Det er lidt kompliceret, men tydeligt for at kunne hæve billetpriserne, da det er lavet om til et selvskab under NSB (Ligesom fx. Kort & Godt A/S) Så den kører som privatbane med eget takstsystem, dog med NSB personale og NSB materiel.
Det er jeg ikke enig i. Der er mange statsvirksomheder som er utroligt ineffektive netop fordi de er statsejet. Konkurrence vil alt andet lige skabe bedre forhold for forbrugerne.
Nå det så er sagt, så vil jeg tilføje at ikke alt er egnet til privatisering. Infrastruktur, uanset om det er telefonnet, jernbanenet, tv/radio-net eller vejnet, bør altid være kontrolleret af staten, da det er vitalt at det fungerer optimalt uagtet eventuelle økonomiske interesser.
Men den daglige drift kan sagtens være privatiseret med stor fordel for alle parter. Også den norske strækning. Den må trods alt være prisen værd, da der ellers ikke ville være nogen som brugte den.
knudbe
Ekspert
Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005 Bopæl: Dragør Alder: 71 Status:
Mvh Knud
--- RailWorks Danmark- Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]
Flåmsbanen er den eneste private jernbane i Norge. I 1998 blev selvskabet "Flåm Utvikling" dannet der på papiret står for markedsføring og billetsalg. Togene er statsejet, skinnerne og infrastrukturen er statsejet, i Rosa (DSBs billetsystem) er det en NSB bane, den er på NSBs rutekort For mig er der ingen tvivl.
Desuden er "Flåm Utvikling" ejet af Aurland kommune, hvori banen kører.
Det er ikke godt.
I 1995 rejste jeg på vanlig NSB-billet Geilo-Flåm en sen decemberdag. Spændende at opleve den sproglige overgang fra Bergensbanen til Flåmsbanen.