For endelig at vende tilbage til overskriften af denne tråd. Nu skulle det være ganske vist (desværre):
Ansaldobreda får typegodkendelse til IC4
Det er i dag blevet meddelt, at Ansaldobreda fra Trafikstyrelsen har modtaget en betinget typegodkendelse til det IC4-togsæt, som i henhold til DSB’s ultimatum skal kunne sammenkobles.
- Det er glædeligt, at Ansaldobreda nu har fået en typegodkendelse til det IC4-togsæt, som skal kunne sammenkobles med andre togsæt, siger DSB’s administrerende direktør Søren Eriksen.
Ultimatummet til Ansaldobreda blev sidste år i maj udstedt og formuleret således: Ansaldobreda skulle for det første levere 14 enkeltkørende togsæt og for det andet levere et togsæt, som ’var typegodkendt til sammenkobling og opfyldte alle kontraktens bestemmelser’.
- Det er vigtigt for mig at understrege, at det, at Ansaldobreda har opnået en typegodkendelse, ikke er ensbetydende med, at de hermed har levet op til ultimatummet. Vi har først nu overtaget togsættet, og det har hele tiden været planen, at DSB i maj – efter udstedelsen af typegodkendelsen – skulle teste togsættet, siger Søren Eriksen og fortsætter:
- Typegodkendelsen knytter sig til det sikkerhedsmæssige, og her er det glædeligt, at Trafikstyrelsen har vurderet, at togsættet lever op til kravene. Nu skal DSB i de kommende uger køre testkørsler med togsættet og finde ud af, om det også lever op til de kontraktuelle krav, herunder i forhold til driftsstabilitet.
DSB har på nuværende tidspunkt overtaget 12 af de 14 krævede enkeltkørende togsæt og nu altså også det ene togsæt, der er godkendt til sammenkobling. DSB gør i løbet af maj ultimatummet op og melder som bebudet ud med udgangen af maj, om Ansaldobreda har levet op det, vi har forlangt af dem.
Sakset fra DSB.dk
KH
Erfaren bruger
Antal indlæg: 586
trnielsen
Erfaren bruger
Antal indlæg: 580
Jeg ved ikke lige hvad der sker men kan det virkelig passe at IC4 togene har været tur retur til Italien for at blive software-opdateret?
Se spg. der er stillet til ministeren her: