Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
DB IC 144

Udskriv debat

  DB IC 144
Skrevet af lbr40, 27/6-2009 20:37 (#1)

Hej alle,

Fra en førerumsfilm fra DB-TV så jeg lige, at nævne IC 144 sliftede lokomotiv i grænsebyen Bad Bentheim ved den hollandske grænse. Dette tog kører på ruten Berlin-Shephold Airport, og er fremført af et DB BR 101, dog uden bagerste styrevogn. I Bad Bentheim skiftes til et hollandsk lokomotiv, som jeg ikke lige fik navnet på.
Så er mit spørgsmål: Er DB-lokomotiver ikke godkendt til at løre i Holland?
Brugers avatar
lbr40

Ekspert



Antal indlæg: 1993
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Gl. Ølstykke
Alder: 79
Status:

--------------------------
Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)
Projekt. Stralsund - Sassnitz - http://www.rail-works.dk/forum/viewforum.php?f=9


SV: DB IC 144
Skrevet af Tjalfe, 27/6-2009 21:09 (#2)

Nogle er. BR 189 er i hvertfald, men BR 101 er ikke (og er et enkeltstrømslokomotiv)
Brugers avatar
Tjalfe

Ekspert



Antal indlæg: 2073
Tilmeldt: 22/9-2005
Bopæl: Kragenæs
Alder: 33
Status:


SV: DB IC 144
Skrevet af lbr40, 27/6-2009 23:19 (#3)

Nu vel, der skal et flerstrømslokomotiv til, for at køre over grænsen. BR 189 er måske ikke krafig nok - det er en lang køretur nfor IC 144.
I 2005 kørte jeg med tog fra Osnabrück til Amsterdam, som var et af ICE-klassen, men hvilken? Dog var det ikke ICE-1 eller ICE-2. Om toget tilhører DB eller det hollandske togselskab fandt jeg ikke ud af. Men dette togsæt må så være godkendt i begge lande.
Brugers avatar
lbr40

Ekspert



Antal indlæg: 1993
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Gl. Ølstykke
Alder: 79
Status:

--------------------------
Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)
Projekt. Stralsund - Sassnitz - http://www.rail-works.dk/forum/viewforum.php?f=9

SV: DB IC 144
Skrevet af DVG, 27/6-2009 23:27 (#4)

189 er kun godkendt til 140... 101 er til 200...

Det har været en ICE3M du har kørt med som både DB(406) og NS har..
Brugers avatar
DVG

Ekspert



Antal indlæg: 1571
Tilmeldt: 16/5-2005
Bopæl: Bispebjerg
Alder: 35
Status:


SV: DB IC 144
Skrevet af Ghosttrain, 27/6-2009 23:28 (#5)

Hej
Med den smule viden jeg har om DB så var IC togene lokomotivtrukne i 89. Lokomotivet man brugte var for det meste en BR 103. Her er et billede:


Vedhæftede billeder:

Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 69
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<

SV: DB IC 144
Skrevet af Tjalfe, 27/6-2009 23:35 (#6)

Hvad har kraften med turens længde at gøre?

Men BR 406 køre til Holland.
Brugers avatar
Tjalfe

Ekspert



Antal indlæg: 2073
Tilmeldt: 22/9-2005
Bopæl: Kragenæs
Alder: 33
Status:


SV: DB IC 144
Skrevet af lbr40, 27/6-2009 23:56 (#7)

Jeg mener at have fundet det hollandske lokomotiv, som er af typen NS 1600 eller NS 1800, link: http://trainsim.nl/christrains/index.htm
På en så lang strækning er det nok ikke sagen kun at køre max 140 km/h, når vognene bagved lokomotivet er godkendt til 200 km/h.
Det er et rigtigt flot tog, det som Erich viser. Men i den seneste årrække, hvor jeg har kørt med tog i Tyskland, har jeg (måske uheldigvis) ikke set et sådant togsæt.
Brugers avatar
lbr40

Ekspert



Antal indlæg: 1993
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Gl. Ølstykke
Alder: 79
Status:

--------------------------
Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)
Projekt. Stralsund - Sassnitz - http://www.rail-works.dk/forum/viewforum.php?f=9

SV: DB IC 144
Skrevet af DVG, 28/6-2009 00:13 (#8)

Nej det er også et særtog Erich viser et billedet af...

Der er kun én 103 tilbage i drift ved DB, pt. trækker den 482/483 mellem München og Nürnberg...
Brugers avatar
DVG

Ekspert



Antal indlæg: 1571
Tilmeldt: 16/5-2005
Bopæl: Bispebjerg
Alder: 35
Status:


SV: DB IC 144
Skrevet af lbr40, 28/6-2009 00:33 (#9)

Synd, der kun er én 103'er tilbage, den ser ret flot ud.
Det er måske ændret, men i 2007 kørte jeg med 482/483 til og fra Münschen, og mener helt bestemt, (trods omløCool det var en BR 101-maskine hele vejen.
Brugers avatar
lbr40

Ekspert



Antal indlæg: 1993
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Gl. Ølstykke
Alder: 79
Status:

--------------------------
Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)
Projekt. Stralsund - Sassnitz - http://www.rail-works.dk/forum/viewforum.php?f=9

SV: DB IC 144
Skrevet af Tjalfe, 28/6-2009 00:38 (#10)

I 2007 så jeg den med ÖBB 1116, BR 120 og BR 101 på få dage.
Brugers avatar
Tjalfe

Ekspert



Antal indlæg: 2073
Tilmeldt: 22/9-2005
Bopæl: Kragenæs
Alder: 33
Status:


SV: DB IC 144
Skrevet af DVG, 28/6-2009 00:50 (#11)

Ja det er også rimeligt nyt at 103 245 har fået den opgave dog ikke på alle ugedage (der er nok ikke mange Lkf'er tilbage med 103 attest)
Brugers avatar
DVG

Ekspert



Antal indlæg: 1571
Tilmeldt: 16/5-2005
Bopæl: Bispebjerg
Alder: 35
Status:


SV: DB IC 144
Skrevet af lbr40, 28/6-2009 00:58 (#12)

Den sidste 103'er må da gerne gå over som "museumslokomotiv" som f.ex. "Rheingold"-togsættet, inden den bliver slidt op.
Brugers avatar
lbr40

Ekspert



Antal indlæg: 1993
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Gl. Ølstykke
Alder: 79
Status:

--------------------------
Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)
Projekt. Stralsund - Sassnitz - http://www.rail-works.dk/forum/viewforum.php?f=9

SV: DB IC 144
Skrevet af Tjalfe, 28/6-2009 12:51 (#13)

Der ér bevaret er par 103'ere. Lasse skrev jo bare, at der kun er én tilbage i drift hos DB.
Brugers avatar
Tjalfe

Ekspert



Antal indlæg: 2073
Tilmeldt: 22/9-2005
Bopæl: Kragenæs
Alder: 33
Status:


SV: DB IC 144
Skrevet af DVG, 28/6-2009 13:01 (#14)

Ja der er stadigt 4 driftklar og ikke mindre end yderligt 13 bevaret maskiner

103 184 DB Museum(Rød DB kiks)
103 222 FTZ Minden(Sort DB kiks)
103 235 FTZ München(Sort DB kiks)
103 245 DB Fernverkehr(Nyeste DB logo)
Brugers avatar
DVG

Ekspert



Antal indlæg: 1571
Tilmeldt: 16/5-2005
Bopæl: Bispebjerg
Alder: 35
Status:


SV: DB IC 144
Skrevet af lbr40, 28/6-2009 13:37 (#15)

Fint, så er der jo bevaret nogle stykker.
Tak for svarene tille alle.
Brugers avatar
lbr40

Ekspert



Antal indlæg: 1993
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Gl. Ølstykke
Alder: 79
Status:

--------------------------
Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)
Projekt. Stralsund - Sassnitz - http://www.rail-works.dk/forum/viewforum.php?f=9

SV: DB IC 144
Skrevet af Hercules, 28/6-2009 14:41 (#16)

Br. 101 og Br. 189 har samme ydeevne på 6400 kW og anfahrzugkraft på 300 kN. Vægten er også ca. den samme. Dette kunne kun muligøres ved letvægtsbyggemåden som er muliggjort hos Br. 189, som man kan se ved den bølgede form. Hos Br. 189 er beklædningen af Aluminium.
Grunden er som nævnt tidligere at 189 kun har tilladelse til 140 km/h. Derudover har 101 ikke ETCS, som findes i Holland.
Styrevognen (Bpmbdzf) er ikke med da denne ikke har tilladelse til Holland. Den har kun tillandelse til at køre i Tyskland, Østrig og Italien. Men må kun styres fra i Tyskland.

I holland er Br. 189, 406, 241 og enkelte 232 tilladt til at køre i Holland.

Hercules
Brugers avatar
Hercules

Medlem



Antal indlæg: 122
Tilmeldt: 4/10-2004
Bopæl: Hamburg
Alder: 37
Status:


SV: DB IC 144
Skrevet af lbr40, 28/6-2009 15:09 (#17)

Der har vi jo den tekniske forkælaring på, bl.a. at styrevognen ikke er med i IC 144.
Det kan så undre mig lidt, at DB og NS ikke har et par lokomotivr indrettet til fælles brug i begge lande med en hvis topfart på ca 180-190 km/h, så man undgår det loko-skift i Bad Bentheim (og evt. andre steder). Et loko-skift tager jo lidt tid, selvom det står klar.
Kørsel i 2 lande kan jo lade sig gøre (Danmark-Tyskland og Danmark-Sverige) bare for at nævne et par lande.
Brugers avatar
lbr40

Ekspert



Antal indlæg: 1993
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Gl. Ølstykke
Alder: 79
Status:

--------------------------
Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)
Projekt. Stralsund - Sassnitz - http://www.rail-works.dk/forum/viewforum.php?f=9

SV: DB IC 144
Skrevet af Tjalfe, 28/6-2009 15:30 (#18)

ES64U4 kan, men må ikke.
Brugers avatar
Tjalfe

Ekspert



Antal indlæg: 2073
Tilmeldt: 22/9-2005
Bopæl: Kragenæs
Alder: 33
Status:


SV: DB IC 144
Skrevet af Marc, 28/6-2009 16:09 (#19)

Hercules skrev: Den har kun tillandelse til at køre i Tyskland, Østrig og Italien. Men må kun styres fra i Tyskland.


Den må også gerne styres i Østrig. De bliver flittigt benyttet på strækningen mellem München og Salzburg/Linz.
Men jeg tror kun at dette forkommer når det er en BR 101 som er hægtet på.

Jeg har kun to gange set en østrigsk 1016 (Tauros) trække en Salzburg-IC'er.
Der har den i begge tilfælde været koblet foran styrevognen. Det er nogle år siden, så jeg ved ikke om de fortsat gør dette, eller om man har fået dem udstyret så de kan styres fra de tyske styrevogne.
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 37
Status:



SV: DB IC 144
Skrevet af Hercules, 28/6-2009 17:26 (#20)

Marc skrev:
Hercules skrev: Den har kun tillandelse til at køre i Tyskland, Østrig og Italien. Men må kun styres fra i Tyskland.


Den må også gerne styres i Østrig. De bliver flittigt benyttet på strækningen mellem München og Salzburg/Linz.
Men jeg tror kun at dette forkommer når det er en BR 101 som er hægtet på.

Jeg har kun to gange set en østrigsk 1016 (Tauros) trække en Salzburg-IC'er.
Der har den i begge tilfælde været koblet foran styrevognen. Det er nogle år siden, så jeg ved ikke om de fortsat gør dette, eller om man har fået dem udstyret så de kan styres fra de tyske styrevogne.


Det er rigtigt, men må med alle tyske lokomotiver som har tilladelse til at køre i Østrig. Da 182 må, ville det undre mig hvis de ikke må med 1016/1116.

De mehrstrømslokomotiver der findes på markedet, altså 185, 189, EG er kun tilladt til 140 km/h, derfor bliver de ikke brugt til fjerntogene, da fjerntogene (IC) kører med 200 km/h. Da 1216 som nævnt ikke har tilladelse til Holland kan denne ikke bruges. 1116/182 som også er et tostrømslokomotiv er ikke udstyret med jævnstrøm, som køres i Holland.
Brugers avatar
Hercules

Medlem



Antal indlæg: 122
Tilmeldt: 4/10-2004
Bopæl: Hamburg
Alder: 37
Status:


Spring til debat:
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: