SJakobsen skrev: hec skrev: fejlen er at i jyder vil ha det hele i tåler ikke der blir brugt penge på andre landsdele
Sikken argumentation, så du mener at bare fordi man har nogen motorveje i (nord)jylland, som ikke er proppet, skal putte 112 mio -næsten en 1/8 mia.- i gedserbanen, hvor der næppe er noget kundegrundlag, selv med flere tog. Nej jeg synes pengene skal bruges der hvor de gør mest gavn, og det er nok desværre ikke på gedserbanen.
Hvorlang tid tager det med Tog hhv. Bus?? Nf-Ge
Søren
Du har sq meget at lære endnu Søren
Man bliver nødt til at tage alle faktorer med.
Mange ting er sket siden gedserbanen blev nedprioriteret. I dag synes folk faktisk at det er et godt argument, hvis de har en station indenfor f.eks 10 km, hvor de kan stille bilen og tage toget ind til København -der hvor folk arbejder i dag..! Hellere det end at brænde benzin af på motorvejen i de snart endeløse morgentrafik-køer.
Derfor er det også vigtigt at opgradere selv de mest "ildesete" baner til tidens behov, renovere sporene og genåbne stationer. Idéen med Y-tog køber jeg i øvrigt ikke. Lokaltog kan ikke indbringe meget her.
Det er den direkte transport til hovedstadsområdet der batter.
Hvor velmenede Lollandsbanen end er, tror jeg ikke at de skal forvente noget, medmindre at de har tænkt sig at indsætte moderne, gennemgående tog til København.
Et glimrende eksempel på opgradering af en hensygnende bane er f.eks Frederikssundsbanen.
Passagertallene før den blev til S-bane, og havde relativt få tog der bumlede ind til Ballerup hvor folk måtte skifte til S-toget, var hovedrystende lave. De fleste beboere langs strækningen så banen som en ligegyldig parantes. I dag benyttes den af titusindevis af pendlere!
Hvis man kan sikre folk en direkte transport med en ordentlig rejsetid, ændres passagergrundlaget eksplosivt -opefter!
Personligt glæder jeg mig meget over at DSB ikke har haft held med at køre banen "ihjel" med deres håbløse alibitog. Den slags er sket før, også de tyske baner har benyttet det i stor stil, f.eks med "sandwichtog" med to store lokomotiver med et par personvogne imellem -regn lidt på den..!
Jeg tror at Gedserbanen kan få en flot genoplivning med hidtil usete passagertal. Man skal jo også tænke på at det automatisk bliver mere attraktivt at bo i regionen når der opstår en effektiv kollektiv transport, og dermed bliver passagergrundlaget endnu større.