Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Bloksignaler

Udskriv debat

  Bloksignaler
Skrevet af knudbe, 21/3-2010 22:56 (#1)

Jeg har haft en lille drøftelse vedr. signaler på en strækning, hvor der er bloksignaler...

Som udgangspunkt, så står alle signaler, så vidt jeg ved, til "Stop".
Gælder det også bloksignaler? Og i så fald, hvor langt frem er der grønt, hvis linien ikke er optaget?
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 71
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]


SV: Bloksignaler
Skrevet af Anonym Bruger, 21/3-2010 23:04 (#2)

Bloksignaler slukker når der ikke er tog på strækningen.

Når et tog så komme skulle det gerne være således:
1. signal - 2 grønne
2. signal - 1 grøn
3. signal - rød
4. signal - slukket
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: Bloksignaler
Skrevet af Rasmus, 21/3-2010 23:09 (#3)

signalerne viser normalt kun stop når blokken efter er besat, AM/DS undtaget(?) dog "slukker" (strømmen dæmpes) de når der ikke er tog i blokken før eller efter vekselspor er undtaget, her er der fuld blus på hele tiden
Brugers avatar
Rasmus

Ekspert



Antal indlæg: 1007
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 39
Status:

Rasmus S.

SV: Bloksignaler
Skrevet af knudbe, 21/3-2010 23:16 (#4)

Aha, de er altså generelt slukket. Det kommer godt nok bag på mig.

Men hvis der ikke er noget forangående tog på strækningen, vil det så være sådan:
1. signal - 2 grønne
2. signal - 2 grønne
3. signal - slukket
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 71
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Bloksignaler
Skrevet af knudbe, 21/3-2010 23:18 (#5)

Rasmus skrev: signalerne viser normalt kun stop når blokken efter er besat, AM/DS undtaget(?) dog "slukker" (strømmen dæmpes) de når der ikke er tog i blokken før eller efter vekselspor er undtaget, her er der fuld blus på hele tiden


Betyder det, at hvis de dæmpes, så er der grønt hele vejen - bare i dæmpet lysstyrke?
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 71
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Bloksignaler
Skrevet af Heco, 21/3-2010 23:27 (#6)

Et AM signal fungerer på følgende måde:

eks.

2 grønne før et tog pass.
1 rød når toget er pass.
1 grøn når toget er ude af efterfølgende blok, signalet går på svag spænding.
2 grønne når toget er ude af de 2 efterfølgende blokke, signalet er stadigvæk på svag spænding.

næste tog "tænder" igen signalet en blok før.

I, SI, U og SU signaler slukker aldrig ligesom AM signalet på en strækning med vekselspor.

mvh Henrik
Brugers avatar
Heco

Lidt øvet



Antal indlæg: 33
Tilmeldt: 13/8-2007
Bopæl: Kolding
Status:

Mvh. Henrik C

SV: Bloksignaler
Skrevet af knudbe, 21/3-2010 23:35 (#7)

Tak for info.
Så hvis jeg skal overføre virkeligheden til modelverdenen, så vil jeg godt kunne slukke de der ellers går på svag spænding og alligevel fastholde realismen...
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 71
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Bloksignaler
Skrevet af HenrHans, 22/3-2010 08:51 (#8)

Heco skrev:
1 rød når toget er pass.


AM-signalet vil også vise rød, hvis der på strækningen er udført 'venstresporsbelægning.

Venstresporsbelægning betyder at blokken er 'spærret' for trafik i den normale retning, og at der kan afsendes tog ad venstre spor.

Derudover kan AM-signalet også vise 'stop og ryk frem', altså rødt blink.

/Henrik
Brugers avatar
HenrHans

Meget øvet



Antal indlæg: 236
Tilmeldt: 18/5-2004
Bopæl: VN
Status:


SV: Bloksignaler
Skrevet af AndreasM, 22/3-2010 09:57 (#9)

knudbe skrev: Men hvis der ikke er noget forangående tog på strækningen, vil det så være sådan:
1. signal - 2 grønne
2. signal - 2 grønne
3. signal - slukket

Nærmere:
1. signal - 2 grønne (kør igennem)
2. signal - slukket (svag spænding)
Mange steder kan man faktisk se signalerne "tænde" foran sig når man kommer kørende...

knudbe skrev: Så hvis jeg skal overføre virkeligheden til modelverdenen, så vil jeg godt kunne slukke de der ellers går på svag spænding og alligevel fastholde realismen...

Ja, men har du en fjernstyringspult skal de "slukkede" signaler indikeres som kør eller kør igennem, ikke stop.
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: Bloksignaler
Skrevet af svadosa, 22/3-2010 20:13 (#10)

Bare for at slå fast; Signalerne er ikke slukkede, men kun dæmpet. Man kan faktisk ane et svagt lys i dem.
Brugers avatar
svadosa

Medlem



Antal indlæg: 107
Tilmeldt: 11/7-2007
Status:


SV: Bloksignaler
Skrevet af HenrHans, 22/3-2010 23:35 (#11)

AndreasM skrev:
Ja, men har du en fjernstyringspult skal de "slukkede" signaler indikeres som kør eller kør igennem, ikke stop.


AM-signalerne er ikke præsenteret på fjernstyringspulten, der er kun tableauer for om et afsnit er besat eller ej, samt et fælles fejl-tableau for indikering af fejl i blokken.

Det eneste 'blok'-signal der er præsenteret på pulten er U-signalet, dette signal styres at blokken (U-hytten), men kør-aspektet indkobles først efter ordre fra stationssikringsanlægget - derfor vil dette signal normalt vise rødt.

/Henrik
Brugers avatar
HenrHans

Meget øvet



Antal indlæg: 236
Tilmeldt: 18/5-2004
Bopæl: VN
Status:


SV: Bloksignaler
Skrevet af AndreasM, 23/3-2010 12:31 (#12)

HenrHans skrev:
AndreasM skrev:
Ja, men har du en fjernstyringspult skal de "slukkede" signaler indikeres som kør eller kør igennem, ikke stop.


AM-signalerne er ikke præsenteret på fjernstyringspulten, der er kun tableauer for om et afsnit er besat eller ej, samt et fælles fejl-tableau for indikering af fejl i blokken.

Du ved alligevel rimelig meget om fjernstyringspulten (hvis der er en) på Knuds modelbane må jeg sige Pfft
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: Bloksignaler
Skrevet af knudbe, 23/3-2010 20:36 (#13)

Jeg tror ikke at I snakker om den samme fjernstyringspult Grin
Men er det korrekt opfattet, at U-signalerne betjenes manuelt fra fjerncentralen?
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 71
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Bloksignaler
Skrevet af HenrHans, 23/3-2010 22:22 (#14)

knudbe skrev: Men er det korrekt opfattet, at U-signalerne betjenes manuelt fra fjerncentralen?


U-signalet er grænseflade fra stationssikringsanlæg til strækningssikringsanlæg. U-signalets normal stilling er rød, også selvom strækningen bag signalet er frit. Signalet skifter først til kør/kør igennem når der stilles en udkørselstogvej fra stationen mod strækningen som U-signalet dækker.

U-signalet betjenes fra stationsikringsanlægget, som kan være betjent lokalt (CAPP) eller fra en fjernstyringscentral (FAPP).

/Henrik
Brugers avatar
HenrHans

Meget øvet



Antal indlæg: 236
Tilmeldt: 18/5-2004
Bopæl: VN
Status:


SV: Bloksignaler
Skrevet af PB, 25/3-2010 01:17 (#15)

Hvad er grunden til at signalerne dæmpes og ikke slukkes? Jeg tænker mig at det er noget med at holde lamperne 'varme' eller sikre at der hele tiden er strøm på signalet, eller hvordan?
Brugers avatar
PB

Meget øvet



Antal indlæg: 426
Tilmeldt: 27/2-2007
Alder: 33
Status:

Mvh Pelle

SV: Bloksignaler
Skrevet af Heco, 25/3-2010 08:52 (#16)

For at holde signalet fri for sne, is m.m.

Jeg ved ikke om sådan en pære holder længere ved at der er spænding på hele tiden men det er vel en mere enkelt måde at have kontrol over om pæren virker eller ej.

mvh Henrik
Brugers avatar
Heco

Lidt øvet



Antal indlæg: 33
Tilmeldt: 13/8-2007
Bopæl: Kolding
Status:

Mvh. Henrik C

SV: Bloksignaler
Skrevet af HenrHans, 25/3-2010 20:14 (#17)

Heco skrev: Jeg ved ikke om sådan en pære holder længere ved at der er spænding på hele tiden men det er vel en mere enkelt måde at have kontrol over om pæren virker eller ej.


Formålet med at sænke spændingen til de grønne lanterner er at lamperne holder længere ved en lavere spænding.

Grunden til de ikke slukkes helt er ganske rigtigt for at vide om lampen er brændt over eller ej.

I serie med lamperne sidder der lampekontrolrelæer, 2 for den røde lampe (Fast rød og SORF), og et for hver af de grønne. Derudover sidder der et fælles lampekontrolrelæ for begge de grønne lamper, dette relæ trække blot der går en svag strøm igennem en af de grønne lamper, det er dette relæ der 'tænder' den øverste grønne lampe i det forrige bloksignal - forenklet fortalt.

Jeg har vedlagt en tegning af lampestrømløbet for et alm. AM-signal.

/Henrik


Vedhæftede billeder:

Brugers avatar
HenrHans

Meget øvet



Antal indlæg: 236
Tilmeldt: 18/5-2004
Bopæl: VN
Status:


SV: Bloksignaler
Skrevet af knudbe, 26/3-2010 01:32 (#18)

Sejt! Smile
- tak for det.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 71
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Bloksignaler
Skrevet af stigc, 26/3-2010 09:52 (#19)

HenrHans skrev:
I serie med lamperne sidder der lampekontrolrelæer, 2 for den røde lampe (Fast rød og SORF), og et for hver af de grønne. Derudover sidder der et fælles lampekontrolrelæ for begge de grønne lamper, dette relæ trække blot der går en svag strøm igennem en af de grønne lamper, det er dette relæ der 'tænder' den øverste grønne lampe i det forrige bloksignal - forenklet fortalt.

Jeg har vedlagt en tegning af lampestrømløbet for et alm. AM-signal.

/Henrik

Ikke helt korrekt, der er 2 tråde i den røde lampe,
og den ene er en reservetråd, som vil blive brugt såfremt den anden
brænder over ..
Brugers avatar
stigc

Erfaren bruger



Antal indlæg: 680
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 65
Status:



SV: Bloksignaler
Skrevet af HenrHans, 26/3-2010 10:51 (#20)

stigc skrev: Ikke helt korrekt, der er 2 tråde i den røde lampe,
og den ene er en reservetråd, som vil blive brugt såfremt den anden
brænder over ..


Jo, du har helt ret. Relæ 31 er for hovedtråd og relæ 32 er for reservetråd. Hvis relæ 31 ikke trækker som følge af en overbrændt tråd, vil reservetråden automatisk indkoble.

/Henrik
Brugers avatar
HenrHans

Meget øvet



Antal indlæg: 236
Tilmeldt: 18/5-2004
Bopæl: VN
Status:


Spring til debat:
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: