Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Godsbaner

Udskriv debat

  Godsbaner
Skrevet af J.C, 18/12-2008 12:40 (#201)

Næstved byråd mener ikke at tiden er moden til at genoptage togdriften på Slagelse-Næstved banen. Derfor har de nu meldt klart ud at der skal være natursti på strækningen, byrådet mener det vil koste 500-600 mio. kr. at genoptage togdriften imellem de to store byer. En udgift der er alt for voldsom at kræve at Staten skal dække når man samtidig ønsker store vej projekter realiseret i området. Dog stiller byrådet en vigtig betingelse for natursti projektet, at Staten stiller arealerne gratis til rådighed, det kan jo godt gå hen og blive en svær opgave at overbevise Staten om det fornuftige i det synspunkt. Byrådet afviser dog ikke helt at der igen kommer til at køre tog på strækningen, det vil i givet fald blot først ske om mange mange år.

Man arbejder nu videre med tanken om en natursti, og for at spare penge på at fjerne skinner og sveller har de en ide om at man kan lægge sand og grus ud imellem skinnerne. Men først skal Staten overdrage arealerne gratis.

Desværre så byrådet bort fra afstemningen for nylig der viste et klart flertal for at genetablere togdriften.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C


SV: Godsbaner
Skrevet af Horsecreek, 18/12-2008 13:26 (#202)

J.C skrev: Desværre så byrådet bort fra afstemningen for nylig der viste et klart flertal for at genetablere togdriften.

Hvad var det for en afstemning?
Det var vel ikke den på dansk natur fredninds hjemmeside, der allerede har været i gennem den politiske mølle?
Brugers avatar
Horsecreek

Meget øvet



Antal indlæg: 368
Tilmeldt: 24/9-2005
Bopæl: Slagelse
Alder: 45
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af madsen, 18/12-2008 16:54 (#203)

120 lastbiltransporter forsvinder
(18. december kl. 07:30) Af Red.


Dagligvaregiganten Coop har besluttet at flytte en stor del af sin distribution over fra lastbiler til tog.

I første omgang bliver der tale om Coop´s transporter Helsingborg-Stockholm-Umeå, der bliver omfattet af en tre-årig aftale. Det bliver transportkoncernen Green Cargo, der skal stå for transporten, skriver Trailer.se .

Ændringen betyder, at der hver arbejdsdag kører 120 lastbiltransporter mindre mellem Helsingborg og Umeå.

Coop har taget initativet i forbindelse med en langsigtet plan om at mindske CO2 påvirkningen af miljøet.
Annonce - klik her
Ultimativ oplevelse indenfor navigation og underholdning
Brugers avatar
madsen

Medlem



Antal indlæg: 99
Tilmeldt: 28/5-2006
Bopæl: Gørding
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 18/12-2008 23:29 (#204)

Horsecreek skrev:
Hvad var det for en afstemning?
Det var vel ikke den på dansk natur fredninds hjemmeside, der allerede har været i gennem den politiske mølle?


Afstemningen tillægges ikke den store værdi. Byrådet i Næstved følger den anbefaling som trafikselskabet Movia indgav i sit høringssvar helt og holdent.

Movia har, sammen med VL og Region Sjælland, undersøgt hvad det vil koste at reaktivere strækningen og indkøbe materiel til en køreplan der ligner den der køres efter på de øvrige lokalbaner under VL (Timedrift tilnærmelsesvis halvtimes drift i myldretiden). Prisen for at genskabe baneinfrastrukturen med tilhørende spor, signal, overkørsels og stationsanlæg, samt indkøb af materiel, kræver en samlet anlægssum på ca. 500 mio. kr. Regionen vil ikke i den nære fremtid være i stand til at skabe det økonomiske grundlag for en sådan investering, hvorfor Movia og Region Sjælland ikke på kort sigt ønsker at reaktivere strækningen.

Det anbefales dog samtidig at de kommunale myndigheder, i deres planlægning af den kommende udnyttelse af banestrækningen, ikke foranlediger foranstaltninger der hindrer at strækningen engang i fremtiden igen kan bruges til trafikal infrastruktur, herunder hører bortgravning - gennembrydning af banetracéen samt fraskødelse af arealerne iøvrigt. Ændringer, på nuværende tidspunkt, bør udelukende omfatte fjernelse af skinner og sveller. Det vil være i alle planmyndigheders interesse at eksisterende muligheder for udbygning af trafikforbindelserne imellem byerne bevares.

Sådan lød Movia´s anbefaling i store træk, så må tiden vise om også Slagelse kommune er enig.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af Tramconsult, 23/12-2008 00:49 (#205)

Tak for god orientering, Jan.
Se, 500 mio. er jo en overraskende lav pris, når det hævdes at koste 20 mio. at sætte spor 20 i Rf i stand. Der er noget forskel på kilometerprisen.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 23/12-2008 14:36 (#206)

CFL Cargo Danmark har, overfor Banedanmark, tilkendegivet at de ikke længere er interesseret i at køre på Tønder-Tinglev banen. Hvorvidt den anden operatør også har opgivet vides p.t. ikke.
Rygter vil vide at den anden operatør skulle være Railion, om det er sandt eller blot et udtryk for visse politikeres manglende evne til at skelne imellem operatører, er ikke bekræftet.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af Horsecreek, 23/12-2008 15:49 (#207)

Tramconsult skrev: Tak for god orientering, Jan.
Se, 500 mio. er jo en overraskende lav pris,

Især når der er nyt materiel med i prisen, som J.C. skriver.
Hvor mange Lint'er skal der til at køre halvtimesdrift i myldertiden? 4, måske og hvad koster de?

Jeg er også positivt overrasket over at Movia anbefaler ikke at ødelægge mulighederne for fremtidig drift.
Brugers avatar
Horsecreek

Meget øvet



Antal indlæg: 368
Tilmeldt: 24/9-2005
Bopæl: Slagelse
Alder: 45
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af Tramconsult, 23/12-2008 23:23 (#208)

Hvis banens startgebyr kun er 5-600 mio inkl. jernbanemateriel, er det da bare med at sige ja tak. Men man skal ikke skyde for lavt. Banen bør indgå i fjerntrafikken, hvor Lint er uegnede.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af Anonym Bruger, 23/12-2008 23:33 (#209)

Jeg ved at en Desiro i 2004 koster priser 17 millioner stykket, så mon ikke en Lint koster omtrænt det samme.
Hvis banen skal indgå i fjerntrafikken, skal det være med en MF der bliver af-/tilkoblet i Slagelse en gang hver timer/hver anden, og skulle så kunne koble på et andet MF i Næstved der kommer fra Kbh, også fortsætte mod Nykøbing F/(Berlin)
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: Godsbaner
Skrevet af Tramconsult, 23/12-2008 23:37 (#210)

Der findes jo i Danmark en del IC2er (MF), som på grund af dansk smålighed ikke kan sammenkobles med de såkaldte IC3er (MF). Ellers er det netop sådan, det skal løses, indtil vi atter får gode tog.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af Ghosttrain, 23/12-2008 23:40 (#211)

Ja, og sjovt nok, det er Lollandsbanen der ejer broderparten af de kørende IC2 tog, og hvis man ser sådan på det, kunne det jo være sjovt med en forbindelse Nakskov-Slagelse betjent af Lollandsbanen.
Eller et andet muligt scenarie: Renovér Gedserbanen og kør så Gedser - Slagelse. Smile Og husk så denne gang at togafgangene fra Gedser gerne skulle passe bare en lille smule med færgerne. Grin
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 69
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<
 
Redigeret af , 23/12-2008 23:44

SV: Godsbaner
Skrevet af Anonym Bruger, 23/12-2008 23:43 (#212)

Der er mange muligheder, men den med Nakskov-Slagelse kunne lyde interessant.
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: Godsbaner
Skrevet af Tramconsult, 23/12-2008 23:56 (#213)

Ja, tænk i et sammenhængende net.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 14/1-2009 21:58 (#214)

Endnu et stykke jernbane bliver nu til natursti.

http://www.faabor...nge-banen/
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af Tramconsult, 14/1-2009 22:57 (#215)

Det betyder tydeligvis, at sporet pilles op mellem Ringe og Korinth.
Fåborg-Korinth bliver således uden jernbaneforbindelse. Det er da ringe.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af MR-4073, 15/1-2009 15:36 (#216)

Helt enig. Tilmed er forhandlingerne om bedre infrastruktur til Faaborg definitivt sunket Sad
Brugers avatar
MR-4073

Erfaren bruger



Antal indlæg: 766
Tilmeldt: 19/8-2005
Bopæl: Lige ved LJ ;)
Alder: 33
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 28/1-2009 12:44 (#217)

Folketingets Trafikudvalg, har bedt Transportminister Lars Barfod, om en redegørelse for hvorfor Slagelse - Næstved og Dalmose - Skælskør banerne er blevet overdraget fra Banedanmark til Skov og Naturstyrelsen. udvalget har også bedt om, at få udleveret resultatet af den undersøgelse som Atkins foretog af de to strækninger i 2006. Samtidig har udvalget bedt ministeren oplyse, hvilke andre, af de nedlagte jernbanestrækninger som Skov og Naturstyrelsen har tilbudt at overtage.

Skov og Naturstyrelsen har tilbudt flere kommuner, at overtage de nedlagte gods og restbaner, med henblik på at omdanne disse til naturstier. Senest har styrelsen tilbudt Faaborg-Midtfyns kommune at overtage og omdanne Ringe-Korinth strækningen, til natursti. Skov og Naturstyrelsen har også tilbudt, at stå for finansieringen. Det har et flertal i Faaborg-Midtfyns kommune stemt for at udføre, en model som helt fjerner skinner og sveller på de ca 16 km. Det er sandsynligvis samme model styrelsen har tænkt sig at anvende på Slagelse-Næstved og Dalmose-Skælskør banerne, man kan så undre sig over hvor Skov og Naturstyrelsen får midlerne fra til at udføre arbejdet, der jo kommer til at koste adskilige mio. kr. at udføre. Styrelsen selv oplyser at pengene kommer fra fonde.

Det har dog ikke fået foreningen Midtfynsbanen, til at opgive deres vision om at Sydfyns Veteranbaner en dag kan køre fra Faaborg til Ringe. Foreningen mener at Faaborg-Midtfyns kommune har overtrådt reglerne ved den offentlige høring, og presset forslaget igennem uden at høre alle parter. Kommunen henviser bla til at strækningen om få år skulle renoveres for 20 mio kr og at det ville være uoverkommelig opgave for Sydfyns Veteranbaner at udføre, her mener Midtfynsbanen f.eks at det ikke er ordentligt undersøgt hvad det vil koste at renovere strækningen. Det bliver så spændene at se, om ikke anlæggelsen af en sti kommer til at koste mere end en renovering ville have kostet.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 31/1-2009 12:32 (#218)

SÃ¥ kom der en ny trafikaftale fra politikerne.

Hvis man ellers tør tro på dem, så vil man med den nye aftale styrke banegods transporten. Det skal bla. ske ved at renovere og genopbygge relevante havnebaner, for at styrke samspillet imellem skib og bane. der er afsat en pulje på 200 mio. kr. konkret vil man støtte anlæggelsen af godsterminal i Hirthals med ti mio. kr. Samt igangsætte VVM undersøgelse af et slusespor ved Kastrup station. Reservere ti mio. kr. til analyse af en ny kombiterminal ved Køge, evt. som OPP projekt i 2010-2012. Derudover vil man undersøge grundlaget for anlæggelsen af en ny bane syd om Esbjerg til havnen samt anlægge en ny godsterminal. Renovering af spor og ny sydlig opkopling ved Aalborg havn. Anlæg af banespor og tilslutning ved Nyborg havn. Og nu kommer det overraskende, genåbning af Tønder-Tinglev banen, genåbning af Rødekro-Aabenraa banen, genåbning af Vojens-Haderslev banen.

Det kan undre en, at det kun er de tre godsbaner der skal undersøges igen, og hvorfor man vil lave en ny undersøgelse.

Så har man vedtaget at anlægge dobbeltspor, fra Vamdrup til Vojens og på et senere tidspunkt dobbeltspor imellem Tinglev og Padborg.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 1/2-2009 14:19 (#219)

J.C skrev: Folketingets Trafikudvalg, har bedt Transportminister Lars Barfod, om en redegørelse for hvorfor Slagelse - Næstved og Dalmose - Skælskør banerne er blevet overdraget fra Banedanmark til Skov og Naturstyrelsen. udvalget har også bedt om, at få udleveret resultatet af den undersøgelse som Atkins foretog af de to strækninger i 2006. Samtidig har udvalget bedt ministeren oplyse, hvilke andre, af de nedlagte jernbanestrækninger som Skov og Naturstyrelsen har tilbudt at overtage.



Atkins rapporten er udarbejdet i 2008, ikke 2006 som jeg fejlagtigt skrev. Beklager. Shockops:
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C


SV: Godsbaner
Skrevet af Heco, 1/2-2009 17:20 (#220)

Haderslev komunne har besluttet sidst i december 2008 at bevilge kr. 100.000,- til nye undersøøgelser i forbindelse med mulighed for kørsel med veterantog på banen.

Denne undersøgelse ventes at gå igang i den kommende uge af COWI og Carl Bro.

BaneDanmark har i tidernes morgen undersøgt banen, Lokomotivkluben KLK har i 2006 fået ekstern firma til af undersøge banen, nu undersøger COWI og Carl Bro i sammenarbejde med Lokomotivklubben KLK banen og og så skal den undersøges igen iht. trafikaftalen.

Lad os ikke håbe at banen bliver slidt op af alle de undersøgelser (det vil jo være sjover hvis det var tog!).

Henrik
Brugers avatar
Heco

Lidt øvet



Antal indlæg: 33
Tilmeldt: 13/8-2007
Bopæl: Kolding
Status:

Mvh. Henrik C

Spring til debat:
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: