Jørgensen skrev: At busser fylder det dobbelte af sporvogne passer ikke. En bus fylder 2,5 m i bredden, mens sporvogne veksler mellem 2,2 og 2,65 m, alt efter om man skal hensyn til spor, hvis placering blev bestemt ved forrige århundredeskifte, eller man står med nyanlæg efter nutidens standarder.
Med venlige historiske hilsner
Leif Jørgensen
Tak for dine mange gode pointer.
Dine tal er rigtige, men det er ikke tilstrækkeligt at tænke på vognbredden, når det skal vurderes, hvad et trafikmiddel fylder.
Inden for trafikplanlægning regnes det som en tommelfingerregel, at busdrift fylder det dobbelte af sporvognsdrift.
Den viden var tidligere kendt i Danmark, hvor man faktisk i 1965 var bekymret for, om man kunne gennemføre sit forehavende: at nedgradere Nørrebrogade fra sporvognsdrift til busdrift. Man konstruerede tegninger af alle vognes placering på én gang.
Der er mange komponenter, der skal medtænkes her: sporvognens sammenkobling af vogne, bussernes udsving, den konkrete udformning af faste anlæg, sporvognenes højere hastighed mv.
Flere steder i København kan det ses i virkeligheden: hvor der tidligere lå dobbeltspor, er i dag enkeltrettede busbaner.