Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Billede af D232 med DSB, SNCB, SNCF og DB vogne (m. link)

Udskriv debat

  Billede af D232 med DSB, SNCB, SNCF og DB vogne (m. link)
Skrevet af MSS, 12/6-2008 02:46 (#1)

Hej folkens Smile

Jeg sad lige og checkede nye billeder på railfaneurope, og stødte på dette spændende billede af D232 med en dansk AB vogn og belgiske, tyske og franske vogne:
http://www.railfa...B_Bc_1.jpg

Billedeteksten lyder:
"SNCB couchette car I5 Bc in train D 232 København - Paris Nord, behind a DSB 1st/2nd class car. Further behind you see a a SNCF T2 sleeping-car, a DB 2nd class car and a SNCF 2nd class car.

Photo: Winfried Hauer, scan: tbk "

Desværre står der ingen dato ved billedet. Hvornår kan det være taget? De belgiske liggevogne har jeg i 90'erne kun set i den blå og lyserøde bemaling.
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 50
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg


SV: Billede af D232 med DSB, SNCB, SNCF og DB vogne (m. link)
Skrevet af Marc, 12/6-2008 08:16 (#2)

Tror også du skal længere tilbage. Jeg mindes heller aldrig at have set en fransk UIC-Y vogn i Denmark i 90'erne.
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 37
Status:


SV: Billede af D232 med DSB, SNCB, SNCF og DB vogne (m. link)
Skrevet af MSS, 12/6-2008 12:17 (#3)

Nu du siger det, franske UIC-Y siddevogne husker jeg heller ikke rigtigt fra 90'erne, det var typisk Corail-vogne. Men SNCF UIC-Y kom her dog i form af liggevogne et godt stykke op i 90'erne.
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 50
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: Billede af D232 med DSB, SNCB, SNCF og DB vogne (m. link)
Skrevet af Marc, 12/6-2008 18:43 (#4)

Hvis det havde været en liggevogn, så havde farverne været helt anderledes. Vognen på billedet er uden tvivl in B10 siddevogn. Dem du tænker på er literet: Bc9x. De blev ganske rigtigt brugt flittigt også i 90'erne, men jeg har dog aldrig set en i Danmark i den periode. Selvfølgelig kan de så have været heroppe som reserve eller andet.

I 90'erne, var der som regel en af SNCB's orange siddevogne som indgik i toget. Man kunne tænkes at vognen på billedet har været reserve for denne, HVIS det altså er taget i 90'erne.
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 37
Status:


SV: Billede af D232 med DSB, SNCB, SNCF og DB vogne (m. link)
Skrevet af Marc, 12/6-2008 18:50 (#5)

Hvad angår den belgiske liggevogn, så har jeg kunne finde følgene information. Hvis man altså kan forstå sproget :lol:


* Certaines voitures I5 ont une livrée avec une bande rose beaucoup plus pâle, s'apparentant presque à du blanc.

* Quelques voitures I5 ont le monogramme "B" de la SNCB beaucoup plus petit que d'ordinaire.


* Les voitures 14117, 14120, 14135, 14143 et 14144 sont équipées pour le transport par ferries.

* Les voitures 14523, 14527, 14528, 14529, 14531, 14538, 14541, 14542 et 14544 ont été cédées à Infrabel au début de l'année 2005 et ont été modifiées afin d'être incorporées dans des trains de travaux.
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 37
Status:


SV: Billede af D232 med DSB, SNCB, SNCF og DB vogne (m. link)
Skrevet af thrane, 12/6-2008 19:55 (#6)

SNCB
Liggevogne var oprindelig mørkegrønne og blev i 1974 malet mørkeblå med lyseblå striber og lyseblå døre. Fra 1984 blev denne bemaling ændret til mørkeblå med lyseblå døre, dog uden striber, men sener fik de en lyserød stribe. Eurofirma-vognene var dog fra starten malet orange med en bred hvid stribe et stykke under vinduerne.
Ved de belgiske statsbaner andvendes stadig "rigtige" nr. ved siden af computernumrene. Dog er de "gamle"numre forsynet med en overstregning. Det er bemærkelsværdigt, at også vogne, der aldrig har haft andet end computernr, stadig får et "gammelt" nr.
Brugers avatar
thrane

Medlem



Antal indlæg: 185
Tilmeldt: 24/1-2007
Alder: 52
Status:


SV: Billede af D232 med DSB, SNCB, SNCF og DB vogne (m. link)
Skrevet af thrane, 12/6-2008 20:19 (#7)

SNCF.
UIC´s Y-typer blev fra omkring 1970 enerådene blandt de franske vogne som blev anvendt over Rødby-puttgarden, hvor følgene forekom:
A9 med 9 kupeer 1. klasse
A4B5x med 4 kupeer 1. klasse og 5 kupere 2. klasse.
B10x med normalt tag og 10 kupeere
B9c9x med normalt tag og 9 kupeere og tjenestekupe
B9c9x med højt "gotisk" tag af hensyn til anvendelse som liggevogn.
Eurofirmavogne efter UIC standardttype Z (Corail) blev leveret fra 1978 i forskellige udgaver, hvoraf 2. kl. vogntypen B11u har været indsat i løb til DK
Brugers avatar
thrane

Medlem



Antal indlæg: 185
Tilmeldt: 24/1-2007
Alder: 52
Status:


SV: Billede af D232 med DSB, SNCB, SNCF og DB vogne (m. link)
Skrevet af MSS, 13/6-2008 03:51 (#8)

Marc skrev: Hvis det havde været en liggevogn, så havde farverne været helt anderledes. Vognen på billedet er uden tvivl in B10 siddevogn.

Hej Marc
Det vidste jeg nu godt, det var bare fordi at du nævnte at du ikke havde set UIC-Y i 90'erne -liggevognene er jo også UIC-Y, og de kom skam i Danmark i 90'erne Smile (mere om det nedenfor).
Jeg giver dig helt ret i at vognen på billedet uden tvivl er en B10x.

Marc skrev: Dem du tænker på er literet: Bc9x. De blev ganske rigtigt brugt flittigt også i 90'erne, men jeg har dog aldrig set en i Danmark i den periode. Selvfølgelig kan de så have været heroppe som reserve eller andet. I 90'erne, var der som regel en af SNCB's orange siddevogne som indgik i toget. Man kunne tænkes at vognen på billedet har været reserve for denne, HVIS det altså er taget i 90'erne.


De belgiske orange Eurofimavogne indgik i det helårlige nattog mod Aachen og Oostende (og en sovevogn til Paris i vinterkøreplanen).
I 90'erne (før K-storebælt) var der dog også flere sæsontog, herunder et nattog til Paris der kun kørte i sommermånederne.
Dette tog indeholdt flere B9c9x som standard-liggevogne, B11u som siddevogne (såvidt jeg husker også en A4B5x), og et par MC76 pakvogne. Sovevognen var tysk, men såvidt jeg husker visse år også fransk/belgisk. Oprangeringen ændredes lidt fra år til år, og henover sæsonen.

Her et par billeder af omtalte "sæsontog":
WLABmh175 sovevogn og B9c9x liggevogn i 1994:
http://morten.pho...13691.html
B11u siddevogne i 1992:
http://morten.pho...98956.html

thrane skrev: SNCB
Liggevogne var oprindelig mørkegrønne og blev i 1974 malet mørkeblå med lyseblå striber og lyseblå døre. Fra 1984 blev denne bemaling ændret til mørkeblå med lyseblå døre, dog uden striber, men sener fik de en lyserød stribe.


Afhængigt af hvor lang tid de var om at udskifte bemalingen, kunne dette også tale for 80'erne.
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 50
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: Billede af D232 med DSB, SNCB, SNCF og DB vogne (m. link)
Skrevet af thrane, 13/6-2008 12:31 (#9)

DB.

Am, ABm, Bm, Bcm, BDm, (Gruppe 35)

Vogntyper, indført i 1953 og normdanneede for UIC`s lange type"X". På grund af vognenens store længte på 26,4 m og derfor mindre bredde blev der kun plads til 6 personer i en 2. klasses kupe, så der skulle 12 kupeere til en vogn med 72 pladser, hvilket tidligere kunne klares med en kortere vogn med 9 kupeer a 8 pladser. Standartvognene af denne første generation kan groft sagt kendes på forskellen i vinduesbredde: 1200 mm på 1. kl. og 1000 mm på 2. kl. Liggevogne af den ældste model med 12 kupeer blev især andvendt i de første rejsebureutog og kom til DSB som Bcm-vogne i 1982.
Den lange vogntype blev anerkendt som UIC standardtype X i 1961, og moderniseret typer med beder indretning og samme vinduesbredde (1200 mm) både på 1. og 2. kl. fremkom i 1962. Normen var herefter 10 kupeer i en 1. kl. vogn, 12 i en 2. kl. vogn, men kun 11 i en 2. kl liggevogn i stedet for 12 i de oprindelige tyske liggevogne. I liggevognene bygget efter normen blev et modul optaget af vaskerum og tjenestekupe, således at der kun var 10 kupeere. Liggevognene fandes i flere udgaver, men i de almindelige tog var det fortrinsvis de nyeste, der sås i DK. Fordelt på første og anden generation fandes der over 700 AB-vogne, over 3100 B-vogne, over 300 BD-vogne og mere end 450 liggevogne, sidstnævnte kun 2. generation fra 1962. De tilsvarende rejsegodsvogne (Dm) fandtes i over 350 eksemplarer, heraf 228 med sidegang (Dms).

Apmz, avmz:

Moderne vogntyper, oprindelig udviklet til brug i DB´s "Rheingold" som type Apym og Avym. Vogntyperne kom til DK ved indførelsen af TEE-toget Merkur. Avmz var en sidegangsvogn med ekstra store kupeer (samme størrelse, 2300 mm, som i DSB´s 1. kl. vogne fra 1932 og følgende år, i modsætning til de almindelige tyske standartvogne med et kupemodul på 2088 mm). Da kupebredden var større, blev der kun plads til 9 kupeer i stedet for 10 og dermed 54 pladser. Vognene var udrustet med klimaanlæg og godkendt til 200 km/t. Apmz var inddelt i to store run med pladsdeling 1+2, underlitra "p" hentydede til at typen var inspireret af de amerikanske "pullman-vogne". En 2. kl. udgave litra Bpmz fremkom i 1978, og den blev anvendt i forbindelserne over Rødby-Puttgarden fra 1987.

Bvmz:

Nyeste tyske vogntype, udviklet på grundlag af Eurofirma-type (UIC standardtype Z, med mere rummelige kupeer end de oprindelige standardtyper og indrettet med en blanding af sidegang i hver ende og midtgang i midten af vognen, iøvrigt på en måde, der har været brugt i Sverige i årtier.

BDms:

Oprindelig kombinerede person og rejsegodsvogne, som efter den tyske genforening er blevet moderniseret til anvendelse i IC-tog og således også er kommet til DK i nogle af EC-togene.
Brugers avatar
thrane

Medlem



Antal indlæg: 185
Tilmeldt: 24/1-2007
Alder: 52
Status:


SV: Billede af D232 med DSB, SNCB, SNCF og DB vogne (m. link)
Skrevet af Ghosttrain, 13/6-2008 13:14 (#10)

Hejsa

Det er dejligt at se så fine og uddybende forklaringer på vogntyper. Ærligt indrømmet, vogntyper er noget jeg altid er faret vild i, og som deraf har et meget ringe kendskab til. Smile
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 69
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<

SV: Billede af D232 med DSB, SNCB, SNCF og DB vogne (m. link)
Skrevet af thrane, 13/6-2008 15:16 (#11)

Frankenstein skrev: Hejsa

Det er dejligt at se så fine og uddybende forklaringer på vogntyper. Ærligt indrømmet, vogntyper er noget jeg altid er faret vild i, og som deraf har et meget ringe kendskab til. Smile

Jeg er kun glad for at kunne hjælpe :lol:

Deutsche Schalaf- und Speisewagen Gesellscaft (DSG)

I forbindelse med åbningen af Fugleflugtslijen kom der for første gang DSG-sovevogne til DK, idet selskabet overto alle ruter mellem DK og Vesttyskland/Schweiz. I løbene anvendtes udelukkende en moderne standard-sovevogn, uofficiel kaldet Hansa-typen. Det var en større udgave af CIWL´s "U Hansa"- sovevogn, som DSG anskaffede fra 1958. Vogntypen havde ligesom CIWL´s 11 kupeer, men var 26,4 m lang og dermed mere rummelig. Efter DSG-skik blev typen officelt betegnet "33 200", hvor de to første cifre betegnede antallet af sovepladser. I kupesiden lignede vognen meget CIWL´s, men i gangsiden var der seks meget brede vinduer. Disse og vognenes karakteristiske røde farve adskilte dem fra CIWL´s. Der blev i 1960´er og 70´erne bygget flere serier af denne type, der kun adskilte sig ved at det høje tag ikke var nedbuet i vognenderne, og de seneste vogne fik brusekabine i det ene toiletrun. I oprangeringsplanerne er vognene betegnet WLABm.
DSB lejede i 1971-75 fem vogne af denne type og stillede dem som sin del af sovevognspoolen. Vognene var bygget i 1958-60, men senere moderniseret, og havde alle brusebad. Vogntypen er senere blevet ommalet i mørkeblå farve (inkl. taget) og kørte som sådan i tog 483(nattog til Basel/Mynchen) lige til det nye nattogsystem indførtes i 1997.
DSG supplelerede i perioder i 1960´erne med nogle ældre vogne af førkrigstypen. Det var 12 vogne, bygget til "Mitropa" i 1937, og de havde 11 kupeer, indrettet med op til 33 pladser efter sædvanligt mønster. Vogntypen blev især anvendt i sommerferie-trafikken til supplering af de løb, hvor der iøvrigt var anvendt vogne af "Hansa" typen.

Pool-sovevogne.

Sovevognspoolen etableredes som tidliger omtalt i 1971 og materiellet der herefter anvendes var lejede/indkøbte vognefra CIWL og DSG af de ovenfor omtalte, nyere typer (WLABm).

WLABm:

Fra 1974 blev der inden for rammerne af den europæiske sovevognspool leveret en ny type sovevogn, baseres på CIWLs type T2 (se ovenfor). Menden nye type T2S havde kun 17 kupeer, hver med to sovepladser, og de var alle i samme niveau. Om dagen var kupeerne indrettet med to sidepladser, men pladsforholdene var ret knebne, da hver kupe kun var 1.22 m bred. God plads fik man kun, hvis man kunne åbne dørene til nabokupeen og bruge den som "stue". Udvendig var vogntypen karakterisk ved en lang række små vinduer i kupesiden og meget store vinduer i gangsiden. Der var også her kun indgang i den ene ende af vognen, og toiletter, brugsebad, skabe og konduktørens "office" anbragt i den anden ende. DB, DSB, FS, NS, SBB, og ØBB anskaffede i alt 63 vogne af denne type. DSB fik sine to, bygget af Schlieren i Schweiz i 1975 og straks indsat i løb til Hoek van Holland. I årene 1981-1988 benyttedes de to vogne i de indlandske nattog, og var så for en tid udlejet til brug udenfor DK. Normalt anvendtes typen ikke efter 1981 i sovevognsløb mellem DK og udlandet.
Brugers avatar
thrane

Medlem



Antal indlæg: 185
Tilmeldt: 24/1-2007
Alder: 52
Status:


SV: Billede af D232 med DSB, SNCB, SNCF og DB vogne (m. link)
Skrevet af MSS, 13/6-2008 16:45 (#12)

Hej Thrane
Tak for dine udførlige forklaringer på de grundlæggende UIC-typer. Jeg har dog enkelte rettelser og tilføjelser:

Vedr Apmz/Avmz:

Der er forskel på anvendelsen af tysk "ü" og det almindelige "y"! type "ym" var iltogsvogne med midterindstigning. Hurtigtogsvognene hed "üm".
Oprindeligt litra var Avümh/Apümh. Senere Avmh/Apmh. Vognene byggedes oprindeligt for 160 km/t, de første sågar med klodsbremsede bogier. Ved ombygning til 200 km/h mistede de samtidig generatorerne, og litra ændredes til Avmz/Apmz.

"En 2. kl. udgave litra Bpmz fremkom i 1978, og den blev anvendt i forbindelserne over Rødby-Puttgarden fra 1987."

Bpmz er udviklet på baggrund af Eurofima-projektet, og tilhører altså ikke UIC type X, men derimod UIC type Z. Dette gælder også de 100 Avmz (type 207) leveret i 1977/78.

"Bvmz:
Nyeste tyske vogntype, udviklet på grundlag af Eurofirma-type (UIC standardtype Z, med mere rummelige kupeer end de oprindelige standardtyper og indrettet med en blanding af sidegang i hver ende og midtgang i midten af vognen, iøvrigt på en måde, der har været brugt i Sverige i årtier."


Ja, dette er den ultimative 2.kl. vogn! Smile
Desværre er indretningen i dag i de fleste vogne blevet ændret, så de små kupéer i midten og den forskudte sidegang med enkeltsæder er ændret til en Bpmz-indretning.

"BDms:
Oprindelig kombinerede person og rejsegodsvogne, som efter den tyske genforening er blevet moderniseret til anvendelse i IC-tog og således også er kommet til DK i nogle af EC-togene."


"s" i BDms er som ved Dms pakvognene en betegnelse for om de er med sidegang i pakrumsdelen. Denne har mange af vognene haft siden de blev bygget. De er aldrig blevet moderniseret nævneværdigt, fik blot lidt ny farve i 90'erne..

Vedrørende moderniseringer i øvrigt:
En del af de oprindelige vogne med smalle vinduer på 2.kl. blev i starten af 80'erne moderniseret. De fik dreje-foldedøre og klap-opstigningstrin og skydedøre i gavlene i stedet for de oprindelige "smækdøre" og foldedøre i gavlen. Endvidere fik de nye sædebetræk osv. Både moderniserede og ikke moderniserede vogne indgik i nattog til Danmark. Også i dagtog var de at finde tidligt i 90'erne.

Litra:
Am202 -> Am208
ABm223 -> ABm228
Bm232 -> Bm238
BDm272 -> BDm(s)278

Ja man kan jo fortsætte med at skrive side op og side ned om udenlandske vogne, men for de fleste er det nok tør og kedelig læsning... Wink
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 50
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: Billede af D232 med DSB, SNCB, SNCF og DB vogne (m. link)
Skrevet af thrane, 13/6-2008 16:53 (#13)

Tør og kedelig. OK. :lol:
Men vi hugger da ikke på hinanden. Pfft
Og tak for at du retter på mig med et smil Wink
Brugers avatar
thrane

Medlem



Antal indlæg: 185
Tilmeldt: 24/1-2007
Alder: 52
Status:


SV: Billede af D232 med DSB, SNCB, SNCF og DB vogne (m. link)
Skrevet af SJakobsen, 13/6-2008 16:57 (#14)

MSS skrev: Ja man kan jo fortsætte med at skrive side op og side ned om udenlandske vogne, men for de fleste er det nok tør og kedelig læsning... Wink


Det er da vældig interresant. Interreserre mig også for udenlandske personvogne, det behøves jo ikke gå op i trækkraft det hele Wink Kender du forresten en god side hvor jeg kan læse om "Talgo" konseptet?

S
Brugers avatar
SJakobsen

Meget øvet



Antal indlæg: 459
Tilmeldt: 6/2-2005
Bopæl: Horsens
Alder: 34
Status:

Jakobsen

SV: Billede af D232 med DSB, SNCB, SNCF og DB vogne (m. link)
Skrevet af thrane, 13/6-2008 17:06 (#15)

talgo.com :lol:
Brugers avatar
thrane

Medlem



Antal indlæg: 185
Tilmeldt: 24/1-2007
Alder: 52
Status:


SV: Billede af D232 med DSB, SNCB, SNCF og DB vogne (m. link)
Skrevet af MSS, 13/6-2008 17:17 (#16)

thrane skrev: Tør og kedelig. OK. :lol:

Nemlig -sådan er vi vognnørder nogle gange Wink

thrane skrev: Men vi hugger da ikke på hinanden. Pfft
Og tak for at du retter på mig med et smil Wink


Nej, en ordentlig tone er klart at foretrække! Og selv tak Smile

Her lidt tilføjelser omkring sovevogne:

"Der blev i 1960´er og 70´erne bygget flere serier af denne type, der kun adskilte sig ved at det høje tag ikke var nedbuet i vognenderne, og de seneste vogne fik brusekabine i det ene toiletrun. I oprangeringsplanerne er vognene betegnet WLABm."

Varianterne var:
WLABmh173. Forserie, München-Kassel bogier, drejedøre, buede tagender. 120 el. 140 km/h? 10 stk.
WLABmh174. München-Kassel eller Minden-Deutz bogier, dreje- eller dreje-foldedøre, buede tagender. 140 km/h. 77 stk.
WLABmh175. Minden-Deutz bogier, dreje-foldedøre, bruserum. 1. serie buede tagender, resten lodrette tagender. 160 km/h. 75 stk.

Dejlige vogne i øvrigt, med meget smukt interiør. Ærgerligt at de stort set er uddøde i det vestlige europa Sad

"Sovevognspoolen etableredes som tidliger omtalt i 1971 og materiellet der herefter anvendes var lejede/indkøbte vognefra CIWL og DSG af de ovenfor omtalte, nyere typer (WLABm)."

Var det så kun typerne AB33 (WLABmh173-175), UH, MU og T2 (den franske med de "hoppende" vinduer), eller var der også andre typer?

"Men den nye type T2S havde kun 17 kupeer, hver med to sovepladser, og de var alle i samme niveau. Om dagen var kupeerne indrettet med to sidepladser, men pladsforholdene var ret knebne, da hver kupe kun var 1.22 m bred. God plads fik man kun, hvis man kunne åbne dørene til nabokupeen og bruge den som "stue". Udvendig var vogntypen karakterisk ved en lang række små vinduer i kupesiden og meget store vinduer i gangsiden. Der var også her kun indgang i den ene ende af vognen, og toiletter, brugsebad, skabe og konduktørens "office" anbragt i den anden ende. DB, DSB, FS, NS, SBB, og ØBB anskaffede i alt 63 vogne af denne type. DSB fik sine to, bygget af Schlieren i Schweiz i 1975 og straks indsat i løb til Hoek van Holland. I årene 1981-1988 benyttedes de to vogne i de indlandske nattog, og var så for en tid udlejet til brug udenfor DK. Normalt anvendtes typen ikke efter 1981 i sovevognsløb mellem DK og udlandet."

De to DSB vogne anvendtes i øvrigt i de sidste år i indenlandske nattog, hvilket jo er en stor fordel for modelbanefolket, da de britiske sovevogne (WLABr) aldrig er lavet i 1:87 (dog findes en Hornby model i 1:76 eller sådan noget).
De øvrige vogne kører i dag hovedsageligt i Østeuropa. De blev aldrig nogen succes, de var alle dage upopulære pga. deres trange kupéer...
De østrigske baner har dog som de eneste moderniseret deres vogne med større kupéer.
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 50
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: Billede af D232 med DSB, SNCB, SNCF og DB vogne (m. link)
Skrevet af thrane, 13/6-2008 17:38 (#17)

Kan du evt. understøtte vores indlæg med fotos MSS. for dem der ikke er vogn nørder som os. du har jo så mange gode foto på din side. Pfft
Brugers avatar
thrane

Medlem



Antal indlæg: 185
Tilmeldt: 24/1-2007
Alder: 52
Status:


SV: Billede af D232 med DSB, SNCB, SNCF og DB vogne (m. link)
Skrevet af Marc, 13/6-2008 17:48 (#18)

Ja, WLABmh var en skøn vogn. Virkelig dejlig indretning. I dag er sovevogns interiør kun en omgang plastic. Grå og trist, og så ligger man ikke nær lige så godt som i en WLABmh.

Heldigvis kan de stadig lave sovevogne i Østeuropa, og man ser tydeligt at de har hentet inspiration fra WLABmh familien. Du kan finde sovevogne med WLABmh interiør i både Polen, Tjekkiet og Kroatien.

Jeg synes det eneste vesteuropæiske land som har virkelig gode sovevogne, er svenskerne. Men de vogne ryger jo også snart :cry:
En tur med Berlin Night Express kan virkelig anbefales, hvis man vil opleve nattog i ægte 60'er charme, med smækdøre og det hele Smile

Når vi nu er ved det svenske. Så er dette en herlig side for "vogn nørder" som os http://www.jarnvag.net/vagnguide/
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 37
Status:


SV: Billede af D232 med DSB, SNCB, SNCF og DB vogne (m. link)
Skrevet af MSS, 13/6-2008 17:55 (#19)

thrane skrev: Kan du evt. understøtte vores indlæg med fotos MSS. for dem der ikke er vogn nørder som os. du har jo så mange gode foto på din side. Pfft

Det var nok en meget god idé.. Men det bliver først engang i aften/nat, jeg har desværre ikke tid mere før da. Og tak for rosen Smile

Marc skrev: Ja, WLABmh var en skøn vogn. Virkelig dejlig indretning. I dag er sovevogns interiør kun en omgang plastic. Grå og trist, og så ligger man ikke nær lige så godt som i en WLABmh.
Heldigvis kan de stadig lave sovevogne i Østeuropa, og man ser tydeligt at de har hentet inspiration fra WLABmh familien. Du kan finde sovevogne med WLABmh interiør i både Polen, Tjekkiet og Kroatien.

Okay, laver de stadig sovevogne med finérbeklædning og flotte lister og sådan noget i interiøret? Jeg kender desværre ikke meget til de nye vogntyper derovre. Må hellere opdatere mig lidt på Railfaneurope Wink

Marc skrev: Jeg synes det eneste vesteuropæiske land som har virkelig gode sovevogne, er svenskerne. Men de vogne ryger jo også snart :cry:

Er svenskernes nye vogne også med moderne "plasicinteriør"?

Marc skrev: En tur med Berlin Night Express kan virkelig anbefales, hvis man vil opleve nattog i ægte 60'er charme, med smækdøre og det hele Smile

Uha, det gad jeg godt. Men tid/penge aspektet siger mig at det ikke bliver foreløbig, desværre.. Sad
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 50
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg


SV: Billede af D232 med DSB, SNCB, SNCF og DB vogne (m. link)
Skrevet af Marc, 13/6-2008 18:35 (#20)

MSS skrev: [
Okay, laver de stadig sovevogne med finérbeklædning og flotte lister og sådan noget i interiøret? Jeg kender desværre ikke meget til de nye vogntyper derovre. Må hellere opdatere mig lidt på Railfaneurope Wink


De kroatiske vogne har literingen: WLl.
http://www.railfa.../HZ_WL.jpg
De blev brugt flittigt som gennemgående vogne mellem München og Zagreb, indtil omkring 2005/2006 hvor de blev erstattet af den mere nye Wlee, som primært er lavet til trafik mellem Zagreb/Beograd og Vesteuropa. Disse har desværre fået "plasicinteriør" og minder om de nye tyske sovevogne.

WLI kan dog stadig fanges i visse nattog mellem Kroatien og andre ex-yugoslaviske lande.

Jeg har selv været så heldig at rejse med WLI vognene inden de forsvandt fra München-toget, og ja, de ligner meget WLABmh. Dog med en smule mere plads i kupeerne, og så var der sågar en lille bedeskammel. Ikke noget man ville kunne finde i tyske nattog tror jeg Grin



MSS skrev:
Er svenskernes nye vogne også med moderne "plasicinteriør"?


Lad mig sige det sådan. De er i samme kvalitet som alle de øvrige personvogne som blev bygget derovre i slutningen 80'erne. Meget meget kedelige. Men der er jo WL1, som heldigvis stadig kan fanges i trafik. Jeg så ihvertfald en i Malmö-Stockholm toget da jeg var i Sverige sidste weekend.
Indretningen i WL1 ser således ud:
http://www.jarnva...5034_2.jpg



MSS skrev:
Uha, det gad jeg godt. Men tid/penge aspektet siger mig at det ikke bliver foreløbig, desværre.. Sad


Hvis du når det inden de bliver udrangeret, så skal du vælge en plads i liggevogn. Det er typen BC2 som bliver brugt her. Den ældste liggevogn som findes i trafik i Sverige. Interiøret minder meget om de gamle tyske liggevogne, og så gynger den herligt i sporet Wink
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 37
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Lyd på vogne Generelt 2 19-09-2019 10:51
Sjældent billede Real-Life-Tog 6 03-02-2011 10:43
Kinesiske loko og vogne Generelt 2 22-12-2010 15:02
Link til flotte DSB-fotos fra 80'erne! Real-Life-Tog 2 03-09-2010 21:08
Installere vogne Materiel 9 07-08-2010 20:20
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: