Jørn.B. skrev: sortsynet, nej er vel bare realist....!
Jeg mener nu at DSB museumstog har de bedste forhold, både med plads og økonomi og alligevel tror jeg personligt at det vil være forbundet med store udgifter af holde en ME køreklar, prøv bare at spørge om hvor mange frivillige timer det har kostet at sølvpilen ud at rulle igen (prisværdigt
) Men det er jo stadig tordenskjoldssoldater der altid går og knokler, og så længe man er den samme arbejdsstyrke så mener jeg bare at koster for meget at holde en ME klar, end det de evt indtægter der kommer ind lige nu og her
Nu er der jo også en kæmpe forskel i teknik fra MY til ME, jo mere elektronik, jo mere til at gå istykker. med hensyn til ME så har de bedst af at blive brugt og stå stille igennem længere eller kortere tid. Der er vel også langt mange timer i MZ 1401 for at få malet den, og derfor kan der sikkert stadig bruges 1000 arbejdstimer på den indvendigt.
B.....
Det er rigtigt. Det er et meget prisværdigt knoklearbejde de udfører!
Elektronik er selvfølgelig mere sart end mekanik, men jeg vil nu stadig mene at den mekanik der ligger i et stort, gammelt lokomotiv -MY eller damplok, også kan give mange grå hår på hovedet af de garvede mekanikere, smede mv. Disse dele bliver jo også slidt, og skal erstattes med ofte hjemmefiksede eller specialfremstillede nydele -hvilket må være særdeles tidskrævende og/eller dyrt..!
En fordel ved elektronik er at det kan erstattes med anden og evt. nyere elektronik, og det bliver jo nok med tiden nødvendigt i de nyere museumstog, for alt materiel der udrangeres fra nu af har jo elektronik i sig, og det skal jo også bevares.
Så også her vil vi nok se computernørderne holde deres indtog i de hellige haller, medbringende bunkevis af gamle pc'ere, buskabler, chips mv.
Der er jo ingen der siger at erstatningsdele skal være helt nye.
Det jeg alt i alt mener er, at elektronikken vil fordre en ændret tankegang og kræve andre kategorier af frivillige, men det bliver da helt sikkert også en naturlig del af museumstog en dag.