fleizch skrev: det er jo som sådan signaler man sender fra forreste loko til resten , altså feks, hvis man går op i stilling 3 på kørekontrolleren så sender man signal via multipelkablet til de andre at de også skal gå op i stilling 3 , og ligesådan når man reducerer ned i stilling 0 igen , men hvis signalet ikke kommer frem kan man jo risikere enten at de bagerste loko's enten ikke går med op i trækkraft eller hvad værre er at de bliver deroppe når man aftager trækkraft ... jeg går stærkt ud fra det er analog signaler da de første GM maskiner jo efterhånden har en del år på bagen , uden dog at vide det med sikkerhed , men hvad skulle det næsten ellers være ...
grunden til reglerne i SR om max 3 maskiner via multipelkabel er netop faren for at signalerne simpelthen går tabt jo længere kablet er , om man så må sige... og der er sådan nogle motorer altså "dumme" da de bliver i sidste stilling de fik besked på ...
Det sidste vil jeg gerne have et håndfast "elektisk" bevis/argument for.
Hvis man "signalerer" en bestemt stilling af regulatoren ved at have et bestemt spændingsniveau på et antal ledninger, så ændres stillingen øjeblikkeligt, når spændingen ændres tilstrækkeligt f.eks. ved et spændingsfald. Og forhåbentlig er det så viselig indrettet, at 0V på alle ledninger svarer til tomgang.
Er der ikke en, der kan forklare mig hvilke spændinger på hvilke ledninger, der svarer til stilling 0-8?