Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Direkte tog Hirtshals-Aalborg

Udskriv debat

  Direkte tog Hirtshals-Aalborg
Skrevet af Anonym Bruger, 17/7-2010 21:18 (#21)

Man sparer ikke tid med bussen til Aalborg, men det tager ca. 1 time og 10 minutter uanset om man tager bus eller tog. Dog ville jeg mene at eftermiddagstogene Ab-Fh og Fh-Ab godt kunne vende i Hj, som de for få år siden gjorde. Især togene Fh-Ab, da de holder 20 minutter i Hjørring, og antal passagere kan ofte tælles på 2 hænder.
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:


SV: Direkte tog Hirtshals-Aalborg
Skrevet af passerby, 17/7-2010 21:47 (#22)

andersj skrev: Man sparer ikke tid med bussen til Aalborg, men det tager ca. 1 time og 10 minutter uanset om man tager bus eller tog. Dog ville jeg mene at eftermiddagstogene Ab-Fh og Fh-Ab godt kunne vende i Hj, som de for få år siden gjorde. Især togene Fh-Ab, da de holder 20 minutter i Hjørring, og antal passagere kan ofte tælles på 2 hænder.


men det er da også en falliterklæring, hvis dsb bruger 1 time 10 minutter på en rute, og så kan en bus gøre det på samme tid. Hvis de i stedet fortsatte fra hjørring til hirtshals ville det være langt bedre for dem der boede der, og dsb ville spare penge på at undgå omveje, der kunne bruges på at øge hastigheden.
Brugers avatar
passerby

Lidt øvet



Antal indlæg: 15
Tilmeldt: 17/7-2010
Status:


SV: Direkte tog Hirtshals-Aalborg
Skrevet af DVG, 17/7-2010 22:57 (#23)

Bussen kører jo den mere direkte vej men er stadigt præcist lige så lang tid om det som toget så er det vel ikke en fallit erklæring?
Brugers avatar
DVG

Ekspert



Antal indlæg: 1571
Tilmeldt: 16/5-2005
Bopæl: Bispebjerg
Alder: 35
Status:


SV: Direkte tog Hirtshals-Aalborg
Skrevet af Triton, 18/7-2010 13:21 (#24)

passerby skrev:
andersj skrev: Man sparer ikke tid med bussen til Aalborg, men det tager ca. 1 time og 10 minutter uanset om man tager bus eller tog. Dog ville jeg mene at eftermiddagstogene Ab-Fh og Fh-Ab godt kunne vende i Hj, som de for få år siden gjorde. Især togene Fh-Ab, da de holder 20 minutter i Hjørring, og antal passagere kan ofte tælles på 2 hænder.


men det er da også en falliterklæring, hvis dsb bruger 1 time 10 minutter på en rute, og så kan en bus gøre det på samme tid. Hvis de i stedet fortsatte fra hjørring til hirtshals ville det være langt bedre for dem der boede der, og dsb ville spare penge på at undgå omveje, der kunne bruges på at øge hastigheden.


Nu kan det jo næppe være en falit erklæring for DSB at det tager en 1 time og 10 min. Da banedanmark er infrastrukturforvalter på det pågældende sted er det jo også deres spor. Så det er nok mere deres problem at det tager så lang tid at komme til Frederikshavn. Men det bliver heldigvis snart løst med nye spor og signalsystem. Hvor vidt DSB skal køre til Hirsthals eller ej, ved jeg ikke. Men at dele det op på den måde du skriver, er en dårlig ide. Da der er større passagere grundlag for frederikshavn med lyntog end for Hirtshals.
Brugers avatar
Triton

Erfaren bruger



Antal indlæg: 927
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 43
Status:

Hilsen Triton.

SV: Direkte tog Hirtshals-Aalborg
Skrevet af passerby, 18/7-2010 13:49 (#25)

DVG skrev: Bussen kører jo den mere direkte vej men er stadigt præcist lige så lang tid om det som toget så er det vel ikke en fallit erklæring?


jo for toget er så uendelig meget bedre end busser, at man ikke skal køre håbløse omveje der ødelægger alle fordele. Hellere bruge pengene på at gøre de gode forbindelser bedre. At køre på tværs i nordjylland lyder som en opgave for en lokalbane.

Egentlig synes jeg heller ikke man skal køre videre til hirtshals. det er sikkert et langsomt spor og det koster tid og besvær at vende toget osv. I stedet skulle det bare stoppe i hjørring, måske med flere nye stationer og en park-and-ride endestation, hvor sporet møder motorvejen.

Hjørring - brønderslev-aalborg er et rigtig godt spor. det er stik nord-syd, det er lige og kører midt igennem i alle tre byer. Tænk hvis man så også investerede i at få hastigheden op på denne strækning. Måske kunne man sågar undgå den ekstra motorvej over limfjorden som uendelig ensporede politikere nu vil bruge milliarder på.
Brugers avatar
passerby

Lidt øvet



Antal indlæg: 15
Tilmeldt: 17/7-2010
Status:


SV: Direkte tog Hirtshals-Aalborg
Skrevet af passerby, 18/7-2010 13:52 (#26)

Triton skrev:
passerby skrev:
andersj skrev: Man sparer ikke tid med bussen til Aalborg, men det tager ca. 1 time og 10 minutter uanset om man tager bus eller tog. Dog ville jeg mene at eftermiddagstogene Ab-Fh og Fh-Ab godt kunne vende i Hj, som de for få år siden gjorde. Især togene Fh-Ab, da de holder 20 minutter i Hjørring, og antal passagere kan ofte tælles på 2 hænder.


men det er da også en falliterklæring, hvis dsb bruger 1 time 10 minutter på en rute, og så kan en bus gøre det på samme tid. Hvis de i stedet fortsatte fra hjørring til hirtshals ville det være langt bedre for dem der boede der, og dsb ville spare penge på at undgå omveje, der kunne bruges på at øge hastigheden.


Nu kan det jo næppe være en falit erklæring for DSB at det tager en 1 time og 10 min. Da banedanmark er infrastrukturforvalter på det pågældende sted er det jo også deres spor. Så det er nok mere deres problem at det tager så lang tid at komme til Frederikshavn. Men det bliver heldigvis snart løst med nye spor og signalsystem. Hvor vidt DSB skal køre til Hirsthals eller ej, ved jeg ikke. Men at dele det op på den måde du skriver, er en dårlig ide. Da der er større passagere grundlag for frederikshavn med lyntog end for Hirtshals.


fair nok, jeg mente ikke specifikt DSB. Det er en falliterklæring for både, dsb, banedanmark og hele landet for den sags skyld. Hvilke forbedringer vil der komme med de nye signaler og spor?
Brugers avatar
passerby

Lidt øvet



Antal indlæg: 15
Tilmeldt: 17/7-2010
Status:


SV: Direkte tog Hirtshals-Aalborg
Skrevet af Anonym Bruger, 18/7-2010 14:03 (#27)

Højere hastighed, og højere driftsikkerhed. De nuværende spor og sveller er de ældste i landet, og nærmer sig nogle steder de 50 år, samtidig med at sikringsystemet i Hjørring er udviklet i år 1946!
Desuden vil det kræve nye klargøringsfaciliteter i Hj eller Hirtshals, hvilket der ikke er plads til.

Nu er det jo mere komfortabelt at køre med tog fremfor bus, og vide at togene kører hver time på faste minuttal - også i weekenden! Men jeg holder fast i at der er overflødigt at kører Hj-Fh hver halve time om eftermiddagen.
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: Direkte tog Hirtshals-Aalborg
Skrevet af Triton, 18/7-2010 14:04 (#28)

Muligheden for at køre stærkere og formentlig med større regularitet end i dag. Men der er mange løse ender endnu. Så vidt jeg ved, er der ikke kommet noget konkret omkring TIB 25 endnu, udover nye spor. Men lad os nu se.
Brugers avatar
Triton

Erfaren bruger



Antal indlæg: 927
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 43
Status:

Hilsen Triton.

SV: Direkte tog Hirtshals-Aalborg
Skrevet af Anonym Bruger, 18/7-2010 14:26 (#29)

Man kan læse fornyelsesplanen, der giver udtryk for massiv brorenovering, udskiftning af sveller, samt udskiftning af skinner mellem Vrå og Hjørring, samt omkring Sindal og Kvissel, her: http://www.bane.dk/visNyhed.asp?artik...elID=11624
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: Direkte tog Hirtshals-Aalborg
Skrevet af passerby, 18/7-2010 15:34 (#30)

andersj skrev: Man kan læse fornyelsesplanen, der giver udtryk for massiv brorenovering, udskiftning af sveller, samt udskiftning af skinner mellem Vrå og Hjørring, samt omkring Sindal og Kvissel, her: http://www.bane.dk/visNyhed.asp?artik...24[/quote]

tak for linket, men ja det virker umiddelbart mest til at handle om renovering af eksisterende broer og ikke projekter, der vil øge hastihgeden.

Men det illustrerer ellers fint min pointe. Er det virkelig pengene værd med sådanne investeringer omkring sindal og kvissel. Hvorfor ikke bruge alle pengene syd for hjørring. Toget leverer en uendelig meget bedre forbindelse med hjørring-aalborg end med aalborg-frederikshavn. sats dog der, hvor man kan levere noget godt. De laver heller ikke rødvin på carlsberg.
Brugers avatar
passerby

Lidt øvet



Antal indlæg: 15
Tilmeldt: 17/7-2010
Status:


SV: Direkte tog Hirtshals-Aalborg
Skrevet af Anonym Bruger, 18/7-2010 17:16 (#31)

Hvad så med Tinglev-Sønderborg der er elektrificeret, og er ved at få skiftet skinner og sveller? Der er mindre passagere end Hj-Fh. Det er trods alt en ICL strækning, hvor sporet mellem bla. Hjørring og Sindal er i så dårlig stand at der er hastighedsnedsættelser på helt ned til 40 km/t. Der er også flere passagere mellem Fh og Hj end der er på Hirtshalsbanen.
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: Direkte tog Hirtshals-Aalborg
Skrevet af passerby, 14/8-2010 16:46 (#32)

andersj skrev: Hvad så med Tinglev-Sønderborg der er elektrificeret, og er ved at få skiftet skinner og sveller? Der er mindre passagere end Hj-Fh. Det er trods alt en ICL strækning, hvor sporet mellem bla. Hjørring og Sindal er i så dårlig stand at der er hastighedsnedsættelser på helt ned til 40 km/t. Der er også flere passagere mellem Fh og Hj end der er på Hirtshalsbanen.


At der er elektrificeret til sønderborg er jo også absurd og formentlig bare en følge af, at man ville elektrificere i hele landet og bare gik i gang mere eller mindre tilfældigt, indtil man så ændrede planer og så står med noget rod. Det er netop den slags, der skal undgåes.

Hjørring-aalborg er uendelig mege bedre betjent med tog end Fredrikashavn-aalborg pga den forældede linieføring. Da motorvejene blev bygget, var der jo ingen, der kunne drømme om bare at bygge en enkelt vej, hvor frederikshavnere så skulle omkring hjørring. Det ville være fuldkommen absurd og bare betyde, at frederikshavnere slet ikke ville bruge vejen.

Når banen nu desværre ligger på den måde, og det ikke er realistisk med et nyt spor alborg-frederikshavn i al overskuelig fremtid, så må man prioritere strækningen til hjørring, hvor man kan levere noget seriøst, fremfor at sprede indsatsen over så meget, at effekten bliver mere eller mindre spildt og togene bare laller videre, indtil det en dag bliver for meget.
Allerede nu er trafikforskere jo ude og foreslå fx alle baner vest for aarhus skrottet, og man forstår det egentlig godt. Togene laller bare ideløst afsted i langsomt tempo forbi forældede banegårdsplaceringer osv og leverer bare elendighed til alle til alt alt for mange penge.

Derfor er det logisk at prioritere strækningen syd for hjørring, der jo så også kommer frederikshavn til gode alligevel
Brugers avatar
passerby

Lidt øvet



Antal indlæg: 15
Tilmeldt: 17/7-2010
Status:


SV: Direkte tog Hirtshals-Aalborg
Skrevet af Greforb, 16/8-2010 10:10 (#33)

passerby skrev:
andersj skrev: Hvad så med Tinglev-Sønderborg der er elektrificeret, og er ved at få skiftet skinner og sveller? Der er mindre passagere end Hj-Fh. Det er trods alt en ICL strækning, hvor sporet mellem bla. Hjørring og Sindal er i så dårlig stand at der er hastighedsnedsættelser på helt ned til 40 km/t. Der er også flere passagere mellem Fh og Hj end der er på Hirtshalsbanen.


At der er elektrificeret til sønderborg er jo også absurd og formentlig bare en følge af, at man ville elektrificere i hele landet og bare gik i gang mere eller mindre tilfældigt, indtil man så ændrede planer og så står med noget rod. Det er netop den slags, der skal undgåes.

Hjørring-aalborg er uendelig mege bedre betjent med tog end Fredrikashavn-aalborg pga den forældede linieføring. Da motorvejene blev bygget, var der jo ingen, der kunne drømme om bare at bygge en enkelt vej, hvor frederikshavnere så skulle omkring hjørring. Det ville være fuldkommen absurd og bare betyde, at frederikshavnere slet ikke ville bruge vejen.

Når banen nu desværre ligger på den måde, og det ikke er realistisk med et nyt spor alborg-frederikshavn i al overskuelig fremtid, så må man prioritere strækningen til hjørring, hvor man kan levere noget seriøst, fremfor at sprede indsatsen over så meget, at effekten bliver mere eller mindre spildt og togene bare laller videre, indtil det en dag bliver for meget.
Allerede nu er trafikforskere jo ude og foreslå fx alle baner vest for aarhus skrottet, og man forstår det egentlig godt. Togene laller bare ideløst afsted i langsomt tempo forbi forældede banegårdsplaceringer osv og leverer bare elendighed til alle til alt alt for mange penge.

Derfor er det logisk at prioritere strækningen syd for hjørring, der jo så også kommer frederikshavn til gode alligevel


Man skulle næsten tro du er formand for FDM eller lign. Tog har lige præcis de fordele der skal til for at få en hurtig, effektiv og klimavenlig transportinfrastruktur i fremtiden. Det er rigtigt at nogle stationsplaceringer og en del linieføringer er forældede i dag og forhindrer togtransport i at være så hurtig som den kunne. På trods af det er det stadig langt hurtige at tage toget end at tage bussen og i visse tilfælde også hurtigere end bilen. På googlemaps siger vejfinderen at det tager 3 timer og 8 min at komme fra Århus H til København i bil. Det kan i dag gøres på under 3 timer i tog på trods af, at linieføringen ikke er optimal (Derudover holder den vist en lang pause i Odense fordi der er indlagt lidt tidsfrirum hvis nu der skulle opstå lidt forsinkelse et andet sted). Lignende kan man gøre mange andre steder i landet, hvis man ville. Det med jernbane vs. autobane er generelt et spørgsmål om politisk vilje og ambitioner, ikke om penge. Her i landet vil politikerne hellere bruge pengene på nye motorveje (og på at renovere skinner der ikke har været vedligeholdt så længe vi kan huske), for så er sandsynligheden for at de bliver genvalgt større, fordi danskerne hellere vil sidde og glo på en motorvej end at bruge tiden fornuftigt i et tog, og så er det vel ikke så meget at sige til at de linieføringerne aldrig bliver rettet ud og optimerede? På lang sigt er det imidlertid virkelig uheldigt at den her debat hele tiden dukker op. Der burde udlægges fast og ufravigelig lovgivning fra EU om optimiering og udbygning af jernbanen så den fremtidige infrastruktur ikke lider under kortsigtede danskeres egotrip.
Brugers avatar
Greforb

Meget øvet



Antal indlæg: 309
Tilmeldt: 25/2-2009
Status:

 
Redigeret af , 16/8-2010 10:24


SV: Direkte tog Hirtshals-Aalborg
Skrevet af passerby, 29/8-2010 14:26 (#34)

Greforb skrev:
passerby skrev:
andersj skrev: Hvad så med Tinglev-Sønderborg der er elektrificeret, og er ved at få skiftet skinner og sveller? Der er mindre passagere end Hj-Fh. Det er trods alt en ICL strækning, hvor sporet mellem bla. Hjørring og Sindal er i så dårlig stand at der er hastighedsnedsættelser på helt ned til 40 km/t. Der er også flere passagere mellem Fh og Hj end der er på Hirtshalsbanen.


At der er elektrificeret til sønderborg er jo også absurd og formentlig bare en følge af, at man ville elektrificere i hele landet og bare gik i gang mere eller mindre tilfældigt, indtil man så ændrede planer og så står med noget rod. Det er netop den slags, der skal undgåes.

Hjørring-aalborg er uendelig mege bedre betjent med tog end Fredrikashavn-aalborg pga den forældede linieføring. Da motorvejene blev bygget, var der jo ingen, der kunne drømme om bare at bygge en enkelt vej, hvor frederikshavnere så skulle omkring hjørring. Det ville være fuldkommen absurd og bare betyde, at frederikshavnere slet ikke ville bruge vejen.

Når banen nu desværre ligger på den måde, og det ikke er realistisk med et nyt spor alborg-frederikshavn i al overskuelig fremtid, så må man prioritere strækningen til hjørring, hvor man kan levere noget seriøst, fremfor at sprede indsatsen over så meget, at effekten bliver mere eller mindre spildt og togene bare laller videre, indtil det en dag bliver for meget.
Allerede nu er trafikforskere jo ude og foreslå fx alle baner vest for aarhus skrottet, og man forstår det egentlig godt. Togene laller bare ideløst afsted i langsomt tempo forbi forældede banegårdsplaceringer osv og leverer bare elendighed til alle til alt alt for mange penge.

Derfor er det logisk at prioritere strækningen syd for hjørring, der jo så også kommer frederikshavn til gode alligevel


Man skulle næsten tro du er formand for FDM eller lign. Tog har lige præcis de fordele der skal til for at få en hurtig, effektiv og klimavenlig transportinfrastruktur i fremtiden. Det er rigtigt at nogle stationsplaceringer og en del linieføringer er forældede i dag og forhindrer togtransport i at være så hurtig som den kunne. På trods af det er det stadig langt hurtige at tage toget end at tage bussen og i visse tilfælde også hurtigere end bilen. På googlemaps siger vejfinderen at det tager 3 timer og 8 min at komme fra Århus H til København i bil. Det kan i dag gøres på under 3 timer i tog på trods af, at linieføringen ikke er optimal (Derudover holder den vist en lang pause i Odense fordi der er indlagt lidt tidsfrirum hvis nu der skulle opstå lidt forsinkelse et andet sted). Lignende kan man gøre mange andre steder i landet, hvis man ville. Det med jernbane vs. autobane er generelt et spørgsmål om politisk vilje og ambitioner, ikke om penge. Her i landet vil politikerne hellere bruge pengene på nye motorveje (og på at renovere skinner der ikke har været vedligeholdt så længe vi kan huske), for så er sandsynligheden for at de bliver genvalgt større, fordi danskerne hellere vil sidde og glo på en motorvej end at bruge tiden fornuftigt i et tog, og så er det vel ikke så meget at sige til at de linieføringerne aldrig bliver rettet ud og optimerede? På lang sigt er det imidlertid virkelig uheldigt at den her debat hele tiden dukker op. Der burde udlægges fast og ufravigelig lovgivning fra EU om optimiering og udbygning af jernbanen så den fremtidige infrastruktur ikke lider under kortsigtede danskeres egotrip.


he, nej jeg er faktisk ikke på lønningslisten hos fdm, og jeg kan egentlig heller ikke se, hvordan du kommer frem til det. Jeg er jo netop enig i, at der er masser af fremtid i togene, men de skal bruges på en anden måde.

Dit eksempel med århus-kbh er meningsløst eftersom, der jo ikke er nogen, der ikke forestiller sig, at den strækning ikke bare skal fortsætte men også forbedres for mange milliarder. Det er jo allerede igang.

Problemet er alle de andre baner. Gamle baner med forældede formål som det fx ses i mit eksempel i nordjylland. Hvis man i dag skulle bygge nogenlunde samme antal km bane ville man jo uden tvivl vælge to linier, alborg-hjørring, og aalborg-frederikshavn. Som med motorvejene og så ingen forbindelse hjørring frederikshavn.
Virkeligheden er desværre, at togene har en linieføring, der gav mening i 1880. På et eller andet tidspunkt må man overveje, hvor mange penge man skal smide efter en "forkert" infrastruktur bare fordi den ligger der.

Ser man på banerne vest for århus, der givetvis kun kører på massiv økonomisk støtte får man ikke meget for pengene. Skal du fx fra et tilfædigt sted i viborg til et sted i Århus vil det nok tage omkring to timer med det hele. Det er helt vildt og udelukker almindelig pendling i modsætning til bilen, der klarer det på langt kortere tid.

Men jeg vil ikke nedlægge banerne. Tværtimod. Jeg vil bruge dem på en anden måde og primært til letbaner. Hvis man fra viborg station byggede bare få km letbane ind i centrum og rundt i viborg og i århus koblede toget direkte videre ud på den nye letbane ville der samlet være tale om en helt anderledes relevant forbindelse. Og der er penge i det, fordi alle de mange biler er et problem i byerne.

En sådan anvendelse vil jo bare desværre genere den traditionelle togdrift, men der må man prioritere. Togene skal ikke bare køre, fordi det har de altid gjort. Ude vestpå, hvor der ikke er problemer med for mange biler og afstandene er store kommer toget aldrig til at kunne konkurrere alligevel. Men selv her kunne man også på samme måde reformere brugen af banen i byområderne, fx intensiv drift Holstebro-struer eller Ribe-Esbjerg-Varde, hvor man hovedsageligt bruger eksisterende spor men evt ændrer og forbedrer med få km letbane sidespor, hvor relevant.
Brugers avatar
passerby

Lidt øvet



Antal indlæg: 15
Tilmeldt: 17/7-2010
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Direkte tog Grenaa-Odder til sommer Real-Life-Tog 30 27-07-2011 08:08
Jubilæumssærtog i Aalborg Real-Life-Tog 2 31-05-2011 10:23
M 7102 - Aalborg-Skørping Aktiviteter 4 10-01-2011 17:53
IC 121 København H – Aalborg/Lindholm Aktiviteter 3 30-07-2010 10:05
ic 121 køb-aalborg Aktiviteter 1 28-05-2010 00:00
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: