fleizch skrev: prøv nu at høre her små venner , et multipelkabel er jo ikke bare 1 forbindelse , kablet er et 27 koret kabel hvor hver kore har en funktion , nogle er der konstant strøm på , andre bliver brugt til signaloverførslen ,,, troede i virkeligt at det er ligesom hjemme på jeres legetøjstog , at jo mere strøm i sender ned igennem jo hurtigere kører det ???
Nå, nu skal vi åbenbart til at tale nedladende også!!
Godt så!!
Hør her, amatøringeniør. Det der sker over multpelkablet er REGULERING, ikke signalering. Der overføres ikke en eneste bit information. Signalering betyder, at afsender har en eller anden kodet information, hvis størrelse (entropi om du vil) måles i bit. Modtageren har så bare at være parat til modtagelse i det (typisk korte tidsrum, hvor informationen ankommer; ellers går den tabt.
I multipelkablet styrer (regulerer) man de enkelte funktioner på de efterfølgende lokomotiver ved at have det nødvendige spændingsniveau på en eller flere af ledningerne. Så længe spændingen holdes over et vist niveau, fastholdes funktionen; når spændingen falder under et vist niveau, standser funktionen. Det er fanden gal'me ikke signalering.
Ja, der skal bruges et antal ledninger (formodentlig 4-5 stykker), til at styre Woodward regulatoren på de efterfølgende lokomotiver. Og så er mit spørgsmål (stadigvæk): er der en kombination, hvor et spændingsfald på en eller flere ledninger, kan på regulatoren til at regulere omdrejningstallet op; eller evt. fastholde det, selvom det skulle være faldet.
Hvis der f.eks. springer en sikring på forreste lok, så spændingen falder til 0 V på alle ledninger, vil de efterfølgende maskiner så evt. blive oppe omdrejninger?
Ja, reglerne blev brudt. Det er bare ikke det, vi diskuterer. Jeg prøver at finde ud af, om det er et sikkerhedsmæssigt problem, at køre med mere end tre maskiner; eller det bare er en uhensigtsmæssighed.
Og det jeg leder efter, er et helt konkret TEKNISK argument. Ikke hvad en eller anden kørelærer/instruktør måtte have banket ind i kraniet på dig.
Jan, der lever af at uddanne ingeniører.