FC-leder skrev:
IC109 Ar-Lih, M8008 Lih-Ab, L28 Ab-Kh, M60028 Kh-Kac, M60065 Kac-Kh, L65 Kh-Ar.
L 65 var en time forsinket i går da den ankom til Fa, men jeg ved ikke om det er togets skyld eller om det er Slagelse-problemet der er årsagen..
Sagen der bare ikke vil dø, fortsætter som en skudveksling mellem Ing.dk og DSB:
http://ing.dk/art...te-ic4-tog
DSB forsvarer dig:
DSB skrev:
Intet nyt om IC4-sammenkobling
I en artikel, som fagtidsskriftet Ingeniøren har offentliggjort på dets hjemmeside, udlægger Ingeniøren det som en overraskelse for offentligheden, at DSB "kun har tilladelse til at koble to IC4-tog sammen."
Men det er for det første ikke noget problem for DSB's anvendelse af IC4-togene og for det andet helt i overensstemmelse med det, DSB hidtil har oplyst.
"Der absolut intet nyt er i det. Det har vi sagt på vores pressemøde den 20. maj og samme dag lagt frem i et offentliggjort notat på vores hjemmeside dsb.dk. Vi opererer, som vi oplyste på pressemødet, med yderligere test og godkendelser i vores indsættelsesplan, og IC4-togene er godkendt til at køre enkeltkørende eller sammenkoblet to og to, og det resulterer i nogle stort set ubegrænsede anvendelsesmuligheder. To IC4-tog svarer kapacitetsmæssigt til tre IC3-tog, så der er rigeligt med siddepladser til at indsætte dem på de fleste tidspunkter af døgnet - også i myldretiderne," siger administrerende direktør Søren Eriksen.
Her er ordlyden i det notat, som DSB gav Folketingets Trafikudvalg og pressen og offentliggjorde på dsb.dk onsdag den 20. maj:
"Betingelserne i typegodkendelsen til det togsæt, der skal kunne køres sammenkoblet vedrører blandt andet krav om overvåget prøvedrift inden endelig indsættelse, kobling skal kun ske forende mod bagende (der er heller ikke ansøgt om anden koblings-funktionalitet) og der skal fra AnsaldoBreda leveres en række supplerende oplysninger til Trafikstyrelsen senest den 27. juli 2009."
Fakta
Tre IC3-tog har 432 siddepladser
To IC4-tog har 406 siddepladser
Martin Sun Larsen