Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Godsbaner

Udskriv debat

  Godsbaner
Skrevet af J.C, 26/5-2006 18:16 (#1)

En kommision under trafikstyrelsen går nu gang med at vurdere hvilke gods og side baner der skal bevares og hvilke der skal fjernes. Arbejdet skulle have været afsluttet her i Maj måned, men er blevet forsinket grundet travlhed i trafikstyrelsen.

Så vi må nok indstille os på, at der i fremtiden bliver færre jernbane strækninger at køre på i landet. Jeg frygter en massenedlæggelse ligesom sidste gang der var nedsat en kommision :cry:

Jernbaner der er i farezone:

Randers-Strømmen
Bramming-Grindsted
Vojens-Haderslev (Er nedlagt)
Rødekro-Aabenraa (Spærret for trafik)
Tinglev-Tønder (Spærret for trafik)
Tommerup-Assens (Er nedlagt)
Ringe-Korinth (Spærret for trafik)
Slagelse-Næstved (Er nedlagt)

Baner der er nedlagt forventes afhændet eller fjernet.

Vojens-Haderslev ønsker Haderslev kommune at overtage til veterantogskørsel (KLK)

Rander-Strømmen og Bramming-Grindsted ønsker DJ skal forblive åben for godskørsel.

Rødekro-Aabenraa og Tinglev-Tønder ønsker DJ genåbnet for godskørsel.

Generelt protesterer DJ imod nedlæggelser.

Kilde: JyskeVestkysten og andre.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C


SV: Godsbaner
Skrevet af knudbe, 26/5-2006 20:55 (#2)

Hvis der så bare var nogen som kunne fortælle kommissionen hvorfor en given strækning skal bibeholdes eller genåbnes.

En ting er sikkert: Det sker ikke af hensyn til togentusiaster, så derfor skal der noget konkret på bordet som giver et solidt økonomisk grundlag for at drive en sådan strækning.

Hvad kunne dette være - realistisk set?
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 71
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 26/5-2006 21:09 (#3)

Hvis nu DJ eller et andet privat selskab eller kommuner, tilbød at købe nogen af strækningerne og overtage drift og vedligeholdelse, det kan en kommision vel ikke sige nej til?? Det må da være det mest økonomiske for staten.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af Tjalfe, 27/5-2006 14:22 (#4)

DJ= har tilbudt at købe Tønder - Tinglev, men fik nej.
Brugers avatar
Tjalfe

Ekspert



Antal indlæg: 2073
Tilmeldt: 22/9-2005
Bopæl: Kragenæs
Alder: 33
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af ADU, 27/5-2006 14:41 (#5)

På Rødekro-Aabenraa strækningen bliver det svært at genoptage godskørslen.
De fleste havnespor er fjernet af kommunen, som har overtaget arealerne.
Der har været tale om skinnecykler i stil med f.eks. Assensbanen.
Brugers avatar
ADU

Meget øvet



Antal indlæg: 394
Tilmeldt: 30/5-2004
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 28/5-2006 19:56 (#6)

Tjalfe skrev: DJ= har tilbudt at købe Tønder - Tinglev, men fik nej.


Ved du at DJ har fået afslag??

Såvidt jeg ved har DJ ikke fået svar endnu, en kommision er først lige gået igang med at vurdere ansøgningen.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af jwt1, 28/5-2006 20:18 (#7)

Og Tommerup-Assensbanen kan slet ikke bruges mere nu da sukkerfabrikken i Assens lukker, og hvad skulle den dog ellers bruges til. Ellers kører der jo skinnecykler i sommerperioden på den
Brugers avatar
jwt1

Ekspert



Antal indlæg: 1376
Tilmeldt: 5/1-2005
Alder: 34
Status:

Hilsen Jacob

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 29/5-2006 13:14 (#8)

Hvorfor udnytter man ikke de baner og sætter nogen skinnebusser til at køre passagerer feks.

Fra Assens ville der så være forbindelse med IC togene i Tommerup. I sønderjylland kunne man forbinde vestkysten med østkysten over Tønder-Tinglev, feks sætte et tog ind imellem Tønder og Sønderborg, Aabenraa eller Haderslev. På syd Fyn kunne man forbinde Faaborg med Svendborgbanen via Korinth-Ringe banen osv osv.

Så ville banerne også være sikret for efter tiden, når godstransporten på vejene stiger med 70%, som de kloge jo siger at den gør, så bliver der sikkert brug for godsbanerne til godskørsel igen.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af jwt1, 29/5-2006 15:21 (#9)

J.C skrev: Hvorfor udnytter man ikke de baner og sætter nogen skinnebusser til at køre passagerer feks.

Fra Assens ville der så være forbindelse med IC togene i Tommerup


Du mener vel Regionaltoge i Tommerup, det er yderst sjællent der standser IC i Tommerup
Brugers avatar
jwt1

Ekspert



Antal indlæg: 1376
Tilmeldt: 5/1-2005
Alder: 34
Status:

Hilsen Jacob

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 29/5-2006 16:54 (#10)

jwt1 skrev:
J.C skrev: Hvorfor udnytter man ikke de baner og sætter nogen skinnebusser til at køre passagerer feks.

Fra Assens ville der så være forbindelse med IC togene i Tommerup


Du mener vel Regionaltoge i Tommerup, det er yderst sjællent der standser IC i Tommerup
Sorry

Jo regionaltogene. Men hvis der nu var forbindelse til Assens kunne det jo være IC`erne ville stoppe i Tommerup.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af jwt1, 29/5-2006 17:20 (#11)

Ja det kunne da være, men mener jeg kan huske at Assensbanen ikke er DSB eget
Brugers avatar
jwt1

Ekspert



Antal indlæg: 1376
Tilmeldt: 5/1-2005
Alder: 34
Status:

Hilsen Jacob

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 29/5-2006 17:24 (#12)

jwt1 skrev: Ja det kunne da være, men mener jeg kan huske at Assensbanen ikke er DSB eget


Jeg ved ikke hvordan ejerskabet var før men idag ejer Banedanmark strækningen.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af jwt1, 29/5-2006 18:29 (#13)

det har jo været planlagt at den skulle være cykelsti i stedet for
Brugers avatar
jwt1

Ekspert



Antal indlæg: 1376
Tilmeldt: 5/1-2005
Alder: 34
Status:

Hilsen Jacob

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 29/5-2006 18:40 (#14)

jwt1 skrev: det har jo været planlagt at den skulle være cykelsti i stedet for


Det blir jo nok også det den ender som sammen med en del af de andre godsbaner, når kommisionen er færdig. :cry:
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af jwt1, 29/5-2006 19:02 (#15)

J.C skrev:
jwt1 skrev: det har jo været planlagt at den skulle være cykelsti i stedet for


Det blir jo nok også det den ender som sammen med en del af de andre godsbaner, når kommisionen er færdig. :cry:


Ja desværre, Assensbanen er god at køre på med skinnecykel, der får man virkelig set noget landbrug, på Nårup station holder der gamle lokomotiver og gamle vogne, men de kan ikke komme ud og rulle, da de har fjernet sporskiftet indtil. Nogle af den er flotte
Brugers avatar
jwt1

Ekspert



Antal indlæg: 1376
Tilmeldt: 5/1-2005
Alder: 34
Status:

Hilsen Jacob

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 31/5-2006 00:05 (#16)

jwt1 skrev:
Ja desværre, Assensbanen er god at køre på med skinnecykel, der får man virkelig set noget landbrug, på Nårup station holder der gamle lokomotiver og gamle vogne, men de kan ikke komme ud og rulle, da de har fjernet sporskiftet indtil. Nogle af den er flotte


Man må håbe der er nogen der vil bevare de gamle vogne og lokomotiver og får dem reddet i sikkerhed inden de bliver skrottet, de har jo sikkert været i drift på banen i sin tid.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af jwt1, 31/5-2006 00:18 (#17)

Er det ikke mest MO der var det i sin tid
Brugers avatar
jwt1

Ekspert



Antal indlæg: 1376
Tilmeldt: 5/1-2005
Alder: 34
Status:

Hilsen Jacob

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 31/5-2006 00:26 (#18)

jwt1 skrev: Er det ikke mest MO der var det i sin tid


Jeg har set billeder af en MO på Assensbanen men der har muligvis også kørt andet og før den tid har der sikkert også kørt damptog.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af jwt1, 31/5-2006 00:28 (#19)

syntes det der holder i Nårup minder meget om noget privatbanetog. Signaler på banen er der stadig lys i, I signalet og U signalet fungerer endnu. Og banen har 1 ATC balise liggende også
Brugers avatar
jwt1

Ekspert



Antal indlæg: 1376
Tilmeldt: 5/1-2005
Alder: 34
Status:

Hilsen Jacob


SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 31/5-2006 00:37 (#20)

At I og U signalerne stadig virker skyldes at de stadig vedligholdes da de er en del af sikringsanlægget på Stationen, en slukket lampe ville give en fejlmelding i anlægget.

Jeg går ud fra at det er Tommerup station vi snakker om??

Er der andre signaler der er lys i??

Ude på selve banen burde der ikke længere være lys i nogle signaler.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

Spring til debat:
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: