Det gjorde de sgu ikke igår aftes da MG 14 ikke kom længere ind til Vejle.
Ikke nok med at det ikke kom længere måtte vi vente på det næste IC tog og derefter måtte vi trækkes med sporarbejde og signalproblemer til Århus så jeg blev 50 minutter forsinket..
xCBdk
Meget øvet
Antal indlæg: 307
Tilmeldt: 10/7-2007 Alder: 34 Status:
Man kan godt have transportministeren mistænkt for at være alt for flink overfor det forbrydersyndikat som Ansaldobreda uden tvivl er. Derfor lad os få en rigsretssag nu!
Det var da godt de ikke bare fik dem lavet af Bombardier i Randers til at begynde med. Udliciteringer er bare det bedste jeg ved. Det bliver altid af høj kvalitet og billigt som bare pokker...
De skulle bare har fået el på til Esbjerg og Århus/Aalborg samt måske Struer, og bestille nogle flere Litra ET som bare var skulle laves om til IC drift. Ren indretningsmedsit.
Bare en mening. Men så igen dem er vi snart mange det er kommer med he he.
Men under alle omstændigheder så skulle de bare har lavet en aftale med Scandia (hov undskyld, jeg mente Bombardier Randers) Til at begynde med.
En leverandør som man tidligere har haft et delvis godt sammen arbejder med.
IC3 var jo også lidt forsinket men ikke med næsten 8 år.
Kennie
Meget øvet
Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 28/4-2004 Bopæl: Valby Alder: 36 Status:
IC4-tog før første afgang fra Aalborg til København
Foto: ScanpixSe også
DSB: Holdt op med at tro i IC4-sag
Ekspert: DSB vil udnytte IC4-svigt
IC4-tog hænger i en tynd tråd
IC4-togenes premiere er forsinket
Tidlig julegave til togpendlere
Kort før IC4-skandalen kan fejre 10 års fødselsdag, vil den konservative transportminister Lars Barfoed og DSB's top rydde op i den økonomiske side af sagen med den italienske leverandør.
I den forbindelse har der været intense forhandlinger mellem italienske AnsaldoBreda og DSB i Rom.
Flere kilder oplyser til Information, at der onsdag vil blive præsenteret et forlig til fuld og endelig afgørelse. Det forventes at ske på et pressemøde hos DSB klokken 10.30.
Prisnedslag på 40 pct.
Ifølge det oplyste vil forliget indeholde et prisnedslag i fem milliarder kroners-kontrakten på de knap to resterende milliarder, der endnu ikke er betalt. Det svarer til næsten 40 procent.
Men den voldsomme prisreduktion og forhandlingerne herom har allerede været med til at forværre det i forvejen betændte samarbejdsklima mellem kunde og leverandør. Resultatet på italiensk side vil være en hård belastning for AnsaldoBredas i forvejen tyndslidte økonomi.
I februar meldte Lars Barfoed og DSB's adm. direktør, Søren Eriksen, ud i Jyllands-Posten, at de begge tvivlede på, at AnsaldoBreda kunne efterleve det ultimatum, DSB stillede for et år siden, om at der skulle være leveret et bestemt antal tog. Italienerne var ikke informeret herom inden. Da så godt som alle krav i DSB's ultimatum var indfriet i sidste uge," sagde ministeren:
For tiden bliver tre IC4-togsæt benyttet til at køre intercitytrafik mellem Aalborg og København nogle få gange om dagen. Og forliget betyder ikke nødvendigvis, at der kommer flere IC4-tog på skinnerne foreløbig.
Kilde: Tv2
ASOS
Medlem
Antal indlæg: 68
Tilmeldt: 4/7-2008 Bopæl: Frederiksberg Status:
Jaja planer er der mange af, og planer bliver ikke altid realiseret. Det kunne være godt med noget mere handling.
Igen, electricificering bør være en naturlig udvikling, som allerede skulle være realiseret.
Sølvpilen
Meget øvet
Antal indlæg: 273
Tilmeldt: 29/11-2008 Bopæl: Århus Alder: 36 Status:
DSB sikrer IC4-tog til kunderne og kæmpe kompensation
20.05.2009 10:30
Ultimatum virkede. Danskerne får IC4- og IC2-tog. Men de skal kvalitetsforbedres af DSB. Kompensation på flere milliarder kroner til DSB fra Ansaldobreda.
»Det er en god dag for vores kunder og for DSB. Vi får IC4-tog og IC2-tog til kunderne, og vi får en kompensation på 2,25 milliarder kroner fra Ansaldobreda. Fremover skal italienerne kun levere ’kopier’ af togsættet til sammenkobling, når de har fået en egentlig serieproduktion op at stå, mens vi trækker fejlretning og optimering af IC4-togene hjem til Danmark. Vi sikrer dermed vores kunder et moderne, komfortabelt og godt tog at køre i de næste mange år,« siger administrerende direktør Søren Eriksen, DSB.
Forliget med Ansaldobreda indebærer, at Ansaldobreda over de næste år skal levere 82 togsæt, som kan kobles sammen. De nye tog indsættes i takt med, at de leveres af Ansaldobreda, og at DSB på værkstederne i Århus forbedrer dem og gør dem klar til drift.
Fra næste måned vil kunderne opleve, at der mandag til torsdag er fire daglige afgange med IC4 mellem København og Jylland - eller en fordobling i forhold til nu – plus to regionale afgange i Jylland. Fra slutningen af tredje kvartal vil DSB samlet set i alt køre 10-15 afgange mandag til torsdag med IC4-toget, og med udgangen af 2009 forventes der at være 14-21 daglige afgange med IC4.
Typegodkendelsen fra Trafikstyrelsen er og har hele tiden været forudsætningen for at kunne fortsætte IC4-togleverancen. Godkendelsen er kommet - og selv om den er betinget - siger den, at toget er sikkert, og at det er muligt at producere i et større omfang.
»For nærmest præcis et år siden stillede vi et ultimatum, og vi kan i dag konstatere med tilfredshed, at det har virket efter hensigten. Fordi vi har lagt et massivt pres på italienerne og konstant åndet dem i nakken, har de faktisk leveret de IC4-tog, som vi krævede,« siger Søren Eriksen.
Trækker opgaver hjem til Århus
Selv om IC4 er et rigtig godt og komfortabelt tog med gode komponenter, så lider de leverede tog stadig af mange fejl. Derfor trækker DSB opgaven med at optimere og gøre de endelige togsæt færdige hjem til værkstederne i Århus, mens Ansaldobreda får den enkle opgave over de kommende år at serieproducere 82 togsæt magen til det togsæt, som nu er godkendt til sammenkobling, samt 23 IC2-togsæt.
Den ny aftale med Ansaldobreda er bygget op som et nyt ultimatum. DSB har mulighed for at ophæve kontrakten, hvis italienerne ikke leverer som aftalt. Yderligere skærpede bodsbestemmelser sikrer tillige, at Ansaldobreda holdes til ilden.
»Vi har valgt at indgå dette forlig og fortsætte med IC4 og IC2 først og fremmest af hensyn til vores kunder. Der var ikke noget fornuftigt alternativ til IC4 og IC2, og vi har stillet italienerne over for en relativt enkelt opgave: Så at sige at kopiere 82 IC4-togsæt, hvorefter vi selv påtager os at optimere toget. Det har vi tidligere vist med blandt andet IC3-, IR4- og Øresundstogene, at vi er meget kompetente til,« siger Søren Eriksen.
Fakta:
DSB får kompensation på over to milliarder kroner
Ansaldobreda har vedkendt sig, at de leverede togsæt er kommet for sent og har for mange fejl. Derfor har DSB i forliget fået en kompensation, som betyder, at regningen til Ansaldobreda bliver 2,25 milliarder kroner lavere end de 5,4 milliarder, som var den oprindelige pris for 83 IC4-togsæt og 23 IC2-togsæt.
Af de penge skal DSB bruge et trecifret millionbeløb på reparationer af IC4, så de er helt klar til at køre uden alvorlige driftsforstyrrelser i Danmark. Resten af pengene vil blive brugt på forbedringer til gavn for DSB’s kunder.
andersj skrev: Mandag-torsdag? Dvs. at de må ikke køre sammenkoblet med passagere endnu??
Jo det må de da vidst godt, DSB udvider antallet af afgange, så mon ikke det snart er muligt at se et sammenkoblet IC4 med rejsende i
Iflg. DSB vil det først i 2010 være muligt at køre med sammenkoblede togsæt. Iflg. samme 'skrift' fra DSB, har der kun været krav om at togene kan sammenkoble 'forende mod bagende', der mangler stadig 2 andre koblingskonfigurationer - så spændingen er ikke ovre endnu....
/Henrik
HenrHans
Meget øvet
Antal indlæg: 236
Tilmeldt: 18/5-2004 Bopæl: VN Status:
Desuden er det fuldstændigt forkert at lade et andet firma (Bombardier i Randers) lave arbejdet færdigt, når Ansaldobreda ikke kan finde ud af det. Derfor kan man roligt kalde bestilleren af togene for "Cirkus DSB" og leverandøren for "Ansaldobreda Amatørteater". Det viser blot at alle parter er inkompetente!
trnielsen
Erfaren bruger
Antal indlæg: 580
Tilmeldt: 28/8-2004 Bopæl: Nyborg Alder: 62 Status:
Nu er det så Århus som skal stå for det. Jeg går ud fra det er DSB's egen afdeling.
Altså det er jo klart at en annulering af kontrakten vil betyde endnu længere tid uden nok tog. Det kunne stadig være sjovt at vide, hvordan en plan-b ville have forløbet. Der skal jo åbenbart stadig findes et mindre antal midlertidige togløsninger. Bliver ME'erne ikke allerede udnyttet fuldt ud?
Sølvpilen
Meget øvet
Antal indlæg: 273
Tilmeldt: 29/11-2008 Bopæl: Århus Alder: 36 Status:
Sølvpilen der må jeg lige knytte en kommentar til det du siger, det bliver sådan at togene bliver produceret i Italien og bliver leveret i den tilstand som det tog der er type godkendt til sammenkobling og derefter skal Århus/Bombaider gøre resten færdig og optimere toget.
Medierne var vist lidt for hurtige i formiddags. Først blev Bombardier Rander nævnt som den store vinder af nye arbejdsplader. Herefter sagde man at det var forkert, og at det var Århus i stedet. Nu er det lavet om til både Randers og Århus. Yderligere har Lars Barfoed sagt, at intet er afgjort endnu.