Jeg var soldat i Padborglejren 1958-1959. PÃ¥ det tidspunkt var tjenestetiden 16 mdr. og min hjemadresse var i Odense.
NÃ¥r vi efter weekendorlov skulle tilbage, afgik der et orlovstog 22.54 fra Odense til Padborg. Da det var uden skift i Fredericia, sov vi allerede inden Holmstrup.
Men en gang i vintertiden havde jeg fået en forlænget orlov og skulle derfor fra Odense mandag aften i stedet for søndag aften. Jeg mødte på banegården til kl.22.54 som sædvanlig, men opdagede at det gjaldt kun søndag og der kørte ingen tog til Padborg før næste morgen!!
Imidlertid kom der et "avistog" (MO tror jeg), som jeg kunne komme med til Fredericia. Herfra kunne jeg prøve at finde et godstog til Padborg.
Jeg fandt det rigtige med en dampmaskine(N, H eller måske E ?) i front for en lang række godsvogn og en togførervogn midt i stammen. Togføreren fandt jeg også og den flinke mand gav mig lov til at køre med. Jeg skulle bare entre vognen, som var en gammel kupevogn, hvor een kupe var indrettet til kontor og i nabokupeen var en kakkelovn, som jeg skulle sørge for holde fyr på for at køre med. Endelig kom vi af sted og jeg måtte gerne ligge på langsædet og hvile mig, men selvfølgelig faldt jeg i søvn og vågnede først da vi holdt stille. Er vi allerede i Padborg?
Ork nej vi skal bare krydse med et modkørende! Det skete et par gange undervejs og det at fyre sov jeg fra, men det klarede manden selv men han sikkert moret sig over mig. Ud på morgenstunden nåede vi Padborg og så var det med at bruge benene ud til lejren, som jeg nåede en halv times tid før kompagniet blev vækket.
Jeg skulle have meldt mig tilbage fra orlov for flere timer siden, men ved list lykkedes det mig at redde æren og oven i købet få tak af sergenten. Men det er en helt anden historie uden relation til tog.
Håber dette nostaldiske indlæg har moret jer.
Med venlig hilsen.
Per.
Tak for hilsenen.
-det var flot at du bemærkede det lille lys (hvem der så havde sat det og den grønne pære? jeg er vist stadig grøn bag ørerne!)