Ahh - prototypelyntogene
Jeg havde næsten glemt dem.. Pendlede i en periode mellem Viborg og Århus tilbage i 1990. Det var dengang, man skiftede til IC tog i Langå, og jeg mener, at det var IC120, der blev kørt af prototype lyntoget, så jeg havde fornøjelsen af dem hver morgen i en halv times tid. De var fine at køre i, men havde dog også sine "særheder". Jeg husker, at vognene knirkede ret meget ved koblingerne. Så var det de første med radio indbygget i hovedstøtten, men det fungerede så absolut bedst, hvis man sad med et stort pap bæger a'la McD mellem øret og hovedstøtten - ellers fik man da hold i nakken :lol: Dørene imellem afdelingerne fungerede derimod med gulvkontakter (vistnok), så det var nemmere at åbne dørene. (havde en yderst underholdende oplevelse med en halvstor hund en gang - den kunne åbne døren i den ene retning, men ikke i den anden til stor overraskelse for hunden)
Så ER der altså noget over en togkiosk, som man går hen til i stedet for, at den kommer kørende, og hvor er "publikums-speedometret" henne i vore dage? Også blandingen af storrumsvogne og kupe'er (flere af dem vistnok med flytbare stole) altså også fin for mig.
Der var dog en ting, jeg aldrig fattede: Hvorfor dælen var der styrehus i begge ender? Der var jo ikke motor i skidtet, så de skulle jo til enhver tid trækkes/skubbes af et lok - det fattede jeg aldrig - er der nogen, der har en fornuftig forklaring?
/Sten