MSS skrev: Næh. Efter min mening bør man realistisk set kun elektrificere op til Aalborg. Det egentlige højhastighedsnet vil så hedde København-Odense-Århus-Aalborg og København-Odense-padborg-udlandet. Selvfølgelig inklusive de største mellemstationer, men også kun de største. Resten af hurtigtogsnettet i Danmark skal være et netværk af IC3 tog og dobbeltdækkertog med diesel- eller elloks, hvor togene alligevel kører langsommere og stopper flere steder.
Der vil ihvertfald i første omgang næppe være andet der er rentabelt at elektrificere, men med tiden kan det naturligvis se anderledes ud.
DSB har sovet gevaldigt på laurbærrene de seneste år, og ikke opdaget at moderne togdrift kræver en større opdeling, og at IC-nettet fra 70'erne er ved at være klar til udskiftning.
I udlandet, f.eks i Frankrig, har man de virkeligt hurtige forbindelser + et supplerende, effektivt men langsommere netværk. Det duer ikke længere som det er i dag hvor IC-togene mere har karakter af Regionalexpress! (for at bruge et tysk udtryk). Der skal elektrificering og fart på de vigtigste hovedstrækninger. Også i kraft af denne udvikling er IC4 konceptet allerede dybt forældet, da det primært er det samme IC3-koncept med modifikationer.
Jeg håber sq at de vågner en dag inde ved DSB, ellers er det farvel til kunderne på sigt...
Det der er så åndsvagt, er at det jo faktisk godt kunne lade sig gøre, hvis DSB valgte at forlænge lejen eller købe DD-vognene.
Mit bud på en køreplan mellem København - Århus/Aalborg ville være:
LYN: Afgang Kbh. i minuttal 50 - Kun stop i Odense og Ã…rhus.
IC: Afgang Kbh. i minuttal 56 - Kun stop Høje Taastrup - Ringsted - Odense - Fredericia - Århus - Randers
IR: Afgang Kbh. i minuttal 00 - Samme standsnings mønster som IC-togene i dag
Pladsproblemet mellem København og Ringsted kunne sagtens blive løst i forbindelse med at IC3 togene blev frigjort til Regionaltrafikken.
På den måde at der kunne køre 5 sæt sammenkoblet fra Kbh, hvor sæt 1 og 2 ville blive koblet af i Roskilde og fortsætte til Kalundborg, hvor resten ville fortsætte til Nykøbing F. Det er faktisk ikke så problematisk.
På den måde ville man også kunne få plads til en lyntogs afgang mod Sønderjylland, som folk dernede er blevet snydt for temmelig længe