Hej folkens
Måske ligger det lidt udenfor den gængse danske modeltogsentusiasts interesse, men eftersom at mange danskere kører efter tysk forbillede, og disse franske vogne i årevis har haft deres gang på tyske skinner tænkte jeg at det alligevel kunne have interesse.
Siden ca. 2005 har Piko produceret et antal prisbillige vogne alene til det franske marked. Vognene er i exakt 1:87 skala (303 mm) og har naturligvis kortkoblingskinematik og NEM skakter. De sælges i sæt af 2-3 vogne, og prisen er omkring 225 kr pr. vogn. Det må siges at være noget billigere end f.eks Roco, Railtop og L.S. Models..! (typisk 350-450 kr pr. vogn)
Jeg besluttede mig i slutningen af sidste måned for at prøve at bestille et par sæt af vognene i moderne bemaling i en fransk webshop. Tidligere har jeg ellers begrænset mig til at bestille i lande hvor jeg kunne sproget, men da webshoppen også fandtes på engelsk gjorde jeg forsøget. Under en uge senere modtog jeg vognene og blev positivt overrasket
Vognene er rigtigt fint detaljerede, de har ikke fritstående håndbøjler og løsdele der skal monteres, men er flot graveret, og har alle "nødvendige" detaljer.
Bemaling og beskriftning er som altid hos Piko flot og i alle de farver som findes på forbilledet.
De sælges som sagt 2 eller 3 styk sammen, men hver vogn er pakket i sin egen æske.
Her er nogle billeder:
1.kl. storrumsvogn type A10tu
1.kl. kupévogn type A9u
2.kl. storrumsvogn type B11tu
2.kl. kupévogn type B11u
2.kl. kupévogn med cykelkupé type B9ux
Vognene bestilte jeg i denne webshop:
http://www.pierre...dex_en.php
De kan absolut anbefales!
Til brug for denne stamme anskaffede jeg et tysk tosystem-lokomotiv af type 181.2. Jeg købte det på ebay hvor jeg fik det til ca. 2/3 af listepris:
Endelig købte jeg et gammelt fransk Lima-lokomotiv på QXL til ca. 150 kr. Denne model af en BB 25100 så noget sølle og plastic-agtig ud, men efter en omlakering i "Multiservice" bemaling, og forsynet med nye strømaftagere fra Roco (fra rodeskuffen) er den nu klar til min kommende vitrine, hvor den vil passe flot sammen med et par af Corail-vognene:
Det var så lidt nyt fra min side, jeg håber også at andre vil skrive lidt om deres nyanskaffelser/erfaringer mv. engang imellem. Tråden er jo lidt "død" for tiden