Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
CFL MAX

Udskriv debat

  CFL MAX
Skrevet af PeterFrost, 13/5-2008 10:17 (#41)

Måske fleizch ikke er klar over der er konstant spænning på kablet under kørsel, men blot tror det er signaler der sendes når der skal "ske noget nyt" ? Gav det mening ?

Med Venlig Hilsen
Peter frost, der ikke er lokofører i det daglige Wink
Brugers avatar
PeterFrost

Ekspert



Antal indlæg: 1879
Tilmeldt: 2/3-2005
Alder: 40
Status:

Vi savner Onkel på tog-sim !


SV: CFL MAX
Skrevet af jmp, 13/5-2008 11:14 (#42)

PeterFrost skrev: Måske fleizch ikke er klar over der er konstant spænning på kablet under kørsel, men blot tror det er signaler der sendes når der skal "ske noget nyt" ? Gav det mening ?


Meget. Det er præcis det, jeg prøver at spørge om.

Og så er vi tilbage ved mit oprindelige spørgsmål. Er der en situation, hvor et spændingsfald på en eller flere ledninger, vil fastholde omdrejningstallet eller regulere det op.

Jan, der er softwarespecialist uden den store viden om isenkram
Brugers avatar
jmp

Medlem



Antal indlæg: 88
Tilmeldt: 8/3-2008
Bopæl: Vj
Alder: 65
Status:


SV: CFL MAX
Skrevet af mhv_omjk, 13/5-2008 11:18 (#43)

- Flotte billeder af alle de GM-Maskiner! - den maskine imellem de 2 tidl. VLer er det ØSJS 41 "Kong Hother"?
Brugers avatar
mhv_omjk

Meget øvet



Antal indlæg: 335
Tilmeldt: 27/8-2004
Bopæl: Holbæk/Rørvig
Alder: 51
Status:

---
mhv_omjk alias Michael Hvidberg, Holbæk/Rørvig.

SV: CFL MAX
Skrevet af KH, 13/5-2008 11:24 (#44)

mhv_omjk skrev: - Flotte billeder af alle de GM-Maskiner! - den maskine imellem de 2 tidl. VLer er det ØSJS 41 "Kong Hother"?


Jep det er det, men der er sat tre striber gaffatape over "Kong Hother". Nogen har været så humoristiske at omdøbe den til "Snehvide" (Pga. alle de hvide pletter der er på den). Den hedder i dag CFL MX 1023.
Brugers avatar
KH

Erfaren bruger



Antal indlæg: 586
Tilmeldt: 22/7-2007
Bopæl: Ishøj
Alder: 38
Status:

__________________
Kaj A. Holdt
www.train-spotter.dk
 
Redigeret af , 13/5-2008 11:29

SV: CFL MAX
Skrevet af Kurt666, 13/5-2008 11:24 (#45)

prøv nu at høre her små venner , et multipelkabel er jo ikke bare 1 forbindelse , kablet er et 27 koret kabel hvor hver kore har en funktion , nogle er der konstant strøm på , andre bliver brugt til signaloverførslen ,,, troede i virkeligt at det er ligesom hjemme på jeres legetøjstog , at jo mere strøm i sender ned igennem jo hurtigere kører det ???

men for at vende tilbage til kernen i denne tråd , så er det hamrende ulovligt det der har været udført her , jævnfør SR , og så kan i jo så forherlige jeres syn på CFL og jer selv , med disse små sidespring som åbenbart gør det helt acceptabelt i jeres øjne...
Brugers avatar
Kurt666

Medlem



Antal indlæg: 135
Tilmeldt: 14/9-2004
Alder: 61
Status:


SV: CFL MAX
Skrevet af Thomas_, 13/5-2008 11:45 (#46)

Prøv nu og hør her klogeåge, fordi du ikke rigtigt forstår hvad vi prøver at skrive til dig, behøver du ikke tale til os, som om vi går på blå stue og leger med märklin legetøjstog!

Jeg bryder mig ikke om din attitude. Fordi du er lokomotivfører, er du ikke en guru, og ved ej heller alt!

Med Venlig Hilsen
Thomas - Som er træt af selvhøjtidelige lokomotivfører som tror de er gudelige.
Brugers avatar
Thomas_

Ekspert



Antal indlæg: 1877
Tilmeldt: 25/7-2004
Alder: 43
Status:


SV: CFL MAX
Skrevet af jmp, 13/5-2008 11:53 (#47)

fleizch skrev: prøv nu at høre her små venner , et multipelkabel er jo ikke bare 1 forbindelse , kablet er et 27 koret kabel hvor hver kore har en funktion , nogle er der konstant strøm på , andre bliver brugt til signaloverførslen ,,, troede i virkeligt at det er ligesom hjemme på jeres legetøjstog , at jo mere strøm i sender ned igennem jo hurtigere kører det ???


Nå, nu skal vi åbenbart til at tale nedladende også!!

Godt så!!

Hør her, amatøringeniør. Det der sker over multpelkablet er REGULERING, ikke signalering. Der overføres ikke en eneste bit information. Signalering betyder, at afsender har en eller anden kodet information, hvis størrelse (entropi om du vil) måles i bit. Modtageren har så bare at være parat til modtagelse i det (typisk korte tidsrum, hvor informationen ankommer; ellers går den tabt.

I multipelkablet styrer (regulerer) man de enkelte funktioner på de efterfølgende lokomotiver ved at have det nødvendige spændingsniveau på en eller flere af ledningerne. Så længe spændingen holdes over et vist niveau, fastholdes funktionen; når spændingen falder under et vist niveau, standser funktionen. Det er fanden gal'me ikke signalering.

Ja, der skal bruges et antal ledninger (formodentlig 4-5 stykker), til at styre Woodward regulatoren på de efterfølgende lokomotiver. Og så er mit spørgsmål (stadigvæk): er der en kombination, hvor et spændingsfald på en eller flere ledninger, kan på regulatoren til at regulere omdrejningstallet op; eller evt. fastholde det, selvom det skulle være faldet.

Hvis der f.eks. springer en sikring på forreste lok, så spændingen falder til 0 V på alle ledninger, vil de efterfølgende maskiner så evt. blive oppe omdrejninger?

Ja, reglerne blev brudt. Det er bare ikke det, vi diskuterer. Jeg prøver at finde ud af, om det er et sikkerhedsmæssigt problem, at køre med mere end tre maskiner; eller det bare er en uhensigtsmæssighed.

Og det jeg leder efter, er et helt konkret TEKNISK argument. Ikke hvad en eller anden kørelærer/instruktør måtte have banket ind i kraniet på dig.

Jan, der lever af at uddanne ingeniører.
Brugers avatar
jmp

Medlem



Antal indlæg: 88
Tilmeldt: 8/3-2008
Bopæl: Vj
Alder: 65
Status:

 
Redigeret af , 13/5-2008 11:57

SV: CFL MAX
Skrevet af jmp, 13/5-2008 11:56 (#48)

PS.: Jeg har ikke noget modeltog.
Brugers avatar
jmp

Medlem



Antal indlæg: 88
Tilmeldt: 8/3-2008
Bopæl: Vj
Alder: 65
Status:


SV: CFL MAX
Skrevet af Rasmus, 13/5-2008 13:01 (#49)

der skal spænding på magnetventilerne AV,BV,CV eller DV i woodwarden for at regulere omdrejningerne, DV alene = stop, ingen af dem = tomgang, den mere specifikke sammensætning for lokomotiverne burde fremgå af betjeningsvejledningen til disse trækkraft enheder, hvilke jeg ikke har adgang til lige nu.

et eks fra en GM-EMD E9:
stop = DV
idle = ingen
1 = ingen
2 = AV
3 = CV
4 = AV,CV
5 = BV,CV,DV
6 = AV,BV,CV,DV
7 = BV,CV
8 = AV,BV,CV
udledt af dette diagram: http://www.rr-fallenflags.org/manual/...he-db1.gif
Brugers avatar
Rasmus

Ekspert



Antal indlæg: 1007
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 39
Status:

Rasmus S.

SV: CFL MAX
Skrevet af PeterFrost, 13/5-2008 14:01 (#50)

Nu har jeg gravet lidt... Jeg er blevet oplyst at der er en konstant spænding på 65 volt. Dvs der sendes ikke et "signal" om de skal gå ned eller op, det kan nærmest kaldes en smule "digitalt styret", dvs endten 65 volt eller 0 volt. Så sammen med det Rasmus skriver kan vi vel så aflede at Arriva-førere i Esbjerg både er bitre, men også at de ikke kan huske hvordan tingende hænger sammen ! Wink Grin

Og nu vil jeg gå til møde, hvor man taler pænt, selvom man er ueninge... Det sådan den virkelig verden hænger sammen iøvrigt, hvis det også skulle være glemt... :lol: :evil:
Brugers avatar
PeterFrost

Ekspert



Antal indlæg: 1879
Tilmeldt: 2/3-2005
Alder: 40
Status:


SV: CFL MAX
Skrevet af me1510, 13/5-2008 14:08 (#51)

""Og det jeg leder efter, er et helt konkret TEKNISK argument. Ikke hvad en eller anden kørelærer/instruktør måtte have banket ind i kraniet på dig."

Hvad med at spørge her:
http://www.emdies..._index.jsp
Brugers avatar
me1510

Lidt øvet



Antal indlæg: 41
Tilmeldt: 16/10-2006
Status:


SV: CFL MAX
Skrevet af Rasmus, 13/5-2008 15:34 (#52)

Nu bliver det for alvor teknisk:
Jeg har nu siddet og kigget på hovedstrømskemaer til MY 1105-1144 og MX 1001-1010/1021-1045, her fremgår det at kore 3 er til styring af DV, kore 7 CV, kore 12 BV og kore 15 AV disse har direkte forbindelse til AV,BV,CV og DV Ventilerne, for at kunne udvikle trækkraft er det nødvendigt at ER relæet der afbryder for AV,BV og CV er sluttet, dette forsynes via PC relæet/kore 13 som er manøvrestrøm. således vil en afbrudt manøvrestrøm betyde at ER bliver spændingsløs og dermed også AV,BV og CV hvilket for woodwarden giver tomgangsstilling.

håber ikke det var for teknisk det er lidt svært at forklare uden at vise tegningen(som er meget stor) men konklusionen er at en spole der åbner og lukker en ventil ikke kan modtage digitale signaler, og woodwarden gør kun som den får aktivt besked på. der skal altså strøm til for at forlange trækraft eller standse motoren.
Brugers avatar
Rasmus

Ekspert



Antal indlæg: 1007
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 39
Status:

Rasmus S.

SV: CFL MAX
Skrevet af Thomas_, 13/5-2008 15:44 (#53)

Så skal der jo netop heller ikke strøm til for at få motoreren til at gå i tomgang? Ellers har jeg misforstået det du skriver der.

Falder spændingen på kore 13 som er manøvrestrøm, så relæet afbryder, bliver DV, AV, BV og CV ligeledes spændingsløse, og motoreren vil gå tilbage i tomgang. Smile

Men det påviser jo også bare, at hvis der er for stort spændingstab i kablet, vil man slet ikke kunne få trækkraft på de loks som er længst væk.
Brugers avatar
Thomas_

Ekspert



Antal indlæg: 1877
Tilmeldt: 25/7-2004
Alder: 43
Status:


SV: CFL MAX
Skrevet af MSS, 13/5-2008 15:48 (#54)

Så systemet er altså fail-safe.
Ellers ville det jo også kunne forårsage katastrofer hvis et af kablerne pga. en defekt simpelthen faldt af. Om der er to eller seks maskiner er derved underordnet...
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 50
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: CFL MAX
Skrevet af PeterFrost, 13/5-2008 16:03 (#55)

Så fik vi vidst slået det fast... I øvrigt er jeg enig med Jesper, igen bør overtræde reglerne, ikke om det så galt firmaets overlevelse !
Brugers avatar
PeterFrost

Ekspert



Antal indlæg: 1879
Tilmeldt: 2/3-2005
Alder: 40
Status:

Vi savner Onkel på tog-sim !

SV: CFL MAX
Skrevet af SJakobsen, 13/5-2008 17:54 (#56)

fleizch skrev: grunden til reglerne i SR om max 3 maskiner via multipelkabel er netop faren for at signalerne simpelthen går tabt jo længere kablet er , om man så må sige... og der er sådan nogle motorer altså "dumme" da de bliver i sidste stilling de fik besked på ...


Hva så med kultoget, med MX/MY i hver ende, der var jo over langt 200 meter kabel, mellem lokomotiverne, og det voldte da ikke problemet. Er du helt sikker på at du ikke bare gætter?
Brugers avatar
SJakobsen

Meget øvet



Antal indlæg: 459
Tilmeldt: 6/2-2005
Bopæl: Horsens
Alder: 34
Status:


SV: CFL MAX
Skrevet af jwt1, 13/5-2008 18:04 (#57)

Er det det fra Herning?. Der var vognene bygget til at der kunne skubbes i den anden ende. Der forbandt man bare vogn til vogn
Brugers avatar
jwt1

Ekspert



Antal indlæg: 1376
Tilmeldt: 5/1-2005
Alder: 34
Status:

Hilsen Jacob

SV: CFL MAX
Skrevet af SJakobsen, 13/5-2008 18:33 (#58)

jwt1 skrev: Er det det fra Herning?.

Ja kultoget Es-Hr, transport af kul til Vestkraft i Herning.
jwt1 skrev: Der var vognene bygget til at der kunne skubbes i den anden ende. Der forbandt man bare vogn til vogn

Ja, men man havde jo stadig to maskiner med flere hundrede meter kabel imellem, derfor må der også have været et spændigs fald, men det var ikke et problem åbenbart, det havde man jo afprøvet på forhånd.
Brugers avatar
SJakobsen

Meget øvet



Antal indlæg: 459
Tilmeldt: 6/2-2005
Bopæl: Horsens
Alder: 34
Status:


SV: CFL MAX
Skrevet af Thomas_, 13/5-2008 19:26 (#59)

SJakobsen skrev: Er du helt sikker på at du ikke bare gætter?


Gætter.. Nej han er jo lokomotivfører! Wink :lol:
Brugers avatar
Thomas_

Ekspert



Antal indlæg: 1877
Tilmeldt: 25/7-2004
Alder: 43
Status:



SV: CFL MAX
Skrevet af HenrHans, 13/5-2008 19:58 (#60)

Som andre ganske rigtigt har skrevet, så er el-systemet opbygget så det er 'fail-safe', ganske som andre kritiske systemer så som sikringsanlæg.

Ved en evt. fejl, skal systemet 'falde' til den mest sikre stilling, for et lokomotiv vil det være at forhindre udvikling af trækkraft, et sikringsanlæg vil gå på 'stop'

Ud fra de diagrammer jeg kigget på, så vil det ikke være muligt at stoppe dieselmotoren på et multiplekoblet lokomotiv via fareafbryderen på den betjente enhed, hvis kablet falder ud (En EMD motor med Woodward-regulator kan stoppes ved pålægge DV-ventilen spænding mens AV,BV og CV er spændingsløs).

/Henrik
Brugers avatar
HenrHans

Meget øvet



Antal indlæg: 236
Tilmeldt: 18/5-2004
Bopæl: VN
Status:


Spring til debat:
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: