Hej folkens
Jeg har længe haft planlagt at anskaffe et langt containertog med ens dobbeltvogne. Denne vogntype er imidlertid temmeligt dyr, sådan mellem 300 og 400 kr pr. dobbeltvogn. Hvis man vil have 6-8-10 stykker af dem bliver det mildest talt en dyr fornøjelse..!
For en måneds tid siden stødte jeg så på en potentiel vogntype. Det drejer sig om en dobbeltvogn fra det Brasilienske (!) firma Frateschi.
Vognene er af en ret amerikansk udseende type, uden puffere (i Brasilien anvender de automatkoblinger) og med en meget enkel inderliggende vognramme, men dertil en flot detaljeret bremseudrustning. Forsynet med pufferplanker og omlakeret i grå el. brun bemaling vil de gøre sig fint på et centraleuropæisk baseret anlæg.
Jeg besluttede mig derfor for at bestille 7 stk af disse meget billige vogne. Disse syv vogne har kostet det samme som 4-5 vogne fra Roco eller Mehano. I alt
ca. 1270 kr, inkl. porto fra Tyskland, for 7 styk!
Her nogle billeder af en sådan vogn.
Vognene leveres med fire 20 fods containere:
Container-holderne passer dog også med de fleste almindelige container-modeller, her en Walthers og en Electrotren 40 fods container:
Uden containere ser vognene sådan her ud:
Nu glæder jeg mig bare til at "Europæisere" dem
Til det formål fremstiller jeg pufferplanker af plasticcard (Evergreen) og limer nogle Kibri-puffere på. Derefter omlakerer jeg vognene i lysegrå bemaling, og patinerer dem mere eller mindre voldsomt med brun og sort spraymaling. Evt. laver jeg også beskriftninger på computeren...