Hej Jens!
Jeg maler såmand bare med pensler, og giver derefter materiellet en gang mat klarlak fra spraydåse. Så det er ren stenalder, men det giver et rimeligt godt resultat
Jeg har malet talrige modelfly da jeg var yngre, og det gik rimeligt godt, så da jeg begyndte på togene besluttede jeg at fortsætte med denne metode.
Det vigtigste ved penselmaling er at fordele malingen jævnt og i et tyndt lag. Så er den lidt tyk er det en god idé at fortynde den en smule. Når toget først har fået mat klarlak får det en helt jævn overflade, og man ser faktisk ikke penselstrøgene. Som grunder bruger jeg normalt en mat lys grå (Humbrol 147) i 1-2 lag. Den dækker ret godt, og farven binder godt på den matte overflade. Derefter påfører jeg den ønskede farve, normalt i to lag.
Malingen jeg anvender er Humbrol. At blande farver kan straks være en større udfordring! DSB designrød findes f.eks ikke som standardfarve, og har intet RAL-nummer, men den kan f.eks blandes af nr. 19 tilsat en smule mørkerød, medmindre man ønsker et lidt "brugt" look, så bruger man bare nr. 19 rent. Hvis toget skal se fabriksnyt ud, bør man anvende en "satin" klarlak, men den er ikke nem at opdrive på dåse, så jeg anvender altid mat.
Der findes i øvrigt et par steder på nettet med farvetips.
Det farligste er i øvrigt materiel i hvid eller lys grå bemaling. Efter påføring af klarlak, bliver de efter noget tid gullige i overfladen. Dette problem kender jeg ikke løsningen på. Selv har jeg et par DSB dobbeltdækkere med dette problem
Ved mindre detaljer som beskriftninger og smalle striber ses det ikke.
Det lyder rigtigt spændende med dine projekter, jeg håber at du snart kommer igang, og uploader nogle billeder efterhånden som de bliver færdige?