Sølvpilen skrev: Sikke en måde at transportere et IC3 tog
Tanken strejfede mig da også, da jeg for et stykke tid siden så billedet med det israelske tog i Aalborg.
Ifm en artikel jeg har skrevet til Jernbanen om det israelske IC3-togsæt 35 der blev prøvekørt:
http://www.gregand.dk/billedegalleri/...p?show=803 , har jeg følgende oplysninger om togsæt 7035 (hvervet af min troværdige kilde, Kvalitetschefen hos DSB - Diesel Togsæt i Århus, som har været fast mand på PRA MF- projektet siden 1992);
PRA 35 er et 'originalt' PRA togsæt af typen PRA2, som blev leveret i 2001. PRA2 adskiller sig fra DK IC3 mest ved at den har en power pack og tre traktionsmotorer.
Powerpacken leverer strøm til især drift af 8 klimaenheder, er redudant ved at en af traktionmotorene kan overtage hvis der bliver fejl på PP eller
dennes generator. PRA 35 blev beskadiget ved bombardement af Israel railways workshop i sommeren 2006, ved et misil angreb fra Libanon.
DSB har samarbejdet med ISR om reperation og levering af nye togsæt siden 1992.
Togsættet sejles til Israel, da Israel har ikke jernbaneforbindelse til
nabolandene. Togsættet adskilles i tre dele og bogierne afmonteres.
Vognkasserne monteres på særlige transportkonsoller der løftes på blokvogne og køres til Esbjerg havn (nogle gange Århus).
På havnen køres blokvognene normalt ind på skibet (Roll-on- roll-off).
Skibet anløber Ashdod eller Haifa.