Frankenstein skrev: Hejsa
Det er dejligt at se så fine og uddybende forklaringer på vogntyper. Ærligt indrømmet, vogntyper er noget jeg altid er faret vild i, og som deraf har et meget ringe kendskab til.
Jeg er kun glad for at kunne hjælpe :lol:
Deutsche Schalaf- und Speisewagen Gesellscaft (DSG)
I forbindelse med åbningen af Fugleflugtslijen kom der for første gang DSG-sovevogne til DK, idet selskabet overto alle ruter mellem DK og Vesttyskland/Schweiz. I løbene anvendtes udelukkende en moderne standard-sovevogn, uofficiel kaldet Hansa-typen. Det var en større udgave af CIWL´s "U Hansa"- sovevogn, som DSG anskaffede fra 1958. Vogntypen havde ligesom CIWL´s 11 kupeer, men var 26,4 m lang og dermed mere rummelig. Efter DSG-skik blev typen officelt betegnet "33 200", hvor de to første cifre betegnede antallet af sovepladser. I kupesiden lignede vognen meget CIWL´s, men i gangsiden var der seks meget brede vinduer. Disse og vognenes karakteristiske røde farve adskilte dem fra CIWL´s. Der blev i 1960´er og 70´erne bygget flere serier af denne type, der kun adskilte sig ved at det høje tag ikke var nedbuet i vognenderne, og de seneste vogne fik brusekabine i det ene toiletrun. I oprangeringsplanerne er vognene betegnet WLABm.
DSB lejede i 1971-75 fem vogne af denne type og stillede dem som sin del af sovevognspoolen. Vognene var bygget i 1958-60, men senere moderniseret, og havde alle brusebad. Vogntypen er senere blevet ommalet i mørkeblå farve (inkl. taget) og kørte som sådan i tog 483(nattog til Basel/Mynchen) lige til det nye nattogsystem indførtes i 1997.
DSG supplelerede i perioder i 1960´erne med nogle ældre vogne af førkrigstypen. Det var 12 vogne, bygget til "Mitropa" i 1937, og de havde 11 kupeer, indrettet med op til 33 pladser efter sædvanligt mønster. Vogntypen blev især anvendt i sommerferie-trafikken til supplering af de løb, hvor der iøvrigt var anvendt vogne af "Hansa" typen.
Pool-sovevogne.
Sovevognspoolen etableredes som tidliger omtalt i 1971 og materiellet der herefter anvendes var lejede/indkøbte vognefra CIWL og DSG af de ovenfor omtalte, nyere typer (WLABm).
WLABm:
Fra 1974 blev der inden for rammerne af den europæiske sovevognspool leveret en ny type sovevogn, baseres på CIWLs type T2 (se ovenfor). Menden nye type T2S havde kun 17 kupeer, hver med to sovepladser, og de var alle i samme niveau. Om dagen var kupeerne indrettet med to sidepladser, men pladsforholdene var ret knebne, da hver kupe kun var 1.22 m bred. God plads fik man kun, hvis man kunne åbne dørene til nabokupeen og bruge den som "stue". Udvendig var vogntypen karakterisk ved en lang række små vinduer i kupesiden og meget store vinduer i gangsiden. Der var også her kun indgang i den ene ende af vognen, og toiletter, brugsebad, skabe og konduktørens "office" anbragt i den anden ende. DB, DSB, FS, NS, SBB, og ØBB anskaffede i alt 63 vogne af denne type. DSB fik sine to, bygget af Schlieren i Schweiz i 1975 og straks indsat i løb til Hoek van Holland. I årene 1981-1988 benyttedes de to vogne i de indlandske nattog, og var så for en tid udlejet til brug udenfor DK. Normalt anvendtes typen ikke efter 1981 i sovevognsløb mellem DK og udlandet.