Overskriften er nok en anelse dramatisk, da man jo stadig ser en stor interesse for tog-simulation, men jeg kan slet ikke lade være med at sukke, når jeg besøger diverse internetsider, hvor der førhen var så meget liv og aktivitet blandt medlemmerne.
Det poppede op med projekter og downloads, som folk talte meget om i de forskellige forummer.
Man kan jo bare sammenligne med hvordan Tog-Sim, samt det tidligere Train-Sim.dk var for 6 år siden, og så hvordan det er i dag.
Vi har nu 3 store spillere på banen: MSTS, TRS og Railworks. Det er jo herligt at vi i dag har sådan nogle store tog-simulatorer på markedet, men har de i virkeligheden ikke også "taget livet" af den store "Trainsim community" som vi før kendte?
Der er langt flere gniderier nu end der var tidligere, og dette gælde på alle forummer. Diskussioner om hvad der er bedst. ophavsret, faldende interesse mm.
Det hele går op i en ond cirkel.
Brugere af Railworks falder af, fordi der måske ikke bliver bygget specielt meget materiel eller andet "guf" de kan lege med.
Brugerne af MSTS falder af, fordi mange af de tidligere 3D-byggere enten er gået over til Railworks/TRS, eller simpelthen har fået andre interesser, og dermed kommer der intet nyt til denne simulator.
TRS har altid været lidt af en "lukket" community, som har holdt sig til Auran's forum, og der været en meget lille eller slet ingen interesse for denne simulator på de almene sider. Se bare på vores TRS sektion. Den er på det nærmeste død, og det samme gælder TRS-sektionerne på mange andre sider, hvilket er synd, fordi TRS har faktisk utroligt meget at byde på, men noget siger mig, at det er grafikken der skræmmer.
Jeg synes også tendensen viser, at der bliver bygget langt mere payware end freeware til både RW og TRS.
Jeg må indrømme at jeg savner den tid hvor MSTS var dominerende på markedet, og hvor der var mere liv og stemning på de forskellige fora, i stedet for nu, hvor alle nærmest er inddelt i små grupper.
Marc
Ekspert
Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004 Bopæl: Skævinge Alder: 37 Status:
Jeg vil da give dig ret i at aktivitetet ser ud til at være dalende.
Det er der selvfølgelig mange grunde til, og en del af dem syns jeg du har beskrevet fint.
En ting som jeg også ser som en af årsagerne, kan være det faktum at simulatorerne kan mere og mere. Når der bliver flere muligheder og evt. bedre grafik, stiger kravene til "modelbyggerne" tilsvarende. Dermed tager det længere og længere tid at lave flotte ting, derfor blive der måske ikke udgivet så mange ting som tidligere. Tilsvarende bliver det også sværere for nye folk at lave ting, fordi de måske føler at det er uoverskueligt, eller at de føler kvaliteten af deres arbejde ikke er "god nok" i forhold til andre.
For at et community skal blive ved med at udvikle sig, kræver det at der hele tiden kommer nye folk til. Det er selvfølgelig fint at de fleste folk bare downloader ting osv., men der skal også være nogen af de nye der tager udfordringen op, og prøver at bidrage med noget selv.
Man kan ikke forvente at folk der har leveret den ene flotte ting efter den anden, bliver ved til evig tid. På et eller andet tidspunkt vil man køre sur i det, eller simpelt hen have andre vigtigere ting i livet. Jeg tager hatten af for dem som kan blive ved i mange år! Nu er det selvfølgelig forskellige ting der driver lysten til at bygge hos dem der bygger, men det er nok meget få der ikke påvirkes af det community som de bygger til.
Og der har du igen den onde cirkel som du henviser til. Når der ikke er så mange i et community, er der ikke så mange som bygger, derfor kan det være svært at lokke nye til, og derfor kan lysten til at bygge forsvinde hos dem der bygger osv. Det skulle jo helst gå den modsatte vej, så cirklen hele tide forsærker sig selv. Det kan bare være svært at holde gang i noget som er basseret på frivilligt arbejde.
Det er nok også derfor at man ser mere og mere payware. Hvis man bruger rigtig mange timer på at kreere noget flot, er der et eller andet sted ikke noget at sige til at man også gerne vil have noget for det.
Dog er der da mange eksempler på gode communities. Her kan jeg f.eks. nævne noget som Open TTD, som der sidder masser af mennesker og bruger tid på at udvikle ting til, og programmere videre på, selv om det er et gammelt spil.
Jimbow
Meget øvet
Antal indlæg: 216
Tilmeldt: 11/4-2004 Bopæl: Ballerup Alder: 39 Status:
Hej!
Jeg er nu kun delvis enige med jer, det ser ud som om at det hele er gået i stå, men sandheden er vel snarere den at alle er i en slags venteposition for at se hvad de nye simulatorer bringer for dagen, det med omstilling til noget nyt er vel som at blevet hevet ud af gamle vaner der var vel indarbejdet, der skal vist gå en rum tid før flere føler sig hjemme i det nye og jeg tror at når den indkøringsperiode er overstået, så vil der komme gang i den som før hen.
carlove
Erfaren bruger
Antal indlæg: 594
Tilmeldt: 22/4-2004 Bopæl: København SV. Alder: 92 Status:
ikke for at lyde negativ, men RW er ikke helt det samme som MSTS ... Har begge spil, men er nu stadig tilhænger af MSTS indtil RW får fingeren ud og man kan køre med DK matereril
1126
Lidt øvet
Antal indlæg: 42
Tilmeldt: 29/1-2005 Bopæl: Roskilde Alder: 44 Status:
1126 skrev: ikke for at lyde negativ, men RW er ikke helt det samme som MSTS ... Har begge spil, men er nu stadig tilhænger af MSTS indtil RW får fingeren ud og man kan køre med DK matereril
Tja alt det danske materiel der er til MSTS er ikke lavet af MS,
og tvivler på at RW laver ret meget dansk...
SÃ¥ hvad med om du selv fik fingeren ud, og laver noget til RW,
som vi andre så kan nyde at køre med ?
stigc
Erfaren bruger
Antal indlæg: 680
Tilmeldt: 11/4-2004 Alder: 65 Status:
1126 skrev: indtil RW får fingeren ud og man kan køre med DK matereril
Der er åbenbart nogen som bare sidder og venter på at alle de frivillige designere/modelbyggere får fingeren ud
Det danske tog-simulatorsamfund er baseret på frivillige bidrag.
Alt hvad du ser af dansk til MSTS er noget som frivillige folk har siddet og lavet i deres fritid uden at få så meget som en krone for det.
Dit bidrag kunne jo være at få gang i din RW-installation og se at få lavet nogle ruter, objekter, materiel, scenarier - eller hvad nu evnerne rækker til.
knudbe
Ekspert
Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005 Bopæl: Dragør Alder: 71 Status:
Mvh Knud
--- RailWorks Danmark- Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]
når men siden jeg nu bliver sablet ned fra alle leder og kanter, jamen så må jeg undskylde at jeg fik luftet den ene puffe og jeg tager min ord igen, er ikke selv den største haj til pc, men jeg roser skam gerne dem som sidder og laver de ting vi andre kan få lov til at bruge uden tvivl, de skal da roses til skyerne for alt det gode de har udviklet.
1126
Lidt øvet
Antal indlæg: 42
Tilmeldt: 29/1-2005 Bopæl: Roskilde Alder: 44 Status:
Det er ikke for at sable nogen ned, men det tager altså tid at udvikle, og der er jo kun den sparsomme fritid man kan bruge...
Men jeg synes at det er at være lidt kræsen at sige at man ikke vil køre RW før der kommer dansk, selv om man har RW. Der er jo flere andre flotte ruter, selv om de ikke er fra Danmark. Og der er masser af flot materiel fra tyske og italienske udviklere. Prøv selv at se i materiel-tråden på Erichs site.
knudbe
Ekspert
Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005 Bopæl: Dragør Alder: 71 Status:
Mvh Knud
--- RailWorks Danmark- Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]
Det kan jeg, og jeg kommer snart med et "familie foto", hvor alt som jeg har fået tilladelse til er med.
Men de har en mangel. De har ingen indmad, og det vil jo kunne ses, når jeg laver gennemsigtige ruder. Og så skal jeg lige have kikket lidt på størrelsesforholdet. De var større end en Storbæltsfærge
Bab
Bab
Ekspert
Antal indlæg: 1577
Tilmeldt: 9/5-2005 Bopæl: Fredericia Alder: 58 Status:
MSTS var jo en revolution, som alle skulle prøve. De spil som har efterfulgt det har jo ikke budt på ret meget nyt når man ser bort fra ændrede features, grafik og performance.
Grundkonceptet er jo det samme.
Hvis folk har bygget modeller til MSTS i måske 3-4 år så kan jeg da godt forstå at det kniber med lysten til at lave de samme danske modeller blot til et andet program.
Det er vist meget svært at ændre på grundkonceptet, hvis det skal være en tog simulator. Så der er kun features, grafik og performance, som kan ændres og det er jo det, som gør forskellen.
Bab
Bab
Ekspert
Antal indlæg: 1577
Tilmeldt: 9/5-2005 Bopæl: Fredericia Alder: 58 Status: