På Railorama.dk blev der igår stillet et ret interessant spørgsmål. Stillet af Jens fra Odense
Prøver Banedanmark at snøre politikerne til at træffe de beslutninger som Banedanmark ønsker???
Baggrunden er at der i lørdagens udgave af Jydske Vestkysten Varde afdeling var en artikel om Grindsted banen, heri oplyser Banedanmark ved Eigil Sabroe at det vil koste 160 mio. kr.
at istandsætte Grindstedbanen (40 km) banen er kun en godsbane, hvorimod man blot for nogle år siden renoverede privatbanen imellem Frederikshavn og Skagen (39 km) passager og gods trafik, for blot 87 mio. kr. her blev skinner sveller og underbund skiftet.
Samtidig har Banedanmark oplyst at det vil koste 70 mio. kr at genåbne Tønder-Tinglevbanen (26,7 km) for gods trafik hvorimod Spitzke her i foråret har vurderet at de kan genåbne banen for 4 mio. kr.
Det kunne jo måske tænkes at det er derfor at det er så svært for DJ at få lov til at overtage banen da det jo så kommer frem hvad det virkeligt koster at genåbne den.
Inden Haderslev banen (11,9 km) blev nedlagt, vurderede Banedanmark at det ville koste 15-35 mio. kr at genåbne den for godstrafik og 55-90 mio. kr. at genåbne for passagertrafik. En byrådspolitiker fra Haderslev protesterede på daværende tidspunkt over prisen :evil: hvortil Banedanmark svarede at banen er lagt på sandpuder derfor blev det så dyrt, det er jo meget let at bilde en politiker det ind da han jo selvfølgelig ikke har forstand på sådanne ting og det gælder jo også politikerne på Christiansborg. Det kunne være ret interessant at se prisen hvis Banedanmark skulle give tilbud på at renovere Vojens-Haderslev banen, i konkurrence med andre entreprenører, hvis Haderslev kommune engang for lov til at overtage banen.
Vil Banedanmark af med godsbanerne og sætter derfor prisen på en genåbning så højt at politikerne ikke kunne drømme om at igangsætte en renovering
Eller som Jens fra Odense spørger: Prøver Banedanmark at snøre politikerne til at træffe de beslutninger som Banedanmark ønsker.