Heco skrev: arhhh...
145érne kan kun køre på 16 2/3 og er bygget til godstog (160 km/t), så skal man have fat i en 146ér som er bygget til persontog, men også disse er kun til 16 2/3. Hvis man skal have noget der også er bygget til DK skal man have en af de ældre 181ér.
185érne er næsten den samme maskine som 145érne, men kan køre på flere strømtyper.
Jeg skal ikke benægte at du har set en 103ér i København, men kørt selv har den ikke, da de kun er bygget til 16 2/3.
mvh Henrik
BR 145 er bygget til 140 Km/t og er en godsmaskine.. Det er BR 146 som er til passager og kan køre 160 Km/t.. Begge maskiner er kun bygget til 15Kv 16 2/3 Hz.
BR 181 er IKKE bygget til at køre i DK, det ved jeg ikke hvor du har læst eller er blevet fortalt. Det er en maskine som er bygget til grænseoverskridende trafik mellem tyskland og Luxemburg og belgien/frankrig.. Den er også bygget i en 4-strøms version (BR 184) med 4 strømaftagere, men de blev efter nogle år bygget tilbage til 2 strøms og omlitreret 181. Det er iøvrigt kun BR 184 der kørte til belgien da der var 3000V jævnstrøm.
Og så har der aldrig været hverken en BR 101 eller BR 103 i københavn..