Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Lille Syd og Svendborgbanen i udbud?

Udskriv debat

  Lille Syd og Svendborgbanen i udbud?
Skrevet af knudbe, 5/10-2009 23:43 (#21)

Undskyld at jeg må påpege det, men jeg ser netop ud i fremtiden på baggrund af de udmeldinger jeg hører og læser, så nu beklager jeg meget, men jeg finder det nødvendigt at citere mig selv:

knudbe skrev: "Dele af DSB kan laves til et aktieselskab og splittes op i datterselskaber. Det lægger transportministeren nu op til.
Transportministeren lægger op til, at størstedelen af DSBs opgaver og aktiver puttes i datterselskaber i aktieselskabsform - og disse datterselskaber kan sælges til private og eventuelt helt frasælges. "
http://epn.dk/bra...826417.ece

Der er efter min overbevisning her ikke et spørgsmål om "hvis det sker", men "når det sker", og i så fald vil der være nogle investorer som skal have et afkast af deres investering.


Og hvis ikke dette her er at se længere ud end en måned, så ved jeg sgu ikke hvad det er.

Og hvad der bliver kanaliseret ud i Banedanmark... Ja, men det er sgu da først nu hvor man har indset at det hele er ved at brænde sammen. Det er både af CO2-hensyn, økonomiske hensyn, trafikale hensyn. Alt er jo ved at bryde sammen, så de er tvunget til at gøre de store investeringer nu. Hvis ikke det var tilfældet, så villle de bare blive stakket op inde i finansministeriet.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 71
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]


SV: Lille Syd og Svendborgbanen i udbud?
Skrevet af Greforb, 6/10-2009 09:26 (#22)

Når du nu har den ret pessimistiske indstilling er det så i det mindste ikke bedre at pengene havner i finansministeriet end i private folks lommer? Jeg hvis de havner i private folks lommer vil der unægteligt være et voldsomt stort pres for at få så stort et udbytte som muligt, hvilket der næppe vil være i det andet tilfælde. Så selvom overskuddet eventuelt havner i finansministeriet vil DSBs formål stadig være at servicere befolkningen og ikke at tjene penge til aktionærer.
Brugers avatar
Greforb

Meget øvet



Antal indlæg: 309
Tilmeldt: 25/2-2009
Status:


SV: Lille Syd og Svendborgbanen i udbud?
Skrevet af knudbe, 6/10-2009 19:53 (#23)

Jeg har skam ikke en pessimistisk indstilling. Jeg er blot realist på dette punkt.

Og som jeg siger; Finansministeriet malker DSB. Det vil en seriøs privat operatør ikke gøre. Han vil lade den væsentligste del af overskudet blive i virksomheden til konsolidering og fremtidige investeringer i virksomhedens udvikling. De betragtninger som du lægger for dagen vil jeg kategorisere som naive.

Så lad os da for pokker på privatiseret DSB hurtigst muligt Smile
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 71
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Lille Syd og Svendborgbanen i udbud?
Skrevet af Greforb, 6/10-2009 21:13 (#24)

Så det du siger er, at hvis vi privatiserer DSB, får vi bedre tog, billigere billetter og hyppigere afgange til gavn og glæde for befolkningen? Og du kaldte mig naiv? Ahh, klap nu lige hesten og lad være med at kalde din utopiske tankegang for realistisk! Siden hvornår har private operatører nogensinde gjort noget, der ikke kunne betale sig, men som er nødvendigt for at et moderne samfund kan fungerer, som f.eks. udført ordentlig offentlig transport? Kom nu bare med de eksempler, der dokumenterer, at det ikke går ad h til når man privatiserer offentlig transport. Jeg læser mellem linierne og på din smilie, at du vist egentlig godt kan se det, og egentlig mest bare bliver ved at vrøvle for at se, om du kan få mig til at bruge store ord Smile
Brugers avatar
Greforb

Meget øvet



Antal indlæg: 309
Tilmeldt: 25/2-2009
Status:


SV: Lille Syd og Svendborgbanen i udbud?
Skrevet af knudbe, 7/10-2009 01:12 (#25)

Jeg vil absolut ikke påstå at man har været heldig med privatisering alle steder, men for DSB, så vil det utvivlsomt være bedre at blive privatiseret, da de så kan konkurrere på lige fod med andre operatører i hele Europa.
Men det er helt afgørende hvordan staten har tænkt sig at gennemføre privatiseringen. Hvis aktierne bliver spredt ud på mange investorer, så er jeg sikker på at der kan gennemføres en moderat udbyttepolitik, hvor DSB får lov til at beholde hovedparten af driftsoverskudet til konsolidering. På sigt vil dette nemlig være det bedste for såvel DSB som investorer og kunder. Men hvis det bliver en kapitalfond, som vi har set det med TDC som bare skal malkes, så vil det være en forringelse over hele linien.
Så jo, jeg er positiv overfor tanken om privatisering, men det skal gøres ordentligt og anstændigt.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 71
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Lille Syd og Svendborgbanen i udbud?
Skrevet af Greforb, 7/10-2009 08:41 (#26)

Men DSB kan vel allerede konkurrere på lige fod med andre via DSBFirst, som vi har set massivt i Sverige allerede? Hvad har service for danske kunder at gøre med konkurrence med andre operatører i hele Europa? Du mener hvis hovedstrækningerne bliver sat i udbud? Hvis de bliver det vil DSB jo gå ind og byde gennem DSBFirst på lige fod med alle andre, så jeg ser stadig ikke problemet. Hvem skal iøvrigt forhindre at en kapitalfond opkøber det, hvis det først bliver et aktieselskab? Det skal aktionærerne, men gør de det? Det var de ikke i stand til med TDC.
Brugers avatar
Greforb

Meget øvet



Antal indlæg: 309
Tilmeldt: 25/2-2009
Status:



SV: Lille Syd og Svendborgbanen i udbud?
Skrevet af knudbe, 7/10-2009 20:33 (#27)

Der er da en masse hvisser, men alt andet lige, så har DSB langt større frihed som en privatiseret virksomhed. Og hvis virksomheden drives efter devicen at det skal være en sund, konkurrencedygtig virksomhed, med en fornuftig udbyttepolitik som sikrer at virksomheden kan konsolideres, så vil det alt andet lige være til fordel for alle parter.

Og 49 % udbytte af overskudet er ikke en sund udbyttepolitik, og det er jo hvad staten har fået + skatten. Og det er ikke de penge som er gået til Banedanmark., sådan virker regnestykket nemlig ikke.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 71
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Svendborgbanen Materiel 2 05-02-2013 18:58
En lille historie Hjemmesider 5 08-07-2011 16:27
Spar en lille halvtredser på RailWorks2 Andet 1 26-02-2011 11:39
Et lille problem Ruter 4 01-02-2011 13:34
Morsomt lille spil Snik-Snak 8 23-08-2010 18:42
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: