Hej folkens!
Nu har jeg gennem et stykke tid kunnet købe noget nyt, dansk materiel sponsoreret af mine gamle tyske tog, men også mine gamle tog skal have en chance, og økonomisk set er det jo stadig en dyr affære bare at købe løs af hvad der måtte være på markedet.
Derfor har jeg påbegyndt et projekt for foreløbig tre "fattigrøvs-lokomotiver"
En MZII, en ME og en EA.
MZII lavede jeg egentlig tilbage i 1996, ved en lettere ombygning af en Lima MZ. Jeg flyttede batterikasserne og lavede en ekstra tank, som på min MZIII. Derudover fik den håndbøjler og (dummy) slutlys på fronterne, samt sneplove, og blev til sidst malet om. Beskriftningen foregik med gnubbe-bogstaver og tal, der ikke var videre vellignende.
Nu har jeg fjernet beskriftningerne, og påny malet fronterne, og noget af siderne, og maskinen skal blot beskriftes med vandmærker fra "Skilteskoven". Undervognen forbliver uændret, men med nye koblinger.
ME laver jeg med et overdels-byggesæt fra HC Models, som jeg købte i midten af 90'erne. Overdelen havde jeg samlet og delvist malet (temmeligt grimt), derefter var den endt i brokkassen... Nu har jeg opmalet den i rød-sort bemaling, og påsat beskriftninger (også fra "Skilteskoven").
Som undervogn går jeg ret kraftigt på kompromis, og anvender undervognen fra en Lima MZ jeg havde i overskud. Her flytter jeg "løbebogien" ca. 1/2 cm mod midten, og erstatter tanke mv. med tanksæt fra Hobbytrade. Ligeledes vil jeg prøve at få plads til Hobbytrade plove og koblinger.
EA havde jeg egentlig ikke planlagt at anskaffe foreløbig. Jeg havde en ES64F4 (DB type 189) fra Piko, med en ødelagt overdel, og fandt ud af at dens undevognsmål passede med EA (rammen skal blot afkortes i begge ender), købte jeg en overdel til 550 kr i Togdillen.
Hvad der skal ske mht. bogiesider og tagudrustning ved jeg ikke endnu...
Overdelen er p.t. ved at blive malet.
Alle tre overdele får til sidst en gang mat klarlak, for at det håndmalede "look" skal forsvinde, for at lakken ikke skal være så blank, og for at fæstne beskriftningerne.
Her er et billede af de tre overdele som de ser ud lige nu:
http://morten.photos.cn.com/p21387979...87979.html
Jeg skriver igen som projektet skrider frem