Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Aarsleff Rail med nyt materiel

Udskriv debat

  Aarsleff Rail med nyt materiel
Skrevet af Greforb, 14/3-2010 12:44 (#1)

På Århus Godsbanegård står lige i øjeblikket denne spritnye sporvedligeholdelse/sporlægningsmaskine (jeg ved ikke hvad sådan en hedder i fagtermer?), som ser ud til at være til Aarsleff Rail. Den hedder tilsyneladende Sanne. Hvor mon den skal i gang henne?


Vedhæftede billeder:

Brugers avatar
Greforb

Meget øvet



Antal indlæg: 309
Tilmeldt: 25/2-2009
Status:



SV: Aarsleff Rail med nyt materiel
Skrevet af knudbe, 14/3-2010 12:46 (#2)

Imponerende maskine - Og så er det godt, at der er en pil der angiver hvad vej den skal køre, da man ellers godt kan komme i tvivl Grin
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 71
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Aarsleff Rail med nyt materiel
Skrevet af Greforb, 14/3-2010 12:53 (#3)

Hehe, ja, jeg tror faktisk der står "køreretning" under pilen for det ikke skal være løgn Smile
Brugers avatar
Greforb

Meget øvet



Antal indlæg: 309
Tilmeldt: 25/2-2009
Status:


SV: Aarsleff Rail med nyt materiel
Skrevet af Rasmus, 14/3-2010 13:56 (#4)

det er en "svellestopper", den putter skærver ind under svellerne og har som regel en bestemt arbejdsretning Smile
Brugers avatar
Rasmus

Ekspert



Antal indlæg: 1007
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 39
Status:

Rasmus S.

SV: Aarsleff Rail med nyt materiel
Skrevet af KH, 14/3-2010 14:43 (#5)

Det er da en svelle stopper i en meget komprimeret udgave, er det ikke? Normalt er de da større og har mere end 2 aksler, men sej lille maskine.
Brugers avatar
KH

Erfaren bruger



Antal indlæg: 586
Tilmeldt: 22/7-2007
Bopæl: Ishøj
Alder: 38
Status:

__________________
Kaj A. Holdt
www.train-spotter.dk

SV: Aarsleff Rail med nyt materiel
Skrevet af FC-leder, 11/4-2010 00:36 (#6)

Greforb skrev: På Århus Godsbanegård står lige i øjeblikket denne spritnye sporvedligeholdelse/sporlægningsmaskine (jeg ved ikke hvad sådan en hedder i fagtermer?), som ser ud til at være til Aarsleff Rail. Den hedder tilsyneladende Sanne. Hvor mon den skal i gang henne?


Den har fået sin debut ved sporombygningen af P-risten i Ab, og er derfor pt at finde i Ab...
Brugers avatar
FC-leder

Erfaren bruger



Antal indlæg: 959
Tilmeldt: 17/6-2005
Bopæl: Aalborg
Alder: 47
Status:


SV: Aarsleff Rail med nyt materiel
Skrevet af Greforb, 12/4-2010 17:17 (#7)

Nydeligt, tak Morten.
Brugers avatar
Greforb

Meget øvet



Antal indlæg: 309
Tilmeldt: 25/2-2009
Status:


SV: Aarsleff Rail med nyt materiel
Skrevet af bl, 12/4-2010 17:51 (#8)

Hvis man vender den om, tager den så sporet op?

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 80
Status:


SV: Aarsleff Rail med nyt materiel
Skrevet af FC-leder, 12/4-2010 23:33 (#9)

FC-leder skrev:
Greforb skrev: På Århus Godsbanegård står lige i øjeblikket denne spritnye sporvedligeholdelse/sporlægningsmaskine (jeg ved ikke hvad sådan en hedder i fagtermer?), som ser ud til at være til Aarsleff Rail. Den hedder tilsyneladende Sanne. Hvor mon den skal i gang henne?


Den har fået sin debut ved sporombygningen af P-risten i Ab, og er derfor pt at finde i Ab...


Pt er den sendt på blokvogn til Holbæk ifm sporarbejde dér, men kommer tilbage til Aalborg på torsdag, ligeledes på blokvogn.
Brugers avatar
FC-leder

Erfaren bruger



Antal indlæg: 959
Tilmeldt: 17/6-2005
Bopæl: Aalborg
Alder: 47
Status:


SV: Aarsleff Rail med nyt materiel
Skrevet af Greforb, 13/4-2010 10:00 (#10)

Det er paradoksalt at man løfter maskinen af skinner, op på en blokvogn hvor den kan være mest mulig irriterende for øvrig trafik, for dernæst at løfte den af blokvognen igen og på skinner. Det siger vel dels noget om mentaliteten i DK i forhold til transport på skinner og dels noget om kapaciteten på skinnerne og det bøvl det er at skulle udføre sådan en transport på skinner? Det lyder som en eller anden molbohistorie Smile
Brugers avatar
Greforb

Meget øvet



Antal indlæg: 309
Tilmeldt: 25/2-2009
Status:


SV: Aarsleff Rail med nyt materiel
Skrevet af MortenT, 13/4-2010 20:24 (#11)

ja den er jo lavet til skinnebrug så det forstår man jo ikke
Brugers avatar
MortenT

Lidt øvet



Antal indlæg: 43
Tilmeldt: 13/7-2009
Bopæl: Beder
Alder: 56
Status:


SV: Aarsleff Rail med nyt materiel
Skrevet af Anonym Bruger, 13/4-2010 22:16 (#12)

Jeg tror at den ville have skabt mere kaos på skinnerne, og mon ikke det udleder lige så meget CO2 at fragte den med en MY, som at fragte den på blokvogn?
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: Aarsleff Rail med nyt materiel
Skrevet af Greforb, 13/4-2010 22:37 (#13)

Altså, det er vel ikke værre end at spænde den efter Fiskemelstoget sydover og herefter på et af containertogene mod Høje Taastrup! Ret mig hvis det ikke kan lade sig gøre. Fiskemelstoget ender jo på havnen i Århus, hvor containertogene mod Høje Taastrup afgår fra, men fiskemelstoget kører selvfølgelig kun ca. hver 14. dag. Det virker ikke til at være nogen større logistisk udfordring og slet ikke et problem CO2 mæssigt, men jeg ved nok ikke nok om det. Den skal selvfølgelig også fra Slagelse eller Ringsted til Holbæk på en måde.
Brugers avatar
Greforb

Meget øvet



Antal indlæg: 309
Tilmeldt: 25/2-2009
Status:


SV: Aarsleff Rail med nyt materiel
Skrevet af Rasmus, 14/4-2010 04:01 (#14)

den kan da vidst kun køre 65 km/t og det er næppe populært i ordinære tog, og på strækningen Skanderborg-Hedensted ville det så også kun kunne blive om natten
Brugers avatar
Rasmus

Ekspert



Antal indlæg: 1007
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 39
Status:

Rasmus S.

SV: Aarsleff Rail med nyt materiel
Skrevet af Greforb, 15/4-2010 10:28 (#15)

Hvad har Skanderborg-Hedensted med Slagelse/Ringsted - Holbæk at gøre? Den ville jo så skulle køres i et godstog til enten Slagelse eller Ringsted og derfra for egen kraft? Eller kan godstoget ikke køre hurtigere end 65 km/t hvis det har sådan en maskine på slæb?
Brugers avatar
Greforb

Meget øvet



Antal indlæg: 309
Tilmeldt: 25/2-2009
Status:


SV: Aarsleff Rail med nyt materiel
Skrevet af AndreasM, 15/4-2010 11:23 (#16)

Greforb skrev: ...Slagelse/Ringsted - Holbæk at gøre?

Bare en sidekommentar, men du mener vel "Slagelse/Roskilde" Wink

Greforb skrev: Eller kan godstoget ikke køre hurtigere end 65 km/t hvis det har sådan en maskine på slæb?

Bingo!
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: Aarsleff Rail med nyt materiel
Skrevet af Greforb, 15/4-2010 14:13 (#17)

Nåeh ok, I see... Så det ville faktisk skulle læsses på en egnet vogn for at kunne indgå som en del af et godstog? Hvorfor tænker man bare ikke ret langt når man laver sådan nogle maskiner? Det virker bindegalt.
Brugers avatar
Greforb

Meget øvet



Antal indlæg: 309
Tilmeldt: 25/2-2009
Status:


SV: Aarsleff Rail med nyt materiel
Skrevet af FC-leder, 17/4-2010 10:59 (#18)

Greforb skrev: Nåeh ok, I see... Så det ville faktisk skulle læsses på en egnet vogn for at kunne indgå som en del af et godstog? Hvorfor tænker man bare ikke ret langt når man laver sådan nogle maskiner? Det virker bindegalt.


Det smarte ved sådan en lille stoppemaskine, er jo netop at den hurtigt kan fragtes frem og tilbage i landet på blokvogn, uden at man er afhængig af lange køreplaner på trælse tider, grundet køretøjets maks hastighed, samt ledige kanaler til langsomme køretøjer.

Pågældende stoppemaskine (Aarsleff Rail stoppemaskine - arbejdskøretøj nr. 70010) har således på små 14 dage effektivt kunne bruges i Aalborg - Holbæk - Aalborg - Padborg - Aalborg - Padborg...

Desuden slipper man for at at indleje dyre stoppemaskiner fra Leonhard Weiss, samt operatører (Contec) til at fragte dem rundt, som Aarsleff tidligere har benyttet sig af.
Brugers avatar
FC-leder

Erfaren bruger



Antal indlæg: 959
Tilmeldt: 17/6-2005
Bopæl: Aalborg
Alder: 47
Status:


SV: Aarsleff Rail med nyt materiel
Skrevet af Greforb, 17/4-2010 16:27 (#19)

Jeg kan godt se det er hurtigt og effektivt, men hvorfor kan man ikke bare lave svellestoppere, der kan køre 120 km/t? Selvom en sådan maskine er dyrere at producere, må det da stadig være billigere i længden, netop hvis man ikke skal leje kraner og blokvogne, eller trækkraft for at transportere maskinen.
Brugers avatar
Greforb

Meget øvet



Antal indlæg: 309
Tilmeldt: 25/2-2009
Status:



SV: Aarsleff Rail med nyt materiel
Skrevet af Banemand, 12/8-2010 21:51 (#20)

For mig at se er der tale om en stopmaskine beregnet til spor uden de store forhindringer (Som jeg ser den er det en såkaldt liniestopper – der ikke kan køre i sporskifter) – I Bdk. Benævnt Litra SR 5.. – ”S”toppe”R”ettemaskine og laver det man kalder Maskinel Sporjustering.
Den har ganske korrekt (som min gode ven Rasmus sigerSmile kun 1 normal arbejdsretning, da den forreste del styrer løft og sideretning af sporet – og ja det er en komprimeret udgave som er velegnet til mindre opgaver.
Med hensyn til hastighed findes der aktuelt ikke en eneste stopmaskine i Danmark, der må køre 120 km/t. Der findes nogle maskiner der må køre 100 km/t, men disse er ikke udrustet med ATC, HKT osv.
Derfor er den maksimalt tilladte hastighed ofte 70 km/t. Desuden skal motoren også drive det hydrauliske system og dets arbejdsgear.
Brugers avatar
Banemand

Begynder



Antal indlæg: 2
Tilmeldt: 12/8-2010
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Hjørring Privatbaner (Hirtshalsbanen) - rullende materiel Materiel 4 25-04-2019 11:09
Endelig dansk materiel til RW Materiel 9 22-03-2015 17:23
Mangler materiel til RE 3335 Esbjerg - Århus H Materiel 1 15-02-2012 13:52
Hjælp til materiel Materiel 2 18-09-2011 00:40
Nyt materiel til ORTS/MSTS Generelt 18 14-04-2011 08:31
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: