Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Godsbaner

Udskriv debat

  Godsbaner
Skrevet af J.C, 19/7-2006 12:44 (#81)

På Railorama.dk blev der igår stillet et ret interessant spørgsmål. Stillet af Jens fra Odense

Prøver Banedanmark at snøre politikerne til at træffe de beslutninger som Banedanmark ønsker???

Baggrunden er at der i lørdagens udgave af Jydske Vestkysten Varde afdeling var en artikel om Grindsted banen, heri oplyser Banedanmark ved Eigil Sabroe at det vil koste 160 mio. kr. Shock at istandsætte Grindstedbanen (40 km) banen er kun en godsbane, hvorimod man blot for nogle år siden renoverede privatbanen imellem Frederikshavn og Skagen (39 km) passager og gods trafik, for blot 87 mio. kr. her blev skinner sveller og underbund skiftet.

Samtidig har Banedanmark oplyst at det vil koste 70 mio. kr at genåbne Tønder-Tinglevbanen (26,7 km) for gods trafik hvorimod Spitzke her i foråret har vurderet at de kan genåbne banen for 4 mio. kr. Pfft Det kunne jo måske tænkes at det er derfor at det er så svært for DJ at få lov til at overtage banen da det jo så kommer frem hvad det virkeligt koster at genåbne den.

Inden Haderslev banen (11,9 km) blev nedlagt, vurderede Banedanmark at det ville koste 15-35 mio. kr at genåbne den for godstrafik og 55-90 mio. kr. at genåbne for passagertrafik. En byrådspolitiker fra Haderslev protesterede på daværende tidspunkt over prisen :evil: hvortil Banedanmark svarede at banen er lagt på sandpuder derfor blev det så dyrt, det er jo meget let at bilde en politiker det ind da han jo selvfølgelig ikke har forstand på sådanne ting og det gælder jo også politikerne på Christiansborg. Det kunne være ret interessant at se prisen hvis Banedanmark skulle give tilbud på at renovere Vojens-Haderslev banen, i konkurrence med andre entreprenører, hvis Haderslev kommune engang for lov til at overtage banen.

Vil Banedanmark af med godsbanerne og sætter derfor prisen på en genåbning så højt at politikerne ikke kunne drømme om at igangsætte en renovering Angry Angry

Eller som Jens fra Odense spørger: Prøver Banedanmark at snøre politikerne til at træffe de beslutninger som Banedanmark ønsker. Angry Angry
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C


SV: Godsbaner
Skrevet af MSS, 20/7-2006 03:05 (#82)

Når BDK bliver bedt om at give et løst bud på hvad en renovering koster, giver de selvfølgelig et skøn der er i den "tunge" ende. Ellers ender det i tilfælde af en udbudsrunde med at BDK bliver klandret for at komme med en vurdering de ikke kan leve op til.
Omvendt er de naturligvis til en vis grad interesseret i at lukke sidebaner og sidespor der er ringe benyttet, da tilskuddet BDK får til løbende vedligeholdelse af spornettet er det samme (helt det samme -uden kompensation for inflation..! Ifølge intern kilde) som i slutningen af 80'erne... Med baggrund i dette forstår jeg ganske udemærket BDK's politik. Medmindre de kan få en garanti for at de ikke hænger på vedligeholdelsen bagefter er de ikke interesseret i at en sådan bane skal opretholdes.

Så inden man skyder hele skylden på BDK, skulle man måske tænke lidt på transportministeriet, der gerne i ny og næ bevilliger penge til et eller andet "spændende" nyanlæg, men altså ikke gider at ofre penge på noget så trivielt som vedligeholdelse. Det er jo i sandhed der problemet ligger!
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 50
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 20/7-2006 13:48 (#83)

Der skal ikke herske nogen tvivl om at de skiftende regeringer igennem de sidste 20 år bærer skylden for at banelegemet er i den ringe stand som den er idag og at BDK skal have flere penge hersker der heller ingen tvivl om.

Men tilliden til BDK, det er det sagen drejer sig om. BDK er blevet bedt om at aflevere et velundersøgt og veldokumenteret bud på hvad det vil koste at genoprette standarten på vores jernbanenet. Hvad Grindstedbanen angår så er 160 mio kr for en renovering af banen det bud som BDK vil aflevere til trafikstyrelsen, med mindre at IC4 toget i fremtiden skal køre timedrift til Grindsted med 180 km i timen så er det bud sat meget over målet, husk på at det kun er en godsbane der er ingen planer om at der skal køre passagertog den skal fortsat fungere som en godsbane med minimum standart og minimum udstyr, ligeledes er det på Tønder-Tinglevbanen for 70 mio kr kan man opgradere banen til regionalbane hvor der kan køre IC tog med 140 km i timen men det er og har jo aldrig nogensinde været det man ville, Transporministeren har udtrykkeligt sagt at prisen for at opretholde godsbanerne kun skulle omfatte minimum standart og udstyr som det er idag, banen skulle bare genåbnes så der kunne køre to daglige godstog på strækningen ikke andet, så hvorfor så overdrive så vildt og voldsomt fra BDK's side??

Når BDK så endeligt har fået penge til at renovere en strækning så går det også galt se bare på Svendborgbanen her genbrugte man de gamle kobberledninger i sikrings anlægget istedet for at lægge nye lyslederkabler, som der var afsat penge til, med det resultat at man har den ene fejl efter den anden i sikringsanlægget på banen, desuden skal der udføres en del andet arbejde for yderligere omkring 200-300 mio. kr. for at banen kan fungerer optimalt selvom at BDK havde sagt at renoveringe kunne udføres for 200 mio.kr.. På Grenaabanen ser det ikke meget bedre ud også her har man brugt for billige løsninger og ikke haft ordentlig styr på opgaven så her som på Svendborgbanen kører togene jævnligt med nedsat hastighed og dermed store forsinkelser. Grenaabanen var lige på nippet til at blive lukket af trafikstyrelsen her i foråret da der var fare for sikkerheden med den måde sikringsanlægget fungerede på. Det er jo helt grotesk at renoverede baner er lige så ringe få år efter en istandsættelse som de var inden. Regnskabet har der heller ikke været styr på så alt i alt forstår jeg godt at politikerne er lidt skeptiske ved at blive ved med at hælde mio efter mio ned i det dybe hul der hedder Banedanmark når de ikke for det de betaler for.

Men igen der hersker ingen tvivl om at der skal mange flere penge til, men hvis BDK fortalte sandheden om banenettet til politikerne, det gør de ikke idag, ville det måske være lidt lettere at få de nødvendige midler.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af , 20/7-2006 18:30 (#84)

Der Nordschleswiger Har i dag en artikel om DJ og Aabenraa-banen:


Privatbahn ûDansk Jernbaneë hofft auf Apenrader Hafenbahn
- Firma fordert von Banedanmark Streckenerhalt Rothenkrug-Apenrade / Partner von Railion

Til de interesserede og tyskkyndige:
http://www.nordsc...artid=5436
Brugers avatar


Begynder



Antal indlæg:
Tilmeldt: 1/1-1970
Alder: 0
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 20/7-2006 21:20 (#85)

Mange tak for linket.

Desværre tror jeg ikke at DJ har fået at vide at Aabenraa havn i sidste uge fjernede det sidste hele spor der var tilbage på havnen man kan slet ikke køre derned længere med tog. Havnechefen gav i foråret udtryk for at Aabenraa havn ikke var interesseret i DJ tilbuddet måske er det derfor at det er blevet fjernet så hurtigt. Han sagde dog på det tidspunkt at det sidste spor der gik ud til Nyhavn først ville blive fjernet i løbet af et par år men af en eller anden grund blev det fjernet i sidste uge.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 20/7-2006 22:53 (#86)

En lille smule mere om emnet på tysk.

http://www.lok-re...

Klil på news derefter på Europa og gå et stykke ned.

Skriv hvis i evt ønsker det oversat til dansk.

Ud af artiklerne kan man bla også læse at DJ er blevet partner med Railion og for fremtiden skal stå for de korte indenlandske turer bla nogen af dem som Railion opgav i foråret. DJ skal åbenbart køre vogne til og fra de danske byer og havne og samle dem til heltog for Railion. Det er sådan jeg har forstået det men hvis det er korrekt lyder det da ret spændene.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af ic3dk, 21/7-2006 00:33 (#87)

J.C skrev: også læse at DJ er blevet partner med Railion og for fremtiden skal stå for de korte indenlandske turer bla nogen af dem som Railion opgav i foråret. DJ skal åbenbart køre vogne til og fra de danske byer og havne og samle dem til heltog for Railion. Det er sådan jeg har forstået det men hvis det er korrekt lyder det da ret spændene.

Mit tysk er elendig. Det var bl.a. nogle af de timer jeg pjækkede i folkeskolen, så tak for det lille resume. Men det lyder da meget positivt alt i alt. Men det må vel også betyde at DJ= skal have flere togmaskiner?
Brugers avatar
ic3dk

Ekspert



Antal indlæg: 1822
Tilmeldt: 30/7-2004
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af DVG, 21/7-2006 00:40 (#88)

De kan vel så låne/leje nogle af Railions hvis de nu er blevet partnere
Brugers avatar
DVG

Ekspert



Antal indlæg: 1571
Tilmeldt: 16/5-2005
Bopæl: Bispebjerg
Alder: 35
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 21/7-2006 12:54 (#89)

Artikel 1 i Der Nordschleswiger

Driftlederen i Luxembourg statsbaners datterselskab Dansk Jernbane Aps Poul de Kruiff har anmodet Banedanmark om at bevare den knap 7 km lange jernbanestrækning imellem Rødekro-Aabenraa, det gør han fordi at DJ ligger i afsluttende forhandlinger med et firma der vil sejle en større mængde gods til Aabenraa havn og der omlæsse den til togvogne for videre transport (havnebanen er fjernet). Privatbanen Dansk Jernbane arbejder for tiden som partner for Railion som kører gods i hele Europa. Dansk Jernbane blev grundlagt af et andet datterselskab af CFL det nordtyske privatbaneselskab NEG i Niebøll. Railion ejes primært af DB og overtog DSB gods for nogle år siden. Vi har specialiseret os i "Shortliner" forbindelser fortæller Poul de Kruiff, vi overtar vogne fra Railion og andre selskaber og kører dem ud til kunder i hele Danmark omvendt afhenter vi også vogne hos kunder og kører dem til Railion og andres opsamlingsteder. Togene kører på den måde sjældent mere end 200 km. Selskabet har overtaget godsdriften og dertil hørende materiel og personale fra Nordjydske jernbaner. Der bliver kørt godstog til Skagen, Frederikshavn og også til Sjælland tildels på ruter som Railion har nedlagt i foråret. I nogen tid har DJ kørt godsvogne til og fra Stenaline færgen der sejler over kattegat imellem Frederikshavn og Gøteborg.

Artiklen kan måske tolkes på flere måder.

Artikel 2 i Lokreport

På trods af at man i den sidste tid har haft et omfattende arbejde igang med at fjerne havnebanen i Aabenraa så er der stadig håb hos Dansk jernbane Aps om at bibeholde en jernbane tilslutning til havnen(så skal man lægge nyt spor) hvor man kan omlæsse gods fra skib til jernbanevogne. Driftleder hos Dansk Jernbane Aps der er datterselskab af CFL "Luxembourg statsbaner" Poul de Kruiff har i der Nordschleswiger fortalt at DJ har bedt banedanmark om at bevare den knap 7 km lange jernbanestrækning imellem Rødekro-Aabenraa da man er i afsluttende forhandlinger med en potentiel kunde der vil fragte en større mængde gods til Aabenraa havn og der omlæsse den til jernbanevogne for videre transport.
DJ der er skabt af et andet CFL datterselskab NEG i Niebøll arbejder for tiden som partner for Railion der kører gods i hele Europa, Railion ejes primært af Deutshen Bahn AG og overtog for nogle år siden DSB gods. Vi har specialiseret os i "Shortliner" transporter fortæller Poul de Kruiff, vi overtager vogne fra railion og andre selskaber og kører dem ud til kunder i hele Danmark omvendt afhenter vi også gods hos kunder og kører det til Railion og andres opsamlingssteder som sørger for videre transport, togene kører på den måde sjældent mere end 200 km. DJ overtog for nylig godstransporten og dertil hørende materiel og personale fra Nordjydske Jernbaner. Man kører godstog til og fra Skagen, Frederikshavn og også til Sjælland tildels på ruter som Railion har nedlagt i foråret. I nogen tid har DJ også kørt godsvogne til og fra Stenaline færgen der sejler over Kattegat imellem Frederikshavn og Gøteborg.

DJ søger for tiden ikke nye medarbejdere så det lader ikke til at man vil udvide driften lige med det samme. Desuden står DJ MX 1030 stadig hensat udenfor værkstedet i Padborg.

Jeg har en eller anden ide om at MX 1030 er købt til brug på Strækningerne Tønder-Tinglev, Tønder-Grindsted samt evt. Rødekro-Aabenraa og før ihvertfald Tønder-Tinglev bliver genåbnet kommer 1030 ikke i drift. Dette står dog helt og aldeles for min egen regning.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 22/7-2006 22:48 (#90)

DVG skrev: De kan vel så låne/leje nogle af Railions hvis de nu er blevet partnere


Railion Denmark nævner ikke DJ med et ord på deres hjemmeside, som danske samarbejdspartnere nævner de Lollandsbanen, Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbaner, Lokalbanen A/S, Nordjyllands Jernbaner, Arriva A/S.

Samarbejdet er måske så nyt at RDK hjemmesiden ikke er opdateret endnu Angry Angry
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 27/7-2006 11:11 (#91)

Dansk Jernbane Aps har nu langt om længe af trafikstyrelsen fået lov til at undersøge, for egen regning, hvad det vil koste at genåbne jernbanestrækningen imellem Tinglev og Tønder.
Driftleder hos DJ Poul de Kruiff forventer at kunne genåbne banen for et relativt lille beløb og mener at DJ vil få stor gavn af en genåbning.

http://www.lok-re...

Man er lidt overrasket (glædelig) over at der pludselig kommer en afgørelse i sagen, da transportminister Flemming Hansen havde stillet i udsigt at der først ville komme en afgørelse senere på året.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 27/7-2006 13:05 (#92)

Oversættelse fra Der Nordschlewiger.

Lidt nord for Tønder station i jernbanoverkørslen deler sporet sig fra marskbanen mod Bramming og går mod Tinglev. Banen mod Tinglev er efterhånden groet tæt til med vegetation, men med relativt få midler kan tværforbindelsen til hovedbanen Flensborg-Fredericia genåbnes. DJ togene der kører til Tønder forsyner ikke kun aluminiumsindustrien med råstoffer der bliver også kørt mange transitvogne ad marskbanen til og fra Niebüll og Bramming.

Efter at trafikstyrelsen for nylig måtte indrømme at man havde glemt DJ's ansøgning om at undersøge og genåbne Tønder-Tinglevbanen for egne midler, er der nu kommet skred i sagen om Øst-Vest forbindelsen. Driftchef hos DJ Poul de kruiff fortæller at DJ nu har fået grønt lys til for egen regning at undersøge strækningens tilstand. Vi måler skinnernes profil og tilstand, fortæller Kruiff, der i mange år var chef for DSB laboratorium. Han mener stadigvæk at banen for relativt få midler igen kan gøre nytte som tværforbindelse imellem marskbanen og hovedbanen Hamborg-Flensborg-Tinglev-Fredericia. Staten beordrede for nogen år siden det daværende Banestyrelsen til at reparere strækningen for ca 5 mio kroner for at sikre at det hedengangne PBS kunne køre på den. Det ville være til stor fordel for DJ hvis lokomotiver og vogne kunne køre over tværbanen da man derved ville spare store omkostninger ved at undgå at køre omvejen over Bramming-Lunderskov som man gør idag. Dansk Jernbane overtager regelmæssigt vogne fra søsterselskabet NEG der kører vognene fra Niebüll til Tønder. Godset kommer tildels fra Brunsbüttel og Itzehoe og bliver via marskbanen i Schlewig-Holstein kørt til Tønder hvor det bliver overtaget af DJ. Fra Tønder bliver godset kørt videre til Øst og Nordjylland. Dertil komme transporten af aluminium fra Grenaa til Hydro i Tønder. I Tønder bliver der jævnligt oprangeret ret lange tog, således kørte der i de forgangne uger tog med op til 30 vogne mod nord, de blev trukket af 2 DJ lokomotiver i forspand. Fra Tyskland køres i øjeblikket store mængder bygningsmaterialer til Nordjylland. Tværforbindelsen imellem Tønder og Tinglev er også interrersant for DJ i forbindelse med de stadigt hyppigere pladsmangelsproblemer og sporspærringer på hovedbanen hvorved man kan omlede trafikken over Tinglev-Tønder-Bramming istedet for. I den seneste tid har der også været interesse for at genåbne banen til passager kørsel imellem Sønderborg-Gråsten-Tinglev-Tønder.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 27/7-2006 16:22 (#93)

om kort tid går man formentlig igang med at ryde Tønder-Tinglevbanen for vegetation så man kan komme igennem med et måletog.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af madsmikkel, 1/8-2006 13:31 (#94)

Jeg synes det lyder fantastisk. Hvem havde troet at den dag skulle oprinde da man fjernede vegetationen på Tdr-Te og jeg ville ønske jeg havde mulighed for at se det måletog de sender igennem.

MM
Brugers avatar
madsmikkel

Lidt øvet



Antal indlæg: 48
Tilmeldt: 16/6-2006
Status:

__________
Mads Mikkel

SV: Godsbaner
Skrevet af jwt1, 1/8-2006 13:56 (#95)

Det bliver måske DJs eget materiel der skal køre målevogn?
Brugers avatar
jwt1

Ekspert



Antal indlæg: 1376
Tilmeldt: 5/1-2005
Alder: 34
Status:

Hilsen Jacob

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 1/8-2006 21:23 (#96)

Jeg formoder at der skal køre et måletog igennem banen for at måle skinneprofil og tilstand men ved dog ikke helt om det kan gøres på andre måder.

Men under alle omstændigheder må banen skulle ryddes for vegetation for ellers kan de mange steder slet ikke se sporet.

Det kom bag på DJ (og os andre) at de pludselig fik lov til at undersøge banen så det kan måske tage lidt tid at stable et rydde og målehold på benene, det er jo også muligt at CFL eller NEG eller andre skal stå for udmålingen.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af madsmikkel, 2/8-2006 15:47 (#97)

Det var nærliggende at DJ hiver søsterselskabet NEG ind i projektet. NEG er infrastrukturforvalter på Niebüll-Dagebüll så de må have noget udstyr til den slags. Endelig plejer NEG at hyre Spitzke til at hjælpe med vedligeholdsprojekter. Så mon ikke de også kommer ind over.

se i øvrigt: http://www.neg-niebuell.de/ under Aktuell, 12.01.06

MM
Brugers avatar
madsmikkel

Lidt øvet



Antal indlæg: 48
Tilmeldt: 16/6-2006
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af DVG, 2/8-2006 15:55 (#98)

Har DJ/NEG ikke overvejet at kører over Flensborg-Niebüll? My(V170) er vel godkent i tyskland?
Brugers avatar
DVG

Ekspert



Antal indlæg: 1571
Tilmeldt: 16/5-2005
Bopæl: Bispebjerg
Alder: 35
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 2/8-2006 16:08 (#99)

madsmikkel skrev: Det var nærliggende at DJ hiver søsterselskabet NEG ind i projektet. NEG er infrastrukturforvalter på Niebüll-Dagebüll så de må have noget udstyr til den slags. Endelig plejer NEG at hyre Spitzke til at hjælpe med vedligeholdsprojekter. Så mon ikke de også kommer ind over.

se i øvrigt: http://www.neg-niebuell.de/ under Aktuell, 12.01.06

MM


At NEG eller Spitzke bliver en del af teamet når Tønder-Tinglev skal udmåles/repareres er jeg næsten ikke i tvivl om, de arbejder jo normalt tæt sammen om sådanne projekter. Jeg ved ikke helt om NEG har sit eget bane reperationshold men de reklamerer ihvertfald med at kunne udføre sådanne opgaver.

Derudover skal man jo ikke glemme at driftchef hos DJ Poul de Kruiff i mange år var chef for DSB laboratorium der bla også udførte sådanne målinger så også der var der måske mulighed for at låne materiel og folk, DSB laboratorium er nedlagt men materiellet har de stadig.

Derudover så jeg idag at man på DJ værkstedet i Padborg var igang med den lille trolje 68 så måske den skal gøres klar til opgaven.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C


SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 2/8-2006 17:59 (#100)

DVG skrev: Har DJ/NEG ikke overvejet at kører over Flensborg-Niebüll? My(V170) er vel godkent i tyskland?


Jo både DJ/NEG og i sin tid NVAG har overvejet at køre over Flensborg-Niebüll og de har også svaret på hvorfor at det ikke kunne lade sig gøre men jeg kan ikke huske svaret så det må jeg komme tilbage til engang når jeg har fundet det.

Alle de MY'ere der blev solgt til Tyskland ejes idag af EIVEL de eneste MY'er NEG har noget med at gøre, igennem DJ, er MY 1154 og 1158, de er dog kun er godkendt til at køre i Danmark, det står så lidt hen i det uvisse om de også ejer MY 1148 (ex NVAG) men den er ikke køreklar da Tønder bank har pillet motoren ud og pantsat den efter NVAG gik konkurs, MY 1148 skulle, så vidt jeg ved, stå i Tønder idag uden motor. Så NEG har ikke nogen MY'er at køre med på den strækning.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

Spring til debat:
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: