Horsecreek skrev:
Hvad var det for en afstemning?
Det var vel ikke den på dansk natur fredninds hjemmeside, der allerede har været i gennem den politiske mølle?
Afstemningen tillægges ikke den store værdi. Byrådet i Næstved følger den anbefaling som trafikselskabet Movia indgav i sit høringssvar helt og holdent.
Movia har, sammen med VL og Region Sjælland, undersøgt hvad det vil koste at reaktivere strækningen og indkøbe materiel til en køreplan der ligner den der køres efter på de øvrige lokalbaner under VL (Timedrift tilnærmelsesvis halvtimes drift i myldretiden). Prisen for at genskabe baneinfrastrukturen med tilhørende spor, signal, overkørsels og stationsanlæg, samt indkøb af materiel, kræver en samlet anlægssum på ca. 500 mio. kr. Regionen vil ikke i den nære fremtid være i stand til at skabe det økonomiske grundlag for en sådan investering, hvorfor Movia og Region Sjælland ikke på kort sigt ønsker at reaktivere strækningen.
Det anbefales dog samtidig at de kommunale myndigheder, i deres planlægning af den kommende udnyttelse af banestrækningen, ikke foranlediger foranstaltninger der hindrer at strækningen engang i fremtiden igen kan bruges til trafikal infrastruktur, herunder hører bortgravning - gennembrydning af banetracéen samt fraskødelse af arealerne iøvrigt. Ændringer, på nuværende tidspunkt, bør udelukende omfatte fjernelse af skinner og sveller. Det vil være i alle planmyndigheders interesse at eksisterende muligheder for udbygning af trafikforbindelserne imellem byerne bevares.
Sådan lød Movia´s anbefaling i store træk, så må tiden vise om også Slagelse kommune er enig.