentextfiler med f.ex. Notepad sår man kan se alt hvad man laver. formmatering er inted vard i den slags filer.
Brugers avatar
AlvinM.J.

Medlem



Antal indlæg: 70
Tilmeldt: 14/11-2006
Status:



SV: Tilretnings vejledning for MY og MX
Skrevet af BlackChart, 2/3-2007 18:01 (#13)

Korrekt formateringen er intet værd, MEN kodningen af filerne har, og hvis du retter det som clear text KAN du være uheldig at opleve problemer, hvilket du ikke vil opleve såfremt du benytter WordPad eller andet unicode kompatibelt program...
Brugers avatar
BlackChart

Ekspert



Antal indlæg: 3322
Tilmeldt: 9/4-2004
Bopæl: Skanderborg
Alder: 43
Status:

Med venlig hilsen,
Morten Trab - Admin
http://www.trukz.com

Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Hvor finder man en teknisk vejledning? RailDriver 13 01-07-2006 21:09
vejledning til conbuilder Andet 4 16-01-2006 19:14
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: