Forum » Off Topic » Modeltog
Ombygninger og omlakeringer

Udskriv debat

  Ombygninger og omlakeringer
Skrevet af Tjalfe, 17/8-2007 18:30 (#61)

Det er altid spændende at følge dine projekter.

Hvor meget køre du egentligt med dine tog? Har du en bane?
Brugers avatar
Tjalfe

Ekspert



Antal indlæg: 2073
Tilmeldt: 22/9-2005
Bopæl: Kragenæs
Alder: 32
Status:



SV: Ombygninger og omlakeringer
Skrevet af MSS, 17/8-2007 18:40 (#62)

Hej Tjalfe

Tak for det Smile

P.t. kører jeg ikke med materiellet, så jeg samler kun på tog (en dyr tid!). Min første bane har jeg pillet ned igen, da den ikke havde muligheder nok. Derfor blev den også langt fra færdig! Jeg er dog så småt begyndt på bane nr. to, der rummer mange flere muligheder. Det varer dog sikkert en rum tid før jeg er nået så langt at jeg kan præsentere den her på siden Wink
Hvad med dig, har du modeltog?
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 50
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: Ombygninger og omlakeringer
Skrevet af Tjalfe, 17/8-2007 19:39 (#63)

Jae, det har jeg da, men har desværre ikke fået kørt med den i lang tid
grundet efterskole og sådan.

Men når jeg køre, er det mest tysk og schweizisk præget og helst moderne
materiel. Af mit materiel kan nævnes følgende: DB BR 101, 152, 185, 402, SBB
460 og Re 4/4 som køre på Märklin Digital. Til disse har jeg nogle tyske og
schweiziske IC (og EC) vogne og et par tyske dobbeltdækkere. Derudover en
masse godsvogne, både nyt og gammelt der oftest bare bliver blandet
tilfældigt i et godstog med min BR 152.

Derudover har jeg af ældre modeller et tysk rangerlokomotiv, MY 1106 (der er
mange år efterhånden) og et par skinnebusser som bruges meget sjældent, dels
fordi de er analog og dels fordi de ikke passer ind. Men når dette en
sjælden gang luftes har jeg et par B2000 og nogle tyske vogne (blå og
grønne) jeg kan hægte bagpå.

Kan da godt poste et billede eller to hvis det har interesse.
Brugers avatar
Tjalfe

Ekspert



Antal indlæg: 2073
Tilmeldt: 22/9-2005
Bopæl: Kragenæs
Alder: 32
Status:


SV: Ombygninger og omlakeringer
Skrevet af MSS, 17/8-2007 22:01 (#64)

ja, gør da bare det Smile
Det er tydeligt at du holder af ellokomotiver -det kender jeg godt..!
Jeg kører jævnstrøm, det er jeg opflasket med Pfft

Billeder af alle mine lokomotiver kan findes på min hjemmeside. Dertil har jeg ca. 40 tyske (de fleste!), østrigske (en EC-stamme) og franske (en liggevogn og en sovevogn) person, pak og postvogne, og ca 60 godsvogne.

Nå ja, og så er der mine sporvogne. Jeg har udelukkende østrigske modeller af Düwag-ledvogne. De fleste er ombygget/under ombygning til tysk eller dansk standard. Det var gået lidt i stå, men jeg er lige gået i gang med mine to sidste "Düsseldorfere", så jeg har fire KS-vogne i alt (alle i forskellige versioner).
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 50
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: Ombygninger og omlakeringer
Skrevet af Tjalfe, 17/8-2007 22:50 (#65)

Rigtigt - jeg holder enormt meget af eltog. Diesel interessere mig slet ikke på samme måde - og det gælder også MY (nu får jeg vel noget tungt i hovedet af dieselfolket Grin). Har et par gange fået mulighed for at komme med ud og køre med MY, og det var da ganske spændende men det er sgu ikke sjovt efter nogle timer med et godstog hvor hastigheden hele tiden svinger, eller mange accelerationer. Så er det en lettelse at komme ud hvor der er mere stille.

Mine billeder kan jeg ikke få ind lige pt, desværre. Prøver at finde på noget.
Brugers avatar
Tjalfe

Ekspert



Antal indlæg: 2073
Tilmeldt: 22/9-2005
Bopæl: Kragenæs
Alder: 32
Status:


SV: Ombygninger og omlakeringer
Skrevet af MSS, 17/8-2007 23:33 (#66)

Hehe -der er jeg enig.
Også i mere overordnet jernbaneperspektiv, ser jeg ikke dieseltoget som noget der for alvor holder.
Det er jo eltogene der virkeligt kan argumentere for jernbanens fremtid, og det er også på dette område der sker mest!
Jeg kan kun anbefale http://www.railcolor.net/{/url], her ...zuege.com/ hvis du ellers kan tysk Smile

Modeltogsbranchen har typisk sakket agterud, men i disse år er de ofte på forkant med udviklingen, tag nu bare 185.2 (og varianter) der allerede er ved at være der, og Taurus, 185 og 189 var der også i model næsten med det samme, Rocos 185'er og Pikos Taurus og ICE3 (2. generation) sågar før at forbilledet var i ordinær drift!
Jeg er virkeligt glad for at Piko ikke har været sen til at bringe det nyeste på markedet, da min pengepung kun sjældent tillader større investeringer, og disse modeller er utroligt gode set i forhold til prisen. Med en klat maling her og der er de nærved perfekte, og køreegenskaberne kan også kun anbefales, selvom de selvfølgelig ikke er lydløse som Roco lokomotiver...
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 50
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: Ombygninger og omlakeringer
Skrevet af MSS, 8/10-2007 02:46 (#67)

Hej igen folkens!

Ja, så er det igen længe siden at jeg sidst har skrevet i denne tråd.

Jeg er netop gået igang med et nyt projekt:
Hjemmebyggede AAE container-dobbeltvogne.

Vognene skal bruges til at lave en korrekt BoxXpress. Lokomotivet har jeg allerede:
http://morten.photos.cn.com/p42478598...78598.html

Både Mehano, og snart også Roco har ligeledes kastet sig over denne slags vogne, men der er tre grunde til at jeg har valgt at bygge dem selv:

1. Prisen! Da jeg skal bruge mindst seks dobbeltvogne for at få en rimeligt udseende BoxXpress vil det blive temmeligt dyrt at købe vognene. Hjul og kinematikker havde jeg allerede en del i overskud af, og de øvrige materialer beløber sig til ca. 50 kr pr. dobbeltvogn!

2. Forbillede. MEhano og Roco har begge valgt en universal-vogntype, der mest egner sig til veksellade. Jeg har valgt et forbillede (Lggrss80), der er bygget specielt til containere. De er kortere og passer præcist med to 40 fods containere.

3. Nå ja, det er jo også et ganske hyggeligt tidsfordriv Wink


Tegninger til vogntypen har jeg fundet på AAE's hjemmeside.

Vognene bygges primært af plasticcard, og får modificerede Roco-kinematikker (større udsving), Kibri-puffere og Roco-hjul.
Som et ret specielt kompromis får vognene kun en aksel i hver af de yderste bogier! Altså fire i stedet for seks aksler. Dette sker dels for at spare hjulsæt, men også fordi at kinematikkerne fylder for meget. Det vil dog stort set ikke kunne ses, da jeg naturligvis laver hele bogiesider.

Her er lidt billeder:
http://morten.photos.cn.com/p45669343...69343.html
http://morten.photos.cn.com/p45702858...02858.html
http://morten.photos.cn.com/p45702859...02859.html

Jeg uploader naturligvis flere billeder efterhånden som projektet skrider frem Smile

Lidt om BoxXpress:
Grundlagt i 2000. Formål: Transport af havcontainere mellem havne og store containerterminaler primært i Tyskland. Transporterne sker i heltog med ca. 20 dobbeltvogne. BoxXpress lejer lokomotiver af Siemens Dispolok, og vogne af AAE. Materielparken omfatter p.t. 17 lokomotiver og ca. 450 vogne. Samarbejder med TXL.
Hjemmeside: http://www.boxxpress.de/

Lidt om AAE:
Dette er en mindre privatbane i Tyskland, der i de seneste ca. 10 år har opbygget en massiv park af moderne godsvogne til udlejning. Denne omfatter primært container- og skydevægsvogne.
Hjemmeside: http://www.aae.ch/
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 50
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: Ombygninger og omlakeringer
Skrevet af Rasmus, 8/10-2007 03:28 (#68)

ser spændene ud glæder mig til næste opdatering Wink
Brugers avatar
Rasmus

Ekspert



Antal indlæg: 1007
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 39
Status:

Rasmus S.


SV: Ombygninger og omlakeringer
Skrevet af MSS, 21/10-2007 18:23 (#69)

Så er mit containervogns-projekt nået lidt længere Smile

Jeg har bygget de første bogier, og lavet en prøveopstilling:
http://morten.photos.cn.com/p46036182...36182.html

Endebogierne er som nævnt "snydebogier", da de er fast monteret og kun har en aksel, dette kommer man dog ikke rigtigt til at kunne se, bortset fra at de ikke drejer i kurverne:
http://morten.photos.cn.com/p46036188...36188.html
http://morten.photos.cn.com/p46036190...36190.html

Til slut et billede, hvor man kan se de enkelte dele jeg anvender til bogierne:
http://morten.photos.cn.com/p46037304...37304.html
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 50
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

Spring til debat:
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: